Meillä on yksi tai oikeastaan kolme avotakkaa kaseteilla talossa. Kaikki kolme on sijoitettu niin, että putket vedetään samaan savupiippuun. Haluan suoria linjoja, funkkistyylin. Lähetän mukaan kuvia, jotta tiedätte suurin piirtein, mitä olen ajatellut.

Mutta miten rakentaa tällainen avotakka? Jos sen muurataan tiilistä, siitä tulee aika raskas. Vai käytetäänkö lecasohkoja, tai voiko sen tehdä muulla tavalla? Mikä on kätevintä/helpointa ja miltä hintakuva näyttää?

• Moderni, funkistyylinen takka, jossa on suoralinjainen valkoinen ulkokuori ja avotakka, jossa palaa kirkas tuli.
  • Moderni takka, jossa on kasetti, minimalistisessa olohuoneessa. Liesi on kiinnitetty seinään ja varustettu suorilla linjoilla. Puuparkettilattia.
Me (aviomieheni ja appiukkoni) rakensimme avotakkamme viime syksynä. he käyttivät kevytsoraharkkoja ja oli todella kätevää työskennellä niiden kanssa. varsinkin kun ottaa huomioon, että he rakensivat kokonaan uuden pyöreän avotakan, johon laitoimme kasetin! kevytsoraharkkojen hinta on 50-100 kr kappaleelta, hintavertailussa lecaharkkoihin ne ovat kalliimpia, mutta meille, jotka sahasimme ja teimme lohkoihin oman muodon, se oli paras materiaali. lähetän mukaan linkin Beijerille, jotta voit katsella sekä leca- että kevytsoraharkkoja...
Beijer Byggmaterial

Muistaakseni niitä ei käytetä koska ne 1) eivät kestä korkeaa lämpöä 2) varastoivat lämpöä huonosti.

Käytä tiiliä tai ytonglohkareita. Ytonglohkareet liimataan erityisellä laastilla. Tiilet muurataan muurilaastilla. Tiilirakenne on huomattavasti raskaampi.

Olemme tehneet sellaisen uunin tiilestä - melko samanlaisen kuin kuva 1. Saadaksemme ylemmän osan roikkumaan ilmassa valimme paikan päällä tukevan palkin. Meillä on joitakin kuvia verkkosivullamme kesäkuukausien 2006 aikana.

Ostimme noin 500 tiiltä Puolasta (2 kr/kpl verrattuna 8-10 kr/kpl Ruotsissa). Käytimme noin 400 tiiliä. Tämän lisäksi olemme varmasti ostaneet 1 lavallista (40 säkkiä) Serpo 222 tai 224. En muista kumpaa. Se on laasti, joka sopii tiiliuunin muuraamiseen ja rappaamiseen. Lisäksi ostimme pistehitsattua verkkoa (muutaman sadan kruunun arvoinen) ja noin 5 säkkiä serpo 103 Rödgrundia. Kiinnitimme verkon naulaamalla sen paikoilleen. Tämän jälkeen pohjustettiin serpo 103:lla. (Pohjustuksen syy on se, että meillä oli sekä tiiliä että betonipalkki, jotka piti rapata. Serpo 103 ja verkko luovat yhtenäisen pohjan loppurappausta varten).

Viimeisimpänä mutta ei vähäisimpänä olemme ostaneet 5-10 säkkiä erittäin hienoa rappauslaastia serpolta. Se oli kallista - vähintään 100 kr/säkki - saadaksemme erittäin sileän pinnan. En muista säkkien numeroa, "finputs C" voi olla sen nimi.

ps. Ai niin, vähän betonia ja raudoitusta palkkien valamiseksi lisättiin, mutta se on pikkuseikka kokonaisuudessa.

ps2. Unohdin mainita, että se pitää myös maalata. Kalkkimaali Målarkalkilta on ostettu. Sandkalk, Std-kulör / Mineraliska Färger - Målarkalk AB (väri VALKOINEN - ei standardiväri, joka on hiekan värinen). Sanko maksoi yli 1000 kr, mutta meillä on maalia uudelleenmaalaukseen joka vuosi seuraavat 100 vuotta...tyyliin.

• Tykkään
Davidw
  • Laddar…
Fasting65 sanoi:
Luulen, että niitä ei pidä käyttää, koska ne 1) eivät kestä korkeaa lämpöä 2) varastoivat huonosti lämpöä.
1. Kyllä, siporex-blockit kestävät korkeaa lämpöä. Me muurattiin siporexilla puuhellan ympärille keittiössä. Ei mitään ongelmaa!

2. On totta, että ne eivät varastoi lainkaan lämpöä. Sen huomaa selvästi, kun olemme polttaneet tulta, siporex-puoli on melkein tulikuuma, kun taas toisen puolen lohko, joka on 10-15 cm syvä, on viileä.

Joten saadaksesi jonkin todellisen hyödyn sisäosasta, on parasta käyttää tiiltä ja jonkinlaista raitista ilmaa. Mutta toisaalta siporex on erittäin helppotyöstöinen ja jos liesi on vain tunnelman vuoksi, se voi olla parempi vaihtoehto.

Anteeksi, että olin epäselvä. Tarkoitin, että Lecablock ei pitäisi käyttää. Siporexblock toimii (tai, kuten kutsuin niitä; Ytongblock).

K
Fasting65 sanoi:
Viimeisenä muttei vähäisimpänä, olemme ostaneet 5-10 säkkiä erittäin hienoa rappauslaastia serpolta. Se oli kallista - vähintään 100 kr/säkki - saadaksemme erittäin sileän pinnan. En muista säkin numeroa, "finputs C" luulisin sen olevan.
Serpo 136 Finputsbruk C

ktm250: Joo, se luku kuulostaa tutulta.

Fasting65: Ensin minun täytyy sanoa, MIKÄ IHANA KOTISIVU TEILLÄ ON! Tyylikäs ja helppokäyttöinen (työskenteletkö kenties verkkosivujen parissa...?) Sitten, talo! Todella hieno! Talo, jossa asumme nyt, näyttää suurin piirtein siltä, miltä teidän talo näytti aiemmin :-). Mutta sijainti uudelle talollemme tulee olemaan parempi. Olette tehneet siitä upean, hyvä maku!

Sitten minun täytyy kiittää kattavista kuvauksista. Olen juuri alkanut tarttua tähän, nyt olen päässyt hieman eteenpäin!

Suuret kiitokset kaikille!
Nämä vaihtoehdot ovat siis saatavilla:
1. Punatiili (tulee kuitenkin raskaaksi)
2. Kevytbetonilohko
3. Siporex-lohko (Ytong-lohko)

Meillä tulee olemaan tuloilma laatan kautta.

Emmi, kiitos lämmittävistä sanoista. Sivustosta on sen koon vuoksi tullut vähän hankala navigoida. En ollut aivan varautunut siihen, että se kasvaisi niin suureksi... Mutta olemme suhteellisen tyytyväisiä. Se on riittävän toimiva, mutta usein haaveilee uudelleen tekemisestä, mutta aikaa ei ole sellaisiin projekteihin - ja, joo, Nina on muotoilija. Se on varmaan auttanut vähän :-)

Palataan takaisin liesi. Luulen, että voit asettaa yhtäläisyysmerkit materiaalin kevytbetoni ja tavaramerkkien Siporex, Ytong, HHCeleron, Xella ja Aeroc välille. Rakkaalla lapsella on monta nimeä.

Fasting65: Ok, sitten on siis vain kaksi vaihtoehtoa.
Joko punatiili tai kevytsora. Kevytsora täytyy olla näppärämpää, kun lohkot ovat isompia. Punatiileen menee varmaan kauemmin aikaa.

Miltä hinnat näyttävät eri vaihtoehtojen välillä, kun ajatellaan koko tarvittavaa materiaalimäärää? Kumpi tapa on helpompi/vaikeampi?

Kevytbetonirakenne on varmaan helpompi ja halvempi rakentaa. Me emme tehneet sitä, koska Ninan eno on muurari ja huudahti "Ette kai aio rakentaa kevytbetonista?!" Hän katsoi, että kevytbetonirakenne halkeaa helpommin. Emme tietenkään ota hänen sanojaan lakina, mutta hän ei pitänyt kevytbetonirakennetta "oikeana" takkana... En usko, että sillä on oikeasti merkitystä, mutta olenkin vain maallikko, joka vain arvaa.

Ok. Ja meillä on muurari kaverina, joka auttaa meitä... voiko siitä tulla tiili...

Mitkä vaiheet pidät vaikeimpana savupiipun ja itse takan asentamisessa?

Olen myös suunnittelija, graafinen suunnittelija :-). Minulla ei ole lainkaan aikaa verkkosivustolle, siitä on tullut yksinkertainen blogi...

Hemmakatten
Älkää unohtako, että teidän täytyy vahvistaa perustus/betonilaatta paikkaan, johon liedet tulevat seisomaan. Ajatelkaa myös valaa putket tuloilmaa varten jokaiselle liedelle.

Meillä itsellämme on kaksi muurattua tiiliuunia tiilipiipulla. Ulkopuolella, ulkoseinän sekä piippujen kohdalla, on kaksoiskuorirakenne eli kaksinkertainen tiilimuurirakenne eristyksineen välissä. Tämä pitää lämmön ja estää kylmän ilman laskeutumisen piipussa.

Ok. Ja, olemme ymmärtäneet, että laattaan täytyy tehdä vahvistus. Olen kuullut, että sen voi tehdä kahdella tavalla. Joko käyttämällä korkealaatuista solumuovia (XPS) tai lisäämällä 100 eristystä, pitääkö paikkansa?

Teillä on siis kaksinkertaiset tiiliseinät, joissa savupiippu on ulkopuolella, mutta ei sisällä? Minkälaisia putkia teillä on savupiipussa?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.