Repäisin kellarissa olevan seinän, ja kun poistin ovenkarmin, paljastui betoni, joka näkyy kuvassa. Onko se sinistä betonia vai jotain muuta vaarallista? Seinän toisella puolella on sauna, jota ei enää käytetä. Talo on vuodelta 1928. Ei ole aavistustakaan, milloin seinä on rakennettu.
Onko se sinistä betonia, pitäisi olla huokoista kuten Siporex? Minusta se ei näytä siniseltä betonilta, vaan enemmän harmaaeristyksiltä (sementtiblokit).
Se ei ole sinibeton, se on kuonaa, joka oli yleistä 20-40luvulla.
Kuulostaa järkevältä. Se on huokoinen ja näyttää sisältävän hieman sekoitettuja kiviä. Sinertävä väri sai minut kuitenkin epäilemään sinibeton. Ehkä teen radonmittauksen varmuuden vuoksi...
Kuulostaa järkevältä. Se on huokoista ja näyttää siltä, että siinä on sekoitettuja kiviä. Sinertävä väri sai minut kuitenkin epäilemään sinibetoniksi. Ehkä teen radonmittauksen varmuuden vuoksi...
Jos teet radonmittauksen ja se osoittaa radonia, radon ei tule kuona-levyistä.
Se ei ole sinibetonista, vaan kuonaharkoista, jotka olivat yleisiä 20-40-luvuilla.
Hei, ihmettelen mitä ovat kuonalaatat? Asumme 1950/60 rakennuksessa, jossa on seinät, joihin on täysin mahdotonta lyödä naulaa. Täytyy aina porata ja käyttää tulppia, mikään muu ei toimi. Usein poratessa tulee ulos mustaa pölyä, mutta yhtäkkiä voi olla, että materiaali onkin huokoista, jolloin reikä kasvaa odotettua suuremmaksi ja tarvitaan rakennuslupa ennen tulpittamista. Joten hieman hankalaa se on. Mikä materiaali se voisi olla? Onko se musta vaarallista hengittää poratessa.
Kiitos etukäteen
Marie
Hei, tiedänkö mitä ovat slaggplattor? Me asumme 1950/60 rakennuksessa olevassa asunnossa, jonka seinät ovat täysin mahdottomia naulata. Täytyy aina porata ja käyttää plugiä, mikään muu ei toimi. Usein tulee mustaa pölyä ulos, ja joskus se voi olla kuitenkin huokoista, ja reikä suurenee suunnitellusta, ja silloin tarvitaan rakennuslupa ennen pluggausta. Se on hieman hankalaa.
Mitä materiaalia se voisi olla? Onko musta vaarallista hengittää porauksen aikana.
Kiitos etukäteen
Marie