Hei!

Olen sahannut vähän tammea moottorisahalla ja moottorisahavyöhykkeellä.

Ennen kuin sain otteen käsittelystä, siitä tuli vähintäänkin katkonainen.
Nyt minulla on vähän "jämäpaloja", joista mietin, voisiko niitä pelastaa, sillä tammi on kuitenkin melko kallista.

Toiveeni on tasohöylätä tämä pala pitkäksi levyksi.
Kuten kuvasta näkyy, se ei ole täysin tasainen, valitettavasti ei kummallakaan puolella.

Kysymykseni on nyt, voiko tasohöylällä höylätä pinnat suoriksi?
Vai vaatiiko tasohöylä, että toinen puoli on alusta asti täysin sileä?
(Minulla ei siis ole kokemusta tasohöyläyksestä)

Vai onko olemassa jokin muu kone, joka olisi sopivampi?
Ystävällisin terveisin
Fredrik

• Epätasainen ekilauta, joka on sahattu moottorisahalla pihanurmikolla. Puiden päälle asetettuna, ympärillä sahanpurua ja puunkappaleita.
Yhden jykevämmän oiko-tasa-konehöylän avulla ratkaiset sen, kunhan se on tarpeeksi iso.

Mutta voit ehkä hieman siistiä sitä jigissä ensin, nyt kun olet saanut vähän tuntumaa.

Minulla on itsellänikin joukko tammipölkkyjä, jotka ajattelin sahata moottorisahalla ja jigillä, enkä ole tehnyt sitä aiemmin. Onko sinulla antaa minulle vinkkejä?

Hei!

Kiva kuulla, että olet samassa ajatuksessa.

Ostin logosolin kehikon. Mutta koska moottorisahani terä on vain 14 tuumaa, yhdistelmän sahauspituus jäi hieman lyhyeksi. Täytyy kuitenkin sanoa, että tämä yhdistelmä on luultavasti suositeltava.

Jotta pääsisin koko tukin läpi, ostin kehikon Julasta. Toimii erittäin hyvin, mutta tuntuu huomattavasti vaarallisemmalta. Tarkistin kiristysruuvit jatkuvasti, noin 10-20 sekunnin välein moottorisaha sammutettuna. Ei kuitenkaan tuntunut siltä, että ne olisivat irronneet tärinän vuoksi.

Ostin myös teroitettavan ketjun moottorisahalleni ja viilasarjan, joka toimi erittäin hyvin. Teroittaminen noin viiden minuutin välein teki ihmeitä, koska tammi kuluttaa aika hyvin ketjua.

Aluksi vuokrasin myös vahvemman moottorisahan, jossa oli noin 3,5 hv, mutta nyt ajan omalla Partner 382:ni, jossa muistaakseni on vain noin 1,4 hv. Kokemukseni on opettanut minulle, että kaikki riippuu terävästä ketjusta.

Huom, itsestäänselvyys on tietysti pitää mielessä turvallisuus!

Ajattelin kysyä sinulta tasohöylästä, joten tarkoitatko, että tasohöylät eivät vaadi, että toinen puoli on sileä vastetta vasten, jota vasten lauta liukuu? Kuten oletan, että höyläterä toisella puolella ikään kuin suuntautuu vastaan?

Terveisin
Fredrik

fredand44 sanoi:
Ajattelin kysyä sinulta tasohöylästä, eli tarkoitatko, että tasohöylät eivät vaadi yhtä puolta sileäksi pysyäkseen vasten, jota lankku liukuu vastaan, kuten oletan, että höyläterä toisella puolella lankkua ohjautuu vastaan?
Kyllä, niin täytyy olla.
Siksi sinun täytyy ensin oikohöylätä lankku, ja oikohöyläys voi vaatia jonkin verran taitoa. Periaatteessa höyläät "manuaalisesti" höylällä niin, että yksi puoli on sileä, sitten voit tasohöylätä toisen puolen. Sen jälkeen sahaisin reunat, jotta ne olisivat suorempia, ja höyläisin ne tarvittaessa.

Tässä on ketju aiheesta, joka voi antaa sinulle muutamia vinkkejä.

http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/175744-rikthyvla-langa-amnen-hur-gor-ni.html

En tiennyt, että Jula:lla oli jigi, mutta minulla on nyt logosoljigg, ja siihen Jonsered 6,5hv, joten sen pitäisi riittää toivottavasti. En ole vielä päättänyt, mutta ajattelin aloittaa kokeilemalla "kvartersåga" jigillä, muuten tarvitsen vähintään 1,2m terälevyn päästäkseni läpi suurimmasta tukistani.

On mahdollista tasoittaa tällainen aihe, mutta sinun täytyy kiinnittää se suoraa sääntöä vasten ja sitten antaa säännön liukua tasopöytää vasten.
Varmista, ettei ruuvit mene teräksen läpi.
Sitten ketjut tulisi teroittaa 10-15 asteen kulmassa tehokkaaseen halkaisuun, 45 astetta on tarkoitettu katkaisuun.
Lisäksi moottorisahassa tulisi olla hieman rasvaisempi seos, jotta se ei leikkaa.

/Kent

Viimeksi muokattu:
snickarboden sanoi:
Se on mahdollista tasoittaa tällainen aines, mutta sinun on kiinnitettävä se suoraan sääntöön ja sitten annat säännön liukua tasopöytää vasten.
Varmista, että yksikään ruuvi ei mene terää kohti.
Sitten ketjut tulee hioa 10-15 asteen kulmassa tehokkaaseen halkaisuun, 45 astetta on katkaisuun.
Lisäksi moottorisahassa olisi hyvä olla hieman rasvaisempi sekoitus, ettei se leikkaa kiinni.

/Kent
Muistan, että suositellaan niin alhaista kuin 5 astetta halkaisuun!?

Haluaisin väittää, että suurin syy tulokseen on yhdistelmä liian pieni moottorisaha + liian nopea syöttö, mikä aiheuttaa suuren paineen, joka yksinkertaisesti taivuttaa laippaa ja sahaus menee vinoon.
Toinen syy voi olla, jos et käyttänyt klyvkedja vaan yrität käyttää kapkedja.

Hei!

Kiitos vinkeistä moottorisahauksen suhteen!

Otan mielelläni vastaan lisää vinkkejä höyläämiseen liittyen.
Luin, että ensimmäinen asia, jonka pitäisi tehdä, on suoristin höylääminen.
Aiotaanko suoristin höyläyksellä käsitellä aihioon/tammilautaan liittyviä melko suoria sivuja?

Jos katsotte kuvaa, paksuus on melko vaihteleva, esimerkiksi laudan lopussa oikealla kuvassa.
Arvioin, että laudan ohuin kohta on noin 2,5 cm.
Uskotteko, että on mahdollista höylätä koko lauta siihen paksuuteen vai onko se mahdotonta?

Ystävällisin terveisin

Fredrik

cem77 sanoi:
Haluaisin väittää, että suurin syy lopputulokseen on yhdistelmä liian pieni moottorisaha + liian nopea syöttö, mikä asettaa suuren paineen laippaan, joka yksinkertaisesti taipuu ja leikkaa vinoon.
Aivan sama ajatus minullakin, mutta TS kirjoittaa, että näin kävi ennen kuin hän sai oikean otteen, joten luulen, että hän on jo tajunnut sen ;)

Jep! Tämä oli yksi ensimmäisistä paloista, mutta tuntuu harmilliselta hylätä niin paljon tammea.
Aivan kuten epäilitte, olen käyttänyt katkaisuketjua.

Mutta jep, olen saanut jonkin verran sujuvuutta moottorisahaukseen, mutta voin tietenkin aina parantaa.

Mutta toivon nyt saavani vähän vinkkejä höyläyksestä, jos tämän palan voi pelastaa.

Jos teet kuten snickarboden sanoo ja asetat pari reglar bitin molemmille puolille, se tulee onnistumaan, ja totta kai voit höylätä, kunnes melkein mitään ei jää jäljelle. Mutta tarvitset höylän, joka on tarpeeksi suuri ottamaan koko bitin + reglar leveydeltään.

Käsinhöylääminenkin onnistuu, vie vain hiukan enemmän aikaa ;)

Hei!

Tarkoitatteko tätä, että säännöt ovat kummallakin puolella lankkua?
Kuva on siis poikkileikkaus.

Ystävällisin terveisin,
Fredrik

• Poikkileikkauskuva, jossa on kaksi pystysuoraa, ruskeaa reglaria keltaisen puulevyn molemmin puolin.
Luulen, että he tarkoittavat päinvastoin (käännä se) (että lisärimat myös höylätään, jotta koko ajan on tasainen asennuspinta).

Kiitos vastauksesta, ei ollut itsestään selvää minulle keksiä!
Sitten luulen että ymmärrän.
Kiitos!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.