janwide
Minulla on huvila, jossa on kokonainen kellari, rakennettu vuonna 1960. Meillä on vesikiertoinen lämmitys, mutta en tiedä, onko putket valettu lattiaan/kellarikattoon. Aion asentaa muutamia kiskoja kellarin kattoon ja mietin, onko riskiä porata reikiä putkiin, jos ne on valettu kattoon. Kellari on siis muurattu kevytsoraharkoista ja kellarin katto on valettu.

Joten minulla on kaksi kysymystä tästä aiheesta.
1) Tavatko he valaa lämmitysputket betoniin kuusikymmentäluvulla, vai ovatko ne betonilaatan yläpuolella?
2) Jos putket ovat valettuina. Kuinka syvälle uskallan porata vaarantamatta niiden puhkaisemista?

Mahdollisuus lainata lämpökameraa, niin ehkä voit nähdä missä ne ovat sijoitettuja?

• Tykkään
janwide
  • Laddar…
Ne yleensä eivät ole valetut, mutta koskaan ei voi tietää.

• Tykkään
janwide
  • Laddar…
L
Ilmeisesti kellarin katossa ei näy putkia ja se on betonia, voit nähdä jos putket pannasta menevät kattoon. Normaalisti ne seuraavat ulkoseinää, ehkä 10 cm ulkona, eivät ristiin rastiin. Silloin viemärit menevät suoraan läpi holvin alakertaan. Minne katossa aiot laittaa kiskot, holvissa on myös sähköputkia, jotka ovat noin 10 cm alareunasta lampun ja valokatkaisimen välillä, suorinta reittiä, viistosti.

• Tykkään
janwide
  • Laddar…
janwide
Lämmityskattila on talon keskellä. Kuuma- ja kylmävesiputket kulkevat viemäritankojen vieressä, joten niistä en ole huolissani. Lämmitysjärjestelmän putket kulkevat suoraan talon keskellä olevan katon läpi kattilan vieressä. Niiden täytyy siis kulkea suoraan katon yli päästäkseen teille, joissa patterit ovat. Sähköjohdot ovat seuraava ongelma. Porasin sellaisen vuosia sitten, kun kiinnitin koukkua lampulle! Se putki ei ollut enempää kuin pari senttimetriä betonin sisässä. Siinä osassa kellaria, jossa nyt ajattelin porata, on vain kattolamppu ja tiedän mihin laatikkoon se menee. Joten se varmasti ratkeaa. Lämmitysputket ovat siis suurempi huoli.

Vuokraa tai lainaa lämpökamera. Se on ainoa tapa olla kohtuullisen varma siitä, ettei poraa lämmitysputkea. Toisaalta, kyseessä on todennäköisesti yläkerran lattialämmitysputket eikä kattolämmitys, joten ne pitäisi olla valun yläosassa. Mutta ilman kameraa ei voi olla varma. Olen itse porannut kattolämmitysputkeen kerran. Olisin toivonut, että asiakas olisi kertonut, että heillä oli vesikiertoinen kattolämmitys ennen kuin musta pannuvesi alkoi valua:cry:. Se ei ole kovin yleinen ratkaisu, ja se oli ensimmäinen kerta, kun kuulin siitä:mad:

janwide
Ljus Ljus sanoi:
Vuokraa tai lainaa lämpökamera. Se on ainoa tapa olla kohtuullisen varma siitä, ettei poraa lämmitysputkeen. Toisaalta, onhan ne yläkertaan tarkoitetut lattialämmitysputket, eivät kattolämmitys, joten niiden pitäisi olla valun yläosassa. Mutta ilman kameraa ei voi olla varma. Olen itse porannut kattolämmitysputkeen kerran. Olisi ollut hyvä, jos asiakas olisi kertonut, että heillä oli vesikiertoinen kattolämmitys, ennen kuin musta pannuvesi alkoi valua:cry:. Se ei ole kovin yleinen ratkaisu ja se oli ensimmäinen kerta kun kuulin siitä:mad:
Kiitos vinkeistä ja näkemyksistä. Minulla on vesikiertoinen lämmitys pattereilla, ei lattialämmitys. Lämpökamera vaikuttaa olevan turvallisin, mutta kallis vuokrata. Samaan aikaan ei ole ilmaista korjata rikkinäisiä putkia!

On olemassa hyviä lämpökameroita, jotka ovat lisävarusteina matkapuhelimeen, maksavat jonkin verran, mutta eivät ole kohtuuttoman kalliita.

Anteeksi, ymmärsin väärin ja höpisin lattialämmitysputkien valamisesta:oops:
Mutta positiivista on, että porausosuman riski lämpöputkeen on vähentynyt radikaalisti.
Mikäli muistan oikein, flir one tai joku vastaavan niminen on puhelintarvike. Ehkä ei niin kallis?

Edit
Toinen mobiilitarvikkeiden kategoriassa.

janwide
Ljus Ljus sanoi:
Anteeksi, ymmärsin väärin ja puhuin ohi aiheesta lattialämmitysputkien valamista:oops:
Mutta positiivista on, että osumatodennäköisyys lämmitysputkeen on vähentynyt radikaalisti.
Muistaakseni flir one tai jotain vastaavaa on puhelinlisävaruste. Ehkä ei kovin kallis?

Edit
Toiseksi puhelinlisävarusteissa.
Off topic, niin katto-lämmitys oli loistava innovaatio silloin kun se tuli :)

Kävin päiväkotia myöhään 60-luvulla, jossa oli kattolämmitys. Se oli lapsiturvallinen ja hyvä. Ei ollut pattereita, joihin voisi polttaa itsensä, eikä teräviä reunoja. Haittapuolena oli, että henkilökunta lähes tukahdutti päätason säteilylämpöön, kun taas me lapset palelimme lattiatasolla talvisin:crysmile:

• Tykkään
janwide
  • Laddar…
Meidän talossamme vesiputket on valettu kellarin kattoon. Joten älä ota riskejä.

• Tykkään
janwide
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.