Hei!
Asun vuonna 1990 rakennetussa Sävsjö-elementtitalossa.
Olen parhaillaan remontoimassa kodinhoitohuonetta.
Kun olin purkanut kipsilevyn, näin seinän, jonka uskon olevan kantava.
Ehkä se ei olekaan?
Papereissani lukee, että kantavien seinien tulisi olla 45x70 cc40, joissa on sahalauta ja kipsi. Eli 118 mm paksut seinät.
Muut sisäseinät ovat 45x45 koolauksella, joissa on sahalauta ja kipsi. Eli 93 mm paksut.
Tämä on "sydänseinä", eli seinä, joka kulkee talon keskellä.
Mutta mittasin hieman, ja kaikki seinät ovat 93 mm paksuja.
Onko se kaksikerroksinen talo? Se näyttää pohjakerroksen katolta, joka sisältää asennukset ja jäykistää moduulin kuljetuksen aikana. Kuitenkin toisen kerroksen lattian kantava rakenne on yläpuolella ja on osa toista moduulia. He voivat todistaa sen. Tällaisten talojen katon kokonaispaksuus voi olla jopa 50-60 cm.
Ei voi sanoa noiden kuvien perusteella. Onko sinulla mitään piirustuksia? Mitä me näemme kuvassa, kattotuoleja? Onko se välipohja? Sijoittelu saumalle/naulalevylle vasemmalla toisessa kuvassa saa epäilemään, että seinä ei ole kantava vaan että se on itsestään kantavat kattotuolit. Jos seinä olisi kantava, saumakohta olisi todennäköisesti sijoitettu suoraan sen päälle?
Ei voi sanoa näiden kuvien perusteella. Onko sinulla piirustusta? Mitä näemme kuvassa, kattotuolit? Onko se välipohja? Toisen kuvan vasemmalla oleva liitoksen/naulalevyn sijoittelu saa epäilemään, että seinä ei ole kantava vaan että se on itsenäisesti kantavat kattotuolit. Jos seinä olisi kantava, liitos olisi järkevästi laitettu suoraan sen yläpuolelle?
FFinndjävel sanoi:
Ei voi sanoa näiden kuvien perusteella. Onko sinulla piirustusta? Mitä näemme kuvassa, kattotuolit? Onko se välipohja? Toisen kuvan vasemmalla oleva liitoksen/naulalevyn sijoittelu saa epäilemään, että seinä ei ole kantava vaan että se on itsenäisesti kantavat kattotuolit. Jos seinä olisi kantava, liitos olisi järkevästi laitettu suoraan sen yläpuolelle?
pahoittelen huonoa tietoa.
Tämä on tyyppisesti tieto, joka minulla on talopapereissa.
Huone on se, joka on nimeltään KLV ja seinä on se, joka on olohuoneen suuntaan.
Se on yläkerrassa.
Viisto katto. Eli 1,5 kerroksinen
mielestäni on outoa, että kantavien sisäseinien mitat ja ei-kantavien mitat on esitetty.
Mutta minulla ei ole kantavia seiniä mitä voin mitata löytääkseni.
sitten rakennusluvassa lukee, että ulkoseinä on kantava?
Siitä mitä näkee piirustuksesta, en poistaisi sitä seinää ilman, että helpotan palkilla.
ei, sitä en ole ajatellut tehdä.
Viimeisessä kuvassa, jossa tikku osoittaa, edellinen omistaja asensi palkin, kun he avasivat.
Olen kuitenkin rakentanut seinän uudelleen. Mutta palkki on yhä paikallaan..
minua vain hämmentää se, että sanotaan kantavien seinien olevan 45x70 ja en löydä sellaista seinää?
Piirustusten perusteella en poistaisi seinää ilman palkkien keventämistä.
uskaltaisitko poistaa raakapontin ilman kevennystä?
Vain väliaikaisesti, jotta sen voi avata ja mahdollisesti eristää.
Onpesula, joten ajattelen, että pieni eristys ei ehkä ole huono idea.
näyttää olevan rakennettu samalla tavalla kuin toinen seinä, josta laitoin kuvan tänne.
Puitekehysrakenteet eivät ole itseään kantavia, vaan tarvitsevat keskituen lähellä talon keskiosaa. Edellinen omistaja on toiminut täysin oikein vahvistaessaan aukkoa, ja sinun tulisi tehdä samoin.
Jotta saat oikean mitoituksen, sinun tulee palkata rakennesuunnittelija tai ainakin kokenut kirvesmies. Muista myös, että kantavan rakenteen muutos on ilmoituksenvarainen toimenpide.
Runko-orret, kuten sinulla on, eivät ole itsekannattavia, vaan tarvitsevat keskitukea talon keskikohdan lähellä. Edellinen omistaja on siis tehnyt aivan oikein vahvistaessaan aukon kohdalla ja sinun pitäisi tehdä samoin.
Jotta saisit oikeat mitoitukset, sinun tulee palkata rakennesuunnittelija tai ainakin kokenut puuseppä. Muista myös, että kantaviin rakenteisiin tehtävät muutokset ovat ilmoitusvelvollisia toimenpiteitä.
kyllä tiedän sen hyvin
Mutta minun mielestäni on vain outoa, että kantavissa sisäseinissä lukee 45x70.
Mutta sellaisia ei ole olemassa..
kysyin myös kunnan rakennusluppaosastolta.
Jos avaan seinän ja korvaan raakapontin esimerkiksi vanerilla.
Sain vastaukseksi, ettei tarvitse ilmoittaa.
Koska raakapontti on siellä, jotta siihen voi kiinnittää asioita.
mutta nyt näyttäisi siltä, ettei ole olemassa kantavia seiniä, joissa on paperissa mainitut mitat..
mitä tarkoitat, että minun pitäisi vahvistaa?
Enhän aio poistaa seinää.
Anteeksi, luin huolimattomasti!
Joka tapauksessa seinällä on kantava tehtävä, vaikka sillä onkin ohuemmat mitat kuin piirustuksissa sanotaan. Se ei ole ensimmäinen eikä viimeinen kerta, kun jotain sellaista tapahtuu.
Kuulin jokin aika sitten rakennusfirmaa, joka ei ollut asentanut kaikkia kattoristikoita piirustusten mukaisesti, koska heidän mielestään niitä ei tarvittu niin paljon…
Pahoittelut, luin huolimattomasti!
Joka tapauksessa seinällä on kantava toiminto, vaikka se on ohuempi kuin piirustuksessa sanotaan. Tämä ei ole ensimmäinen eikä viimeinen kerta, kun jotain tällaista tapahtuu.
Kuulin joku aika sitten rakennusfirmasta, joka ei ollut asentanut kaikkia kattotuoleja piirustusten mukaan, koska heidän mielestään niitä ei tarvittu niin monta…
mexitegel sanoi:
Ristikattotuolit, joita sinulla on, eivät ole itse kantavia, vaan tarvitsevat tuen talon keskiosan lähellä. Edellinen omistaja on siis tehnyt täysin oikein vahvistaessaan aukkoon, ja sinun tulisi tehdä samoin.
Jotta saat oikean kokoiset mitat, sinun tulee palkata rakennesuunnittelija tai ainakin kokenut puuseppä. Muista myös, että muutokset kantaviin rakenteisiin ovat ilmoitusvelvollisia toimenpiteitä.
ei hätää!
tuntuu siltä, että useimmat seinät on rakennettu lohkoista, jotka ovat 120 leveitä ja sitten vaakasuorat palkit... ja ne on naulattu yhteen raakapontin läpi...
en aio purkaa tätä seinää. Ajatus on vain korvata se vanerilla, koska minun on avattava se..
mutta onhan se melko iso ero 45x70 cc 40 ja 45x45cc 60..
Jotka ovat vaakasuorassa vieläpä..
Ne ovat 120 pystytolppien välillä.
uskallatko poistaa raakapontin ilman purkua?
Vain väliaikaisesti avattavaksi ja mahdollisesti eristämiseksi.
Onko kysymys pesutuvasta, joten vähän eristystä ei ehkä olisi hullumpaa.
Näyttäisi olevan rakennettu samalla tavalla kuin toinen seinä, josta laitoin kuvan tänne.
Kyllä voit poistaa sen väliaikaisesti. Seinä tarvitaan enimmäkseen tukemaan ullakon lattiaa, jotta se ei ole huojuva. Sinun tulee laittaa muutamia väliaikaisia tukia.
Se, että seinä on heikompi kuin piirustuksessa, johtuu todennäköisesti siitä, että talonvalmistaja on tietoisesti kitsastellut lisätäkseen voittoa. Sellaisia ne ovat.
Kyllä, se on mahdollista poistaa väliaikaisesti. Seinä tarvitaan enimmäkseen tukemaan ullakon palkistoa, jotta se ei heilu. Voit asettaa muutamia väliaikaisia tukia.
Se, että seinä on heikompi kuin piirustuksessa, johtuu todennäköisesti siitä, että talovalmistaja on tietoisesti säästänyt voittojen lisäämiseksi. Sellaisia he ovat.
joo okei!
Täytyy välttää hyppimistä yläkerrassa, kun olen poistanut raakapontin.
aika sairasta oikeastaan... toivottavasti he ovat kuitenkin laskeneet, että tuo paksuus riittää.
luuletko, että seinän eristämisellä olisi ollut hyötyä? Toisella puolella on nimittäin olohuone. Ja täällä tulee seisomaan lämpöpumppu... Vanhan mehän kuulimme surisevan.