16 065 lukukertaa ·
9 vastausta
16k lukukertaa
9 vastausta
Onko vanhojen tiilien käyttäminen perustan muuraukseen OK?
Hei
Rakennamme kasvihuoneen, jonka alimmat 40 cm ovat tiiliverhoiltuja.
Vaimo on löytänyt 80 vuotta vanhoja, puhdistettuja kiinteitä savupiipputiiliä.
Kysymys on, onko "turvallista" muurata sellaisilla?
Onko riski, että ne ovat muuttuneet hauraiksi? Että laasti ei tartu? Tai jotain muuta, jota en ole huomannut ajatella...
Tiiliseinä muurataan leca-harkoista olevan perustuksen/rungon päälle.
Kiitos etukäteen
Rakennamme kasvihuoneen, jonka alimmat 40 cm ovat tiiliverhoiltuja.
Vaimo on löytänyt 80 vuotta vanhoja, puhdistettuja kiinteitä savupiipputiiliä.
Kysymys on, onko "turvallista" muurata sellaisilla?
Onko riski, että ne ovat muuttuneet hauraiksi? Että laasti ei tartu? Tai jotain muuta, jota en ole huomannut ajatella...
Tiiliseinä muurataan leca-harkoista olevan perustuksen/rungon päälle.
Kiitos etukäteen
Viimeksi muokattu:
Minulla on ollut vanhoja suuria tiiliä muurista ja sisäseinistä makaamassa ulkona talven ajan, ja valitettavasti ne ovat usein jäätyneet rikki ulkona ollessaan. Julkisivutiili taas kestää todistetusti talven ulkona. Joten tiiliä on varmasti erilaisia. Jos se on vanhaa ja käytetty sisätiloissa, en käyttäisi sitä ulkona.
Itse muuraaminen vanhalla tiilellä ei ole ongelma. Liota ne ensin vedessä, koska kuiva vanha tiili imee todella paljon. Usein vanha tiili ei ole yhtä homogeenista kuin uusi, joten se on vähän haastetta jakaa tiiliä ilman, että ne halkeavat eri tavalla kuin suunnittelit.
Itse muuraaminen vanhalla tiilellä ei ole ongelma. Liota ne ensin vedessä, koska kuiva vanha tiili imee todella paljon. Usein vanha tiili ei ole yhtä homogeenista kuin uusi, joten se on vähän haastetta jakaa tiiliä ilman, että ne halkeavat eri tavalla kuin suunnittelit.
Viimeksi muokattu:
Jäsen
· Östergötland
· 822 viestiä
Se menee varmasti hyvin. Koska ne ovat kiinteitä tiiliä, sinun pitäisi muurata heikolla laastilla. Itse olisin ehdottomasti käyttänyt puhdasta kalkkilaastia eli sammutettua kalkkia, vettä ja hiekkaa. Niin ne olivat todennäköisesti muuratut savupiipussa. Jos käytät liian vahvaa sementtilaastia, laastista tulee vahvempaa kuin tiilestä ja tiili voi haljeta.
Claes! Mitä mieltä olet Skånen piiskaavasta sateesta puutarhamuuriin (leca-sokkelilla ja ylhäällä tiilikatolla vedenpoistoa varten) muurattu käytetyistä tiilistä? (katson, voinko herättää keskustelun uudelleen)Claes Sörmland sanoi:
Ju hårdare bränt desto tyngre är det i regel. Google gav dessa densiteter:E En dag ett passivhus.. sanoi:

Här: https://www.google.com/url?sa=t&rct...02013_35.pdf&usg=AOvVaw2Gc3Zlz9mkR_mqka84yOy2
Klikkaa tästä vastataksesi