Meillä on talo, joka on rakennettu 40-luvun puolivälissä. Valettu betoniperusta sekä puutalo muuten. Alun perin rapattu julkisivu mutta nykyään myös puuverhoilu. Seinälaudoitukset kaikissa seinissä. Olen ymmärtänyt, että ne ovat kantavia puulankkuja eivätkä varsinaisia koolauksia.

Monissa huoneissa on muutama vuosi sitten asennettu uudet pinnat kipsilevyjen muodossa. Joissakin huoneissa ei ole uusia tiivistyksiä. Monissa huoneissa, joissa ei ennen ollut, on ilmaantunut pieniä halkeamia. En tiedä, onko se kipsilevyjen saumoissa, mutta monissa kohdissa on varmasti niin.

Ei ole kovinkaan kauan siitä, kun edellinen omistaja remontoi joitakin uusia pintoja, kuten sanottu, mutta ne ovat olleet kiinni vuodesta 2013 lähtien eivätkä näytä haljenneen. Tai tiedän, mutta en tarkalleen tiedä, milloin he remontoivat joitain huoneita, se saattoi olla myöhemmin. Myös vanhemmissa huoneissa, joita ei ole korjattu, on mielestäni tullut jonkin verran halkeamia täällä ja siellä. Ne eivät ole kovin leveitä halkeamia, mutta ne voivat ulottua melko pitkälle (usein ylhäältä alas, mutta harvoin lattiaan asti).

Onko tavallista, että seinät saavat yhtäkkiä halkeamia vanhoissa taloissa? Puu liikkuu ilmeisesti vuodenaikojen mukaan, jos olen ymmärtänyt oikein? Mutta en ole nähnyt monia muitakaan taloja, joilla olisi halkeamia seinissään?

Monet seinistäni, puutalo vuodelta 1930, ovat saaneet halkeamia. Joissakin on uudempaa pintaa, toisissa vanhempaa. Pääasiassa pattereiden, ikkunoiden ja savupiipun yläpuolella. Olen kunnostanut suurimman osan ja yrittänyt vakauttaa saumoja ja alttiita kohtia niin hyvin kuin mahdollista.

Hammarfall sanoi:
Monet seinistäni, 1930-luvun puutalo, ovat saaneet halkeamia. Jotkut uudemmilla pintakerroksilla, toiset vanhemmilla. Lähinnä patterien, ikkunoiden ja savupiipun yläpuolella. Olen tehnyt suurimman osan uusiksi ja yrittänyt stabiloida saumoja ja alttiita paikkoja mahdollisimman hyvin.
Ok, sama kuin meilläkin siis toisin sanoen. Kysymys on, onko äärimmäisen kuiva kesä tehnyt niin, että siitä tulee näin, tai mistä se voi johtua? Nyt on taas laitettu kunnolla lämmitys päälle kotona..

Olen saanut halkeaman juuri savupiipun viereen yläkerrassa, siis juuri missä seinä kohtaa savupiipun.. Luulen, että siellä on vanha pintakerros, luultavasti puuta yhdessä kolmenexin kanssa..

Myös muissa huoneissa on kuitenkin tullut pieniä halkeamia täällä ja siellä. Sekä sisä- että ulkoseinissä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.