Olemme ostaneet LB-taloon (runkoon asennettu) ja aiomme aloittaa ottamalla alas kipsilevyt ja laittamalla OSB niiden taakse. Nyt olemme kuulleet, että tämä voisi olla vaarallista, sillä kipsi saattaa halkeilla puun liikkuessa. Mutta monilla (useimmilla) on tämä rakenne alusta alkaen, joten sen ei pitäisi olla niin vaarallista, vai mitä? Onko kellään kokemusta tästä tai tuosta??

Asetan aina OSB:n kipsilevyn taakse, sitten nauhoitan saumakohdat kipsilevyjen välillä, kun tasoitan.
Ei ole koskaan ainakaan minulla haljennut.

luulen, että ei ole mitään vaaraa laittaa osb taakse, olen ollut paikan päällä puutalossa ja olemme laittaneet osb silloin..

Ihana kuulla. Tuntuu siltä, että oli jotain muuta, mikä aiheutti ongelmia siinä talossa, painuminen???

Mutta mieluiten sauman ei pitäisi olla levyjen välillä suoraan vastakkain. Voi aloittaa puolikkaalla levyllä.

Protte

Riski on se, että pitkät seinät voivat taipua. Kuitenkaan tätä riskiä ei ole pienissä taloissa. Tämä on syy siihen, miksi OSB:tä ei enää käytetä seinärakenteissa johtavilla kipsitoimittajilla.

Onko kipsi jo asennettu? Se vaikuttaa työläältä purkaa...

Kipsilevyn purkaminen sujuu hyvin, mutta siitä tulee sotkua.

Protte

Kiitos kaikista vastauksista.

Kyllä, kipsilevy on jo paikallaan, mutta emme saaneet OSB-levyä asennettua tehtaalla emmekä myöskään toimitettua kipsilevyä erikseen. Joten tämä oli ainoa vaihtoehto, ja olimme yhtä mieltä siitä, että halusimme OSB:n taakse...

Monet eivät ajattele OSB:n asennuksessa, että levyt ovat 1197 mm leveitä sen sijaan että ne olisivat 1200 mm, kuten esimerkiksi lastulevy.
OSB-vaneri tulee asentaa 3 mm välein liikuntasaumana.

Y
tyypillistä, luulen että olen saanut ne reunasta reunaan nyt (osb)... räjähtääkö seinä?

Yrrol sanoi:
tyypillistä, luulen että olen saanut ne reunasta reunaan nyt (osb)... räjähtääkö seinä?
yleensä menee hyvin! mutta ongelmia syntyy usein, kun laittaa pidempiä seiniä tai on kesämökissä, jota ei lämmitetä talvella.

Lisätä kerros kipsiä on paljon helpompaa kuin repiä kipsiä laittaakseen OSB:tä ja sitten kipsiä.

Mutta nyt OSB + kipsilevyllä on tiettyjä etuja verrattuna kahteen kipsilevyyn, joten jos talotehdas tekee "virheen", se voidaan vain tehdä uudelleen.

Protte

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.