10 419 lukukertaa ·
25 vastausta
10k lukukertaa
25 vastausta
OSB-levy harvalaudoituksen sijaan vinokaton alla cc 120 cm?
Sivu 1 / 2
Olemme rakentamassa taloa vinokatoilla, joissa on kattotuolit cc 120 cm. Jotta se ei ulottuisi niin alas, voiko laittaa 11 mm OSB-levyt kattotuolien alle ja sitten kiinnittää 6 mm kipsilevyt näiden alle, sen sijaan että käyttäisi harvalautaa + kipsilevyjä?
Olen vähän utelias miksi ei haluta osb + plast + gips?SBH sanoi:
Ainoa syy, jonka näen, on että kaikki reiät, jotka avataan kiinnittääksesi asioita, tulevat puhkaisemaan plasten, mutta ehkä olen missannut jotain
Kiitos! Mietimme, että laittaisimme tämän suoraan 13 cm lasivillan eristeen päälle, ilman muovia tai höyrysulkua, koska taloa ei lämmitetä ympäri vuoden, ja olimme epävarmoja siitä, onko se tarpeeksi vahvaa – luuletko niin, ja voiko siitä aiheutua muita ongelmia, jos tekisi niin?
Runkorakentaja
· Gävleborgs
· 2 434 viestiä
Käyttäisin harvaa, kyse on vain noin 2 cm, joka säästyy asentamalla OSB ja korjauskipsi.
Ja muovittaisin katon joka tapauksessa, vaikka taloa ei lämmitettäisi ympäri vuoden.
Onko kyseessä vinokatto?
Ja muovittaisin katon joka tapauksessa, vaikka taloa ei lämmitettäisi ympäri vuoden.
Onko kyseessä vinokatto?
kyllä. voisi toimia. mutta en olisi käyttänyt kipsiämpa sanoi:
Runkorakentaja
· Gävleborgs
· 2 434 viestiä
Näin on rakennettu paljon taloja, ja on aika uusi keksintö laittaa asennuskerros, jossa on 45-70 mm eristettä seinälevyjen ja muovin väliin. Asennuskerrokset otettiin käyttöön, ei siksi että olisi ongelmia kosteuden kanssa, vaan siksi että saatiin tiiviimpiä taloja, kun vältyttiin tekemästä reikiä muoviin esim. sähköasennusten yhteydessä.SBH sanoi:
Nyt puhun tosin ulkoseinistä, mutta periaate on sama katossa.
joo. se toimii seinissä. en osaa selittää rakennusfysiikkaa. kuitenkin saa kosteuden ongelmia katossa, jos ruuvaa levyt suoraan muovikalvolle. mutta minulla on vain 20 vuoden kokemus. mitäpä minä tiedän purettuani useita homekattoja.Gabbe1 sanoi:Näin on rakennettu paljon taloja, se on melko uusi keksintö laittaa asennuskerros, jossa on 45-70mm eristystä seinälevyjen ja muovin väliin. Asennuskerrokset otettiin käyttöön ei siksi, että olisi ollut ongelmia kosteuden kanssa ulkopuolella, vaan koska saatiin tiiviimpiä taloja, jos muoviin ei tarvinnut tehdä reikiä esim. sähkövedossa.
Nyt puhun tosin ulkoseinistä, mutta periaate on sama katossa.
Sinä olet väärässä. Vanhassa talossa, jossa eristys on puutteellinen, voi varmasti tulla ongelmia (mutta niitä voi tulla myös harvalla paneelilla). Moderni eristetty katto ei aiheuta takuulla mitään ongelmia!SBH sanoi:
mikä on moderni talo sinulle?vectrex sanoi:
sain viime viikolla työtehtävän, jossa yksityishenkilö oli päättänyt asentaa suoraan muoviin. hometta koko katto. en muista oliko se paroc, isover vai t-täk hieno muovi