Minulla on suunnitelma. Jos sitten suunnitelma on realistinen, onkin toinen asia, johon toivon saavani apua täällä.
Suunnitelma on laskea mökin sisäkattoa saadakseni hieman enemmän tilaa parvella. Ajatuksena on kiinnittää uusi vaakarunko (vaaleankeltainen 45x220) olemassa olevan kattoristikon (vaaleansininen noin 50x190) alle, liittää olemassa oleva vaakarunko uuteen vanerilevyjen (violetti) avulla ja sitten katkaista osa olemassa olevasta vaakarungosta (vaaleanpunainen). Kaikki tämän hienon paint-piirroksen mukaan.
Kysymys on sitten, voiko tämä ylipäätään toteutua? Näppituntuma sanoo, että se ei ole mikään ongelma, mutta itsesuojeluvaistoa viitaten minun pitäisi ainakin ottaa selvää.
Kysymys on sitten (mikäli se ylipäänsä onnistuu) minkälaista levyä pitäisi käyttää: paksuus, materiaali, laatu?
Lisäinfoa...
Kattokaltevuus noin 20 astetta, peltikatto, lumivyöhyke 2,5.......
Ilman mitään takuita. Sen pitäisi toimia. Mutta saumakohdan tekisin samalla puutavaralla kuin alakannattimet tai useita paksuja ruuveja läpi menevän mutterin ja aluslevyn kanssa.
Ymmärrän toki, että kukaan ei voi antaa mitään takuuta, en kuitenkaan maksa neuvoista.
On kaksi syytä siihen, miksi en halua käyttää runkopuuta. Ensinnäkin siitä tulisi äärimmäisen paksu saumakohdissa, 135mm. Ainakin toisessa päässä tukipuut ja näin ollen saumat ovat osittain näkyvissä ja on helpompi piilottaa 2x18mm kuin 2x45mm. Toiseksi uskon kuten vectrex, että vaneri on vahvempaa tässä tapauksessa, koska koko levy 400x950mm on homogeeninen, mikä olisi mahdotonta runkopuulla. Vaneri yksinkertaisesti ottaa paremmin vastaan leikkausvoimia (mitä ne nyt ovatkaan) uuden ja olemassa olevan tukipuun välillä. Vielä parempia voisivat olla 3-4mm naulalevyt samassa koossa, mutta onko niitä olemassa???
Sitten olen saanut sen käsityksen, että koivuvaneri on vahvempaa kuin kuusi tai mänty tai mikä nyt vaihtoehtona onkaan, pitääkö tämä paikkansa? Mistä löydän oikean paksuista koivuvaneria?
Plyfa pitäisi toimia. Mutta ajaisin sen myös läpi eli sääntöjen väliin. Alapuolinen ottaa pääasiassa vastaan vetovoiman ja en tiedä, jos pelkkä plyfa korjaa sen.
Villa vista; tarkoitatko ylhäältä alas? Se olisi mahdollista ratkaista ajatuksella. Voi upottaa alhaalta niin ettei se näy... Voihan ostaa kierrevartta metriittäin esimerkiksi Julasta....
MathiasS; sekä kyllä että ei. Olen tehnyt urakkat uuden hammarband-sääntöön ja sitten asettanut uuden kattotuolisäännön uudelle pystysuoralle seinäraudoitukselle (kattotuolit ja seinäraudoitukset eivät välttämättä sijainneet tarkalleen samassa paikassa ennen). Sisäseinä on siis poistettu ja uusi seinäraudoitus (ja kattotuolisääntö) on ulkoseinän paneelia vasten.
Kuten minä sen näen, liimattu vaneri ja ruuvi toimivat todella hyvin, eikä välttämättä tarvitse olla paljon niistä per dm2, se on varmasti aivan ok. Ei varmaankaan ole paljon asioita, jotka voisivat olla negatiivisia suunnittelemassasi ratkaisussa, ei pidä tehdä sitä vaikeammaksi kuin se on, ja kysyminen on hyvä alku, jos epäröi.
En ole suunnittelija, mutta en usko lainkaan kierretankoihin tai läpi kulkeviin pultteihin. Vetovoimat haluavat halkaista palkin kohdasta, jossa kierretanko menee, koska vetovoimat kulkevat puun syitä pitkin. Liimaliimattu vaneri on ehdottomasti vahvempi.
Suuri syy siihen, miksi vaneri on parempi kuin palkki sivulla, on se, että vanerissa puun syyt ovat kaikkiin suuntiin (viilukerrokset ovat keskenään käännettyjä). Uskoisin rakenteelliseen vaneriin P30, 18mm tai enemmän.
Ainoa heikkous, jonka näen, on se, jos et saa hyvää kiinnitystä vanerin ja palkkien välille. Vanha palkki voi hyvin olla hieman vinossa ja silloin on vaikeaa saada vaneri kiinni. Silloin menetät paljon liitoksen voimasta, joten varo tätä!
Olen rakentanut huomattavasti suurempia kattotuoleja kuin nämä (tyyppiä W-tuolit) ja käyttänyt "normaalia" 15mm vaneria kaikkiin liitoksiin. Vaneripalat kiinnitettiin liimalla ja naulapyssyllä.
Nämä kestivät betonitiilien lisäksi myös ennätyksellisen talven 2010/2011, jolloin katolla oli yli metri lunta.
Suuret naulalevyt ovat ostettavissa oikeasta rakennustarvikeliikkeestä, kuten optimera/fredells/XL-Bygg jne. Mutta uskon muiden tavoin enemmän vaneriin, mieluummin 12mm molemmille puolille kuin 18 siinä tapauksessa.