I tvättstugan i detta 50-talshus sitter det stora målade plattor på väggen. Ser det ut som eternitplattor med asbest? Det finns likadana i matkällaren. Var det vanligt att man hade eternit inne i en
tvättstuga?
Hmm... pikemminkin pesupata kuin lämmityskattila on minun arvaukseni.
Se esiintyi vielä 60-luvulla.
Siellä on ollut suuri tvättmaskin valetulla korotetulla alustalla pesutuvassa. Ainakin kun asuin siellä 60- ja 70-luvuilla. Olen yllättynyt siitä, että niin monia seiniä verhoiltiin eternit. Mutta sitä pidettiin varmaan hyvänä.
Olen myös hieman yllättynyt, että se on seinät.
Yleensä ne ovat muuratusta reikäkivestä tai vastaavasta vanhoissa taloissa ja siten paloturvallisia.
Katoissa sen sijaan on erittäin yleistä.
Voin kuvitella, että levyjä asetettiin seinille tasaavana kerroksena, vähän kuin nykyään laitetaan kipsilevyjä. Tai pehmeitä tretex-levyjä siihen aikaan. Mutta sellaisessa huoneessa, kellariseinää vasten, ei haluta mitään orgaanista materiaalia, tänään ehkä asetettaisiin esimerkiksi minerit. Mutta on täysin mahdollista, että ainoa mahdollinen levy silloin oli eternit. Nyt emme tiedä, onko se eternit, mutta se näyttää voivan olla sitä.
Arvatenkin ne voi poistaa suurimmaksi osaksi pölyttömästi, jos irrottaa ruuvit. Kokeilisin sitä. Mutta varmista, että sinulla on hyvä maski, ja tiivistä muu talo, kun teet työtä. Pahimmassa tapauksessa ne ovat sekä ruuvatut että liimatut. Vähän extraa voi yrittää myös kastaa ruuvit, kun ruuvaa.