Hei!

Minulla on ulkorakennus, joka aiotaan muuttaa vierasmökiksi. Ulkoseinät koostuvat puurunkoisesta rakenteesta, jossa on OSB ja seinälevypinta ulkopuolella. Toimiiko jos eristän rungon ja asetan höyrynsulun, osb-levyn ja kipsilevyn sisäpuolelle, vai tuleeko liian tiivis osb-levyn ollessa ulkopuolella, vaikka höyrynsulku onkin lämpimällä puolella seinää? Onko jollain käytännön kokemuksia osb-levystä tuulensuojana ja voisiko joku jakaa kokemuksiaan?
 
  • Tykkään
klaskarlsson
  • Laddar…
M menhir sanoi:
Hei!

Minulla on ulkorakennus, joka aiotaan muuttaa vierasmajaksi. Ulkoseinät koostuvat puurunkoisesta rakenteesta, jossa OSB ja ulkopuolella seinälevy. Toimiiko se, jos eristän rungon ja asennan höyrynsulun, OSB:n ja kipsilevyn sisäpuolelle vai tuleeko siitä liian tiivis, kun OSB on ulkopuolella lämpimän puolen seinän höyrynsulusta huolimatta? Onko jollakin käytännön kokemusta OSB:stä tuulensuojana ja voisi jakaa kokemuksiaan?
Sen ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Jos olet huolissasi siitä, että kosteus ei pääse ulos ja vierasmaja ei myöskään ole aina lämmitettynä, voit asentaa höyryjarrun höyrynsulun sijasta sisäpuolelle. Mutta OSB ei ole kosteussulku, joten sen pitäisi toimia hyvin.
 
klaskarlsson klaskarlsson sanoi:
Ei pitäisi olla mitään ongelmia. Jos olet huolissasi siitä, että kosteus ei poistu, ja vierasmökki ei aina ole lämmitetty, voit laittaa sen sijaan höyryjarrun sisäpuolelle.
Mutta OSB ei ole kosteudeneristävä, joten pitäisi toimia hyvin joka tapauksessa.
Kiitos vastauksestasi. Kuulostaa siltä, että se voisi toimia. :) On kaksi vaihtoehtoa ilman ulkoseinän purkamista; täyttää eristeellä ja rakentaa seinän sisäosa tai tehdä sisäpuolelta tuuletusreiät OSB:n ylä- ja alapuolelle jokaisessa lokerossa, luoda tuuletusväli ja täyttää eristeellä. Onko jälkimmäinen vain turhaa työtä, joka ei juurikaan vähennä kosteusriskiä? Kysyin myös CharGPT:ltä ja sain vastauksen, että OSB:tä ei käytetä tuulensuojana Suomessa, koska meillä on paljon suuremmat lämpötilaerot/kondenssiriski kuin maissa, joissa OSB tuulensuojana on yleistä. Mutta AI on ollut väärässä ennenkin, joten koeteltu kokemus on luotettavampaa...
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.