Haluan yhdistää yläkerran kaksi makuuhuonetta yhdeksi isommaksi purkamalla niiden välisen seinän. Mutta onko seinä kantava? Kuulin eräältä kirvesmieheltä. Hän "ei uskonut" niin. Ei riitä minulle. Tietääkö joku täällä foorumilla? Mitä tietoa tarvitsen voidakseni vastata kysymykseen. Minulla on kaikki rakennuslupa piirustukset, mutta kantavia seiniä ei ole piirretty.
 
  • Pohjapiirros, jossa näkyy kaksi vierekkäistä makuuhuonetta ja niiden välinen poistettava seinä. Kysymys koskee, onko kyseinen seinä kantava.
Yksinkertaisin tapa tarkistaa tämä on mennä ullakkotilaan. Jos kaikki kattotuolit ovat saman kokoisia ja samankaltaisia, merkitty seinä ei ole kantava. Ainoa asia, jota yläkerran seinän talossa, jossa on vino katto, pitää kantaa, on kattotuolit. Sitä vastoin, on suositeltavaa olla varovainen talojen kanssa, jotka on rakennettu ennen noin 1950-lukua (usein rakennettu lankkarungolla).
 
Jos haluat ehdottomasti purkaa seinän, voit ensin irrottaa kipsilevyn. Jos jäljellä on vain joitakin yksittäisiä 75-koolaustankoja, seinä ei ole kantava.
 
Hyvin pieni riski, että tuo seinä on kantava, kun ottaa huomioon, että sydänseinä puuttuu muuten. Mutta tarkista, kuten sanottu, vintiltä, ettei ole "jotain erikoista" makuuhuoneiden yläpuolella.
 
Hei ja kiitos vastauksesta. Talo on rakennettu vuonna 2000. Suhteellisen matala kattokorkeus yläkerrassa verrattuna kalliimpiin huviloihin. Ullakko koostuu vain pienestä pienestä kakkupalasta, joten sinne ei pääse. Edes luukku puuttuu. On vain tarkastusluukku sivuvintissä. Jos tekisin sinne luukun, en todennäköisesti näkisi mitään muuta kuin eristeitä.
 
Kuten sanottu, en pääse käsiksi tuuleen. Sen sijaan voin avata seinän ja tarkistaa koolauksien koon. Tuntuuko se turvalliselta tavalta, kuten joku mainitsi, olettaa, että seinä ei ole kantava, jos koolaukset ovat 75 tai pienempiä?
 
Jos talo on rakennettu niinkin myöhään kuin vuonna 2000, voi olettaa, että kaikki kattokannattimet ovat samanlaisia, ja silloin kyseinen seinä ei voi olla kantava. Lisäksi vaikuttaa siltä, että yläkerrassa on suuri vinokatto, jolloin sisäkaton vaakasuora osa, joka on kiinnitetty ns. hanbjälkeen, on lyhyt eikä tarvitse tukea. Yksinkertaisinta on arvioida tämä katsomalla talon poikkileikkausta. Ajatus tarkistaa seinän paksuus, jonka haluat poistaa, on väärä menetelmä.
 
  • Tykkään
starmanin
  • Laddar…
Mitä tarkoitat, kun kirjoitat, että pitäisi katsoa talon osiota? Otan kuvia piirroksista, joita minulla on, niin näette.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.