D
Mutta koska lumi muodostaa niin suuren osan, eikö minun pitäisi pärjätä puolikkaalla, eli kolmella, jos teen sen ilman lunta?

Tietysti minun on oltava riittävän hyvä palkki, mutta harkitsen suunnitellun liimapuupalkin jännittämistä suoraan paikalle tukipylväillä ja tekemällä pilarit, jotta voin sitten, kun kevennysten teko on valmis, purkaa seinän, joka on ulkopuolella.

Minulla on vielä ainakin yksi kevennystyö, joka on tehtävä. Tunkkien vuokraus voi nopeasti nostaa kustannuksia, erityisesti kun on niin monta epävarmuustekijää. Lisäksi minun on valuettava pilarit, mikä vie myös aikaa.

Kapasitettimielessä 3 riittää varmasti, mutta säännön jänneväli pilareiden välillä on 3 metriä 1,2 sijaan. Ja sitten kysymys kuuluu, missä pistekuormat esiintyvät. Tuotannon näkökulmasta sinun on työskenneltävä pienemmällä taipumalla kuin mitä on hyväksyttävää, kun palkki on paikallaan. Näin etänä ja näkemättä, miltä se todellisuudessa näyttää, en uskalla suositella sitä.

D
Hmmm, en ole ottanut huomioon kattopalkkeja, kun laskin aukon......

D
noin, nyt asiat alkavat järjestyä.

Kokous, jossa liukuovet sulkeutuvat, tulee olemaan vain 40 mm. Liimapuupilari on 90 mm.

Mietin, voisiko liimapuupilarin sijasta käyttää teräspilaria, jossa on oikein hyvin mitoitettu materiaali ja lisäksi laipat ylhäällä ja alhaalla. Kaikki tämä, jotta keskuspilarista saataisiin mahdollisimman ohut.

Mitä mieltä olette?

Tiedän, että minun täytyy tilata pilari erikseen terästehtaasta.

On huomattavasti vähemmän monimutkaista asettaa liimapuupalkki teräspilarin päälle kuin päinvastoin. VKR-putki 80x40 mm, jonka materiaalin paksuus on 4 mm, omaa vähintään saman kapasiteetin kuin 90x90 mm liimapuupylväs kyseisellä pituudella.

D
tuhannet kiitokset!

D
Suunnittelija on laskemassa 90x90 liimapuupilarista.

Voiko rakennuslupaa hakiessa esittää vaihtoehtoisia rakennepiirustuksia?

Käytännössä siis, että lisään vain laskelman teräspilarista ja ilmoitan kunnalle, että jompikumpi ratkaisuista tullaan käyttämään?

D
Minkä paksuisia laippojen, eli ylälevyn ja alalevyn, pitäisi olla?

Ilman laskemista sanoisin vähintään 6 mm.

D
Noin, nyt olen päässyt eteenpäin. Ajattelin korvata puupylvään 90x90 VKR 80x40mm:llä.

Yläosaan (liimapalkkia vasten) hitsaan kiinni 100x90x6mm levyn, jossa on kaksi reikää M10 ranskalaisia ruuveja varten. Kuinka pitkiä ranskalaisia minun pitäisi käyttää?

VKR-pylvään hitsattu levyrakenne, jossa 100x90x6mm teräslevy, kaksi reikää ja mitat esitetty, suunniteltu kiinnitettäväksi liimapuupalkkiin.

Alaosaan hitsaan kiinni saman kokoisen levyn kuin yläosaan, eli 100x90x6 mm. Hitsaamani levy on ruostumatonta. Levyn keskelle teen reiän M24 kierretangolle.

VKR-palkin CAD-piirustus, jossa on mitat 80x40x4 mm, kiinnitettynä 100x90x6 mm teräslevyyn. Näyttää kiinnitystukirakenteen alhaalta.

Betoniperustukseen, joka valetaan, kiinnitän M24 kierretangon, joka nousee ylös ja tulee pylvään alapuolella olevaan reikään. Kierretankoon kiinnitän pultin, jota voin sitten käyttää kiristääkseni pylvään liimapalkkia vasten.

Kaavio, jossa esitetään VKR-pilari 80x40x4 mm, levyt ja betoniperusta M24-kierteellä, sekä mitat ja raudoitus.

Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä valan kiinnityksen ali, mikä tarkoittaa, että koko pohjalevy lepää betonin päällä.

Rakennekuva betonialustasta, jossa metallinen tukipilari kiinnitetty teräslevyllä.

Vaikka koko kierretanko ja mutteri ruostuisi, 95 prosenttia ruostumattomasta pohjalevystä lepää kuitenkin betonilla.

Ruostumaton M24 kierretanko on todella kallis.

Mitä mieltä olette, onko tämä toteutettavissa, ok ratkaisu?

Ranskalaisten ruuvien tehtävä on lukita palkki sivusuunnassa, joten niiden ei tarvitse olla kovin pitkiä. Ehkä 70 mm. Alempi rakenne vaikuttaa edistykselliseltä. Minusta sen täytyy toimia. Kun on aika lumikuormille, on alusrakenne valmis.

D
Kiitos Justus.

Joo alaosa tulee olemaan melko kehittynyt, mutta se johtuu siitä, että liimapalkki sijoitetaan "sisälle" huoneeseen ja päätyy siten perustusmuurin ulkopuolelle.

Lisäksi haluan kiristää pilarit palkkia vasten, koska en usko selviäväni saamaan pylväiden korkeutta niin tarkasti, että ne voitaisiin lyödä tai puristaa sisään.

Luulen, että jätän yrittämättä valaa kierretankoa perustukseen ja sen sijaan valan jalustakengän alaosan, Habo 960, toisen valun aikana.

Piirroskuva säädettävästä pilarikengästä, Habo 960; mitat 90x90 mm levynä ja 100 mm korkeus, säätöruuvi keskellä; sopii terassirakennukseen.

Sitten voin keskittyä valamaan perustuksen oikeaan korkeuteen ja kiinnitykseen, joka tarkoittaa sitä, että kiristän Habon pohjalevyn betonia vasten mutterin avulla.

Aion käyttää samaa periaatetta ulkomaisia pilareita varten, jotka ovat 90x90 liimapuuta.

D
Kun teen muotit pylväille, täytyykö minun voidella formplywood vai voinko vain naulata muotin ja heittää sementin sisään?

Juuri se onko kyseessä muotovaneri? Että sitä voi käyttää suoraan. Luulen, että on parempi ruuvata.

D
Ok,

Pilarikenkaan ja puupilarin välillä. Voinko laittaa bitumihuovan sinne vai pitääkö siinä olla joku muu huopa?

Minulle jää vähän bitumihuopaa yli...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.