18 925 lukukertaa ·
10 vastausta
19k lukukertaa
10 vastausta
Oppia rakentamaan/remontoimaan jne?
Juuri ostettu talo. 1 kerros kellarilla, rakennettu -74. Olen erittäin kiinnostunut aloittamaan kesällä erilaisia projekteja, kuten salaojitus, koiratarhan rakentaminen, seinien purkaminen ja pystytys, ikkunoiden vaihto, mainitakseni muutamia asioita.
Olen erittäin kiinnostunut oppimaan ja tekemään suurimman osan itse. Mitä vinkkejä teillä on? Mitä teitte? Vinkkejä hyviin kirjoihin, kursseihin?
Olen erittäin kiinnostunut oppimaan ja tekemään suurimman osan itse. Mitä vinkkejä teillä on? Mitä teitte? Vinkkejä hyviin kirjoihin, kursseihin?
Olen käynyt ammattikoulua, mutta ei se ole paikka, jossa oppii asioita, vaan kokeilemalla itse. Voi aloittaa lukemalla, kysymällä muilta neuvoja, mutta lopulta on kuitenkin laitettava kädet käyttöön ja testattava. Aluksi voi tulla hieman oppirahaa.
Jos googlaat, voit varmasti löytää "tee-se-itse" juttuja sekä elokuvamuodossa että tekstimuodossa. On myös joitain kursseja siitä, miten tehdään erilaisia asioita kuten esimerkiksi ikkunoiden korjaus jne jne. En tiedä mitään nimiä tai linkkejä, koska minulla on ollut aika paljon ammattilaisia ympärilläni, mutta googlaa ja löydät varmasti!!!
M
Mimmi_74
Jäsen
· Västra Götaland
· 147 viestiä
Mimmi_74
Jäsen
- Västra Götaland
- 147 viestiä
Aloita kuitenkin yhdestä asiasta kerrallaan ja saata jokainen projekti loppuun ennen kuin aloitat uuden. Muista myös, että kaikki vie vähintään kaksi kertaa niin kauan kuin luulet. Mutta se on hauskaa!
Paras tapa on vain aloittaa ja tehdä jokin projekti. Mitä enemmän teet, sitä enemmän opit.
Vähän vinkkejä matkalle:
Logistiikalla on suuri vaikutus siihen, kuinka kauan projektin tekemiseen kuluu. Mieti, mihin laitat materiaalit, työkalut, roskat. Kuinka teen siten, etten joudu siirtämään asioita useammin kuin kerran?
Mieti, mitä materiaalia sinulla on, mitä tulet tarvitsemaan ja niin edelleen. Laske mieluiten tarkasti, jotta et jää liian vähällä, mitä joudut palauttamaan/hyvän tavaran laatikkoon, mutta älä myöskään osta liian niukasti. Varmista, että sinulla on aina kotona vähän 45x45 karmi, OSB-levyjä, kipsilevyjä jne. Ruuvia kuluu suuria määriä. Varmista, että sinulla on erilaisia ruuveja, minulla on 16, 25, 30, 40, 50, 65, 80 mm kotona.
Mieti myös, mitä työkaluja tarvitset, ja osta kotiin vähän strategisesti. Esimerkiksi Jula järjestää paljon kampanjoita.
Pidä hyvä järjestys, laita jokainen asia paikalleen, merkitse mielellään mihin vasaran tulisi laittaa jne.
Älä koskaan laiminlyö pohjatöitä, sillä ne vaikuttavat viimeistelyyn eniten. Mutta älä ole liian tarkka siellä, missä se ei näy tai ei huomaa, sillä se vie vain paljon aikaa.
Osta pari oikeita työhousuja esim. blåkläder, varmista, että sinulla on kuulosuojaimet, hengityssuojain ja suojalasit.
Käytä enemmän rahaa kuin luulet olevan järkevää tarvitsemiisi työkaluihin, huonoilla työkaluilla ei ole koskaan mukavaa työskennellä. Vesivaaka, purkurauta, vasara, taittomitta, mittanauha, älä säästele näissä, vaan osta esimerkiksi Hultafors, Bahco tai parempaa.
Vähän vinkkejä matkalle:
Logistiikalla on suuri vaikutus siihen, kuinka kauan projektin tekemiseen kuluu. Mieti, mihin laitat materiaalit, työkalut, roskat. Kuinka teen siten, etten joudu siirtämään asioita useammin kuin kerran?
Mieti, mitä materiaalia sinulla on, mitä tulet tarvitsemaan ja niin edelleen. Laske mieluiten tarkasti, jotta et jää liian vähällä, mitä joudut palauttamaan/hyvän tavaran laatikkoon, mutta älä myöskään osta liian niukasti. Varmista, että sinulla on aina kotona vähän 45x45 karmi, OSB-levyjä, kipsilevyjä jne. Ruuvia kuluu suuria määriä. Varmista, että sinulla on erilaisia ruuveja, minulla on 16, 25, 30, 40, 50, 65, 80 mm kotona.
Mieti myös, mitä työkaluja tarvitset, ja osta kotiin vähän strategisesti. Esimerkiksi Jula järjestää paljon kampanjoita.
Pidä hyvä järjestys, laita jokainen asia paikalleen, merkitse mielellään mihin vasaran tulisi laittaa jne.
Älä koskaan laiminlyö pohjatöitä, sillä ne vaikuttavat viimeistelyyn eniten. Mutta älä ole liian tarkka siellä, missä se ei näy tai ei huomaa, sillä se vie vain paljon aikaa.
Osta pari oikeita työhousuja esim. blåkläder, varmista, että sinulla on kuulosuojaimet, hengityssuojain ja suojalasit.
Käytä enemmän rahaa kuin luulet olevan järkevää tarvitsemiisi työkaluihin, huonoilla työkaluilla ei ole koskaan mukavaa työskennellä. Vesivaaka, purkurauta, vasara, taittomitta, mittanauha, älä säästele näissä, vaan osta esimerkiksi Hultafors, Bahco tai parempaa.
Learning by doing on paras mielestäni, on tärkeää aloittaa pienemmillä projekteilla, jotta oppii vähitellen lisää ja lisää, olen oppinut eniten kysymällä verkoston ihmisiltä, jotka osaavat antaa neuvoja ja joskus myös konkreettista apua paikan päällä. Täydellinen appiukko ja taitava isä ovat olleet kultaakin kalliimpia. Mutta ennen kaikkea vaaditaan rohkeutta uskaltaa kokeilla ja kykyä käsitellä virheitä
sillä virheitä tekee 
Ihminen ei koskaan tule täydelliseksi. Joten on vain jatkettava eteenpäin ja opittava itsestään.
Vinkki GDS-tilauksesta ja pääsy heidän verkkosivustolleen on hyvä. Kaikki mitä he tekevät ei ehkä ole optimaalista, mutta he ovat useammin oikeassa kuin väärässä.
Kun itse katson taaksepäin kaikkea, mitä olen tehnyt, huomaa jälkikäteen, että aina on asioita, jotka olisi pitänyt tehdä toisin.
Tarvitset myös hyviä työkaluja, yritä välttää ostamista juuri ennen projektia, koska silloin ostokset ovat yleensä huonoja.
Vinkki GDS-tilauksesta ja pääsy heidän verkkosivustolleen on hyvä. Kaikki mitä he tekevät ei ehkä ole optimaalista, mutta he ovat useammin oikeassa kuin väärässä.
Kun itse katson taaksepäin kaikkea, mitä olen tehnyt, huomaa jälkikäteen, että aina on asioita, jotka olisi pitänyt tehdä toisin.
Tarvitset myös hyviä työkaluja, yritä välttää ostamista juuri ennen projektia, koska silloin ostokset ovat yleensä huonoja.
Olen samaa mieltä useimpien puhujien kanssa. Hyvä työkalu, jossa painopiste vakaalla ruuvinvääntimellä, tikku- ja pyörösahalla. Suunnittele materiaalinkulutus huolellisesti ja ehkä tärkeimpänä, varaa puskuri odottamattomia tapahtumia varten, jotta rahat eivät lopu kesken projektin. Viimeistele ennen kuin aloitat seuraavan asian, jotta koko talosta ei tule työmaata. Oppimista tekemällä. Jos kohtaat ongelmia, täältä foorumilta löytyy paljon taitavia ihmisiä, joita voit kysyä neuvoa. Onnea!
Kysy täällä byggahus! Saat varmasti nopeita vastauksia...täällä on uskomattoman paljon tietoa.
Klikkaa tästä vastataksesi