Tiedän, että tästä ilmiöstä on useita keskusteluita, mutta kaikki talot ovat erilaisia, joten toivon, että hyväksytte, että kysymystä käsitellään uudelleen. Talossamme, joka on yksikerroksinen kellarilla, on portaiden kohdalla säleikkö kuvan mukaisesti. Haluaisimme poistaa tämän ja korvata sen vyötärönkorkuisella kaiteella. Kysymys kuuluu, voiko tällä säleiköllä olla jokin kantava rakenne? Se näkyy piirustuksissa, mutta esitetään siellä tavallisena seinänä, jossa on viivoja (katso selittävä kuva alla).

Alemmalla tasolla ei ole seinää samalla paikalla kuin missä säleikkö on ylemmällä tasolla.

Voiko tämän selvittää jollain tavalla, vai onko yllä mainittu selitys kuvineen jo riittävä selvittämään, onko se kantava vai ei?

Valkoinen pystysuuntainen puinen rimoitus portaikon yläosassa, valkoinen sisäkatto, ruskea lattia ja sisustus kasveilla oikealla. Rakennuspiirros, jossa näkyy seinä ja viivoilla merkitty osio, joka kuvaa mahdollisesti kantavaa seinärakennetta tai väliseinää.

Minun on hyvin vaikea uskoa, että pergola olisi kantava. Jos lisäksi ei ole mitään tukea alla, olen melkein vakuuttunut.

Onko sinulla nyt yläkerta vai onko yllä kylmä ullakko?

Minun on vaikea uskoa, että se olisi kantava.

Se ei ole kantava. Jotkin tällaiset säleikkötyypit sisältävät vahvan tolpan lattiasta kattoon pitkällä puolella, ja se on usein kantava.

Kiitos niin monista ja nopeista vastauksista. Kyllä, yläpuolella on kylmä ullakko. Minun on vaikea uskoa, että se on kantava, mutta aina vähän huolestuttaa muutokset talossa, jota ei itse ole rakentanut. Luotan teihin ja sahaan sen alas, niin katsotaan mitä tapahtuu. Lupaan kertoa teille, jos katto romahtaa. Jos olen vielä hengissä, siis ;)

Se on melko yksinkertaista, mitä näen, on että sisäkatto on asennettu ennen säleikön? Joten jos poistat säleikön, katto on ehjä, lukuun ottamatta pieniä naulan jälkiä.

Jos sen pitäisi olla kantava, säännön johon säleikköpinnat kiinnitetään, täytyy olla kiinnitetty kattohirsiin ja sisäkatto on asennettu säleikön ympärille. Siinä tapauksessa saat reiän sisäkattoon, jos poistat säleikön. Sisäkatto asennetaan aina KAIKKIEN kantavien yksityiskohtien JÄLKEEN.

Se oli todella viisas näkökulma Anna. Se meni minulta täysin ohi. Kaadoin säleikön tänä aamuna ja voin ilmoittaa, että kuten sanoit, katto on täysin ja kauniisti kunnossa paitsi maalaamaton kohta, jossa säleikkö oli kiinni. Se tuntuu mahtavalta. On kummallista, että säleikkö, joka on pohjimmiltaan avoin, voi silti saada huoneen tuntumaan suljetulta. Nyt kun se on poissa, koko sisäänkäynti on huomattavasti ilmavampi.

En ole puuseppä, mutta olen todella hyvä logiikassa ;-)

• Tykkään
EndZone
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.