Mutta koska lumi muodostaa niin suuren osan, eikö minun pitäisi pärjätä puolikkaalla, eli kolmella, jos teen sen ilman lunta?
Tietysti minun on oltava riittävän hyvä palkki, mutta harkitsen suunnitellun liimapuupalkin jännittämistä suoraan paikalle tukipylväillä ja tekemällä pilarit, jotta voin sitten, kun kevennysten teko on valmis, purkaa seinän, joka on ulkopuolella.
Minulla on vielä ainakin yksi kevennystyö, joka on tehtävä. Tunkkien vuokraus voi nopeasti nostaa kustannuksia, erityisesti kun on niin monta epävarmuustekijää. Lisäksi minun on valuettava pilarit, mikä vie myös aikaa.
Kapasitettimielessä 3 riittää varmasti, mutta säännön jänneväli pilareiden välillä on 3 metriä 1,2 sijaan. Ja sitten kysymys kuuluu, missä pistekuormat esiintyvät. Tuotannon näkökulmasta sinun on työskenneltävä pienemmällä taipumalla kuin mitä on hyväksyttävää, kun palkki on paikallaan. Näin etänä ja näkemättä, miltä se todellisuudessa näyttää, en uskalla suositella sitä.
Kokous, jossa liukuovet sulkeutuvat, tulee olemaan vain 40 mm. Liimapuupilari on 90 mm.
Mietin, voisiko liimapuupilarin sijasta käyttää teräspilaria, jossa on oikein hyvin mitoitettu materiaali ja lisäksi laipat ylhäällä ja alhaalla. Kaikki tämä, jotta keskuspilarista saataisiin mahdollisimman ohut.
Mitä mieltä olette?
Tiedän, että minun täytyy tilata pilari erikseen terästehtaasta.
On huomattavasti vähemmän monimutkaista asettaa liimapuupalkki teräspilarin päälle kuin päinvastoin. VKR-putki 80x40 mm, jonka materiaalin paksuus on 4 mm, omaa vähintään saman kapasiteetin kuin 90x90 mm liimapuupylväs kyseisellä pituudella.
Noin, nyt olen päässyt eteenpäin. Ajattelin korvata puupylvään 90x90 VKR 80x40mm:llä.
Yläosaan (liimapalkkia vasten) hitsaan kiinni 100x90x6mm levyn, jossa on kaksi reikää M10 ranskalaisia ruuveja varten. Kuinka pitkiä ranskalaisia minun pitäisi käyttää?
Alaosaan hitsaan kiinni saman kokoisen levyn kuin yläosaan, eli 100x90x6 mm. Hitsaamani levy on ruostumatonta. Levyn keskelle teen reiän M24 kierretangolle.
Betoniperustukseen, joka valetaan, kiinnitän M24 kierretangon, joka nousee ylös ja tulee pylvään alapuolella olevaan reikään. Kierretankoon kiinnitän pultin, jota voin sitten käyttää kiristääkseni pylvään liimapalkkia vasten.
Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä valan kiinnityksen ali, mikä tarkoittaa, että koko pohjalevy lepää betonin päällä.
Vaikka koko kierretanko ja mutteri ruostuisi, 95 prosenttia ruostumattomasta pohjalevystä lepää kuitenkin betonilla.
Ruostumaton M24 kierretanko on todella kallis.
Mitä mieltä olette, onko tämä toteutettavissa, ok ratkaisu?
Ranskalaisten ruuvien tehtävä on lukita palkki sivusuunnassa, joten niiden ei tarvitse olla kovin pitkiä. Ehkä 70 mm. Alempi rakenne vaikuttaa edistykselliseltä. Minusta sen täytyy toimia. Kun on aika lumikuormille, on alusrakenne valmis.
Joo alaosa tulee olemaan melko kehittynyt, mutta se johtuu siitä, että liimapalkki sijoitetaan "sisälle" huoneeseen ja päätyy siten perustusmuurin ulkopuolelle.
Lisäksi haluan kiristää pilarit palkkia vasten, koska en usko selviäväni saamaan pylväiden korkeutta niin tarkasti, että ne voitaisiin lyödä tai puristaa sisään.
Luulen, että jätän yrittämättä valaa kierretankoa perustukseen ja sen sijaan valan jalustakengän alaosan, Habo 960, toisen valun aikana.
Sitten voin keskittyä valamaan perustuksen oikeaan korkeuteen ja kiinnitykseen, joka tarkoittaa sitä, että kiristän Habon pohjalevyn betonia vasten mutterin avulla.
Aion käyttää samaa periaatetta ulkomaisia pilareita varten, jotka ovat 90x90 liimapuuta.