Kumpi on parempi? Muistan, että OSB on parempi, kun kyse on raskaiden esineiden ripustamisesta seinälle, jos levy on kipsilevyn takana.

Onko masoniitilla mitään etuja verrattuna OSB:hen?
 
En ole koskaan kuullut, että käytetään masonitea kipsin takana? OSB, plyfa tai lastulevyt ovat yleensä vaihtoehtoja.
 
... tai ehkä råspont?
 
Tarkoitatko vaneria? Masonite ei varmaan vaikuta lainkaan siinä yhteydessä. Täysin tarpeeton kustannus, sekä rahassa että ajassa.
 
Lastulevy tarkoitan mutta eikö se ole sama asia kuin masonit tai?
Joka tapauksessa. Olin sopinut myyjän kanssa suullisesti OSB:stä, mutta sopimuksessa luki levy kipsin takana, ja sitten sain lastulevyn :/.
Eli sanottuna, hankalaa. Minun on silti pakko etsiä koolauksia, jos aion ripustaa esimerkiksi seinä TV:n :(
 
Ei, lastulevy on lastulevy ja masonite on masonite.

Masonite on se, mitä yleensä löydät ohuina heppoisen näköisinä levyinä ruskeassa värissä, sama joka tavallisesti on huonekalujen takalevynä.

Jos olet saanut lastulevyn kipsin taakse, kaikki on hyvin - sinun ei tarvitse etsiä palkkeja, kun ripustat tavaroita seinälle.
 
Mdf on vielä vahvempaa, mutta jos aiot ripustaa kohtuullisen painoisia asioita, lastulevy kestää.
 
OSB on parempi kiinnitysmateriaali kuin lastulevy. Tosin kipsi+lastulevy on kylläkin parempi kuin pelkkä kipsi.
 
P
Puristelevy - Hyvä
OSB - Parempi
Vaneri - Paras

Vaneri murenee vähiten, ja puristelevy murenee eniten, kun siihen ruuvataan. Vanerissa ei ole niin suurta merkitystä, mitä ruuvia käytetään, mutta kahteen muuhun tulisi käyttää melko karkeakierteistä ruuvia, varsinkin lastulevyssä.
 
Minulla oli onnea eräänä päivänä, olin tilannut lastulevyä kipsin taakse, sain vaneria samaan hintaan. Heille olisi tullut kalliimmaksi viedä se takaisin ja vaihtaa.
 
mats_o sanoi:
Mdf on vielä vahvempaa, mutta jos aiot ripustaa kohtuullisen painoisia asioita, lastulevy kestää.
Tarkoitat varmaan OSB?
Ei kai kukaan järkevä ihminen laita MDF:ää kipsin taakse? MDF on kaksi kertaa kalliimpaa kuin OSB, levyt ovat raskaita ja eivät pidä ruuvia yhtä hyvin kuin OSB.

MDF:ää käytetään näkyviin pintoihin, jotka maalataan, esim. ikkunasmyykeissä ja erilaisissa sisäänrakennetuissa huonekaluissa, hyllyissä ja puusepäntöissä.
 
Jotkut käyttävät MDF:ää. He pitävät osb:n kanssa työskentelyä epämiellyttävänä.
 
Mitä olen nähnyt, on että ulkoseinät on päällystetty mdf-levyllä kipsilevyn takana. Kuitenkin saan lastulevyn kaikkiin sisäseiniin :(. Olisin valinnut OSB:n, mutta sopimuksessa luki levy kipsilevyn taakse, ja siksi sain lastulevyn. Olen oppinut yhden asian, että aina pitää määritellä yksityiskohtiin asti tulevissa sopimuksissa. Kuitenkin aion ostaa vaneria, johon ripustan televisiota. Parasta olla varman päällä :)
 
Esimerkiksi Eksjöhus tarjoaa masonitea lisävarusteena kipsin taakse. Silloin 9 mm paksu.
 
robban.isaksson sanoi:
Onko se todella niin?
Tuntuu, että OSB/raakaponttiin voi kiinnittää paljon enemmän kuin lastulevyyn.
Miksi sitten kaikki eivät käytä lastulevyä, kun se on paljon halvempaa?
Onko lastulevy todella halvempaa kuin OSB?
Ajattelin käyttää OSB:ta kipsin takana, mutta aloin epäröidä, kun näin hinnan - 25kr/neliömetri plus alv...
Vai olenko yksinkertaisesti saanut huonon hinnan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.