Heippa!

Minun pitäisi kohta valaa lattialaatta varastoa varten, jossa on muun muassa pesutupa. Pesutupaan tulee lattiakaivo, pesukone ja tiskipöytä. Ajatuksena on laittaa muovimatto ilman kaatoa.

Olen nyt hyvin epävarma siitä, mitkä säännöt koskevat sitä, PITÄÄKÖ pesutuvassa olla lattiakaltevuus vai ei?

Seuraavat tiedot olen löytänyt:
2006-12-21 Boverkets Byggregler, BBR 06 – MUUTAMA TÄRKEÄ VAATIMUS/NEUVO KOSTEISTEN TILOJEN VARALLE

4. BBR:n vaatimus kaadosta kohti lattiakaivoa: Tilassa, jossa on lattiakaivo, lattian ja sen vedeneristävän kerroksen on oltava kaadolla kohti kaivoa niillä alueilla, jotka säännöllisesti altistuvat vedelle tai vesiroiskeille. Vastakaato ei saa esiintyä missään osassa tilaa. (6:5335)

...Muilla lattiapinnoilla tulisi olla kaato kohti lattiakaivoa... (6:5335)

Tämä on kuitenkin vuodelta 2006.

Puuninjan verkkosivustolta löysin:

Toimialasäännöt sanovat seuraavaa: "Lattiakaltevuuden tulee olla vähintään 1:100 (noin 0,6º). Lattiapinnoilla kylpyammeen alla ja lattiakaivon ympärillä on kaltevuuden oltava vähintään 1:50 (noin 1,1º). Erityisiä rakenteita voidaan sopia kiinteiden asennusten, kuten esimerkiksi suihkuseinän kohdalla. Toimialasääntöjen vaatimus lattiakaltevuudesta on BBR:n (Boverkets byggregler) vaatimusten tiukennus."
Huomaa, että toimialasäännöt asettavat vaatimuksen kaltevuudelle vedeneristävällä tasolla.

Olen yhtä epävarma kuin ennen kuin aloitin etsimisen. En todellakaan löydä sanasta sanaan, onko minun pakko olla kaltevuus vai ei. Ensimmäinen yllä liitetty teksti sanoo, että ei tarvitse.
Puuninjan mukaan toimialasäännöt ovat vaatimusten tiukennus BBR:ssä.

Mutta mikä oikeastaan pätee? Onko minun pakko vai ei olla kaltevuus? Täytyy tietää, koska mieluiten välttäisin työskentelyn kaadon valutuksessa tulevassa pesutupa-osassa.

Ystävällisin terveisin, Henke

Muovimatto pitäisi noudattaa gvk:ta, http://www.gvk.se/upload/SakraVatrum2011Februari.pdf
sivu 9
"kaato viemäriin niissä tilan osissa, jotka
säännöllisesti altistuvat vesisuihkulle tai vesiroiskeelle"
sitten muutama rivi alempana
"Muiden märkätilan pintojen tulee olla kaato lattiakaivoon sisään
välillä 1:500 –1:100 (2 – 10 mm/m)."

nauraa vai itkeä ??! miten he ajattelevat? tarkoittaako "tulee" "tulee" vai tarkoittavatko he "pitäisi" ?
1. kappale on väritetty, joten luottaisin siihen. Muovimatto ja sen saumat/nostot antavat tiiviin lattian. Kallistus 2 mm/m ei juuri saa vettä valumaan kaivoon, joten en ymmärrä, mitä merkitystä tällaisella lattian kaltevuudella olisi

Ehkä joku muu voi tehdä tulkinnan?

Viimeksi muokattu:
Laitoin pesutuvan ilman kaatoa lukuun ottamatta 1m ympärillä lattiakaivon, tätä kadun, vettä kertyy paikkoihin joissa luulee olevan tasaista. Osittain siksi että "ilman kaatoa" tarkoittaa että sen pitäisi olla täysin tasainen muualla, mikä harvoin pitää paikkansa, se tarkoittaa sen sijaan ettei tiedä mihin se kallistuu, pahimmassa tapauksessa kynnyksen suuntaan.

Joten riippumatta säännöistä, olisin varmistanut kaadon tarkistamisen, ja helpoin tapa on tehdä pieni kaato lattiakaivon suuntaan koko alueelle. Sitten, teetkö sen valun yhteydessä vai sen jälkeen tasoitteella, en tiedä mikä on parasta. Se on niin vähän lisätyötä, joten miksi ei tekisi alusta asti oikein.

Nyt olen vielä enemmän mietteliäs... luen linkissä ylhäällä:

2.1. PUTKILÄPIVIENTI
Viemäriputkien ja lattiakaivojen lisäksi ei sallita mitään muita putkiläpivientejä lattian vedeneristeen rikkomiseksi.

Minulla on 32mm tuleva vesi kodinhoitohuoneessa. pitäisikö asentaa se seinään? pitäisi laittaa 90 asteen kulmia seinään ja sitä en todellakaan halua tehdä. miten ihmeessä saan veden sisään, jos en mene lattian läpi? vai koskeeko tämä vain kylpyhuonetta?

terv. Henke

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tulkitani mukaan sääntöjen mukaan koko lattia pesutupassa lasketaan pääsääntöisesti märkäalueeksi 1 BBV 10:1:n mukaan, ja siksi siinä on oltava kallistus kohti lattiakaivoa sekä vedeneristys tai märkätilaluokiteltu muovimatto lattiassa. Ainoat läpiviennit vedeneristyksestä saavat olla lattiakaivo tai viemäriputki. Jos haluat noudattaa näitä sääntöjä, sinun täytyy sijoittaa vesi seinään.

Täältä voit lukea säännöt:
http://www.bkr.se/fileArchive/branschregler/Branschregler_web_2010.pdf

Tässä on sääntö:
"2.4 Muut tilat
Wc-tiloissa, pesutuvissa ja tiloissa, joissa on
vesivaraaja, lattiassa on oltava vedeneristysjärjestelmä foliotyypillä (VTgF) tai muu
hyväksytty vedeneristysjärjestelmä (VTg). Vedeneristys tulee nostaa seinälle vähintään 50 mm."

Saa tehdä poikkeuksia. Vedä vesi lattian läpi. Sinulla on betonilaatta alla, eli ei haittaa, vaikka joskus talon elinaikana sinne vuotaisikin vettä. Hitsataan ja tiivistetään matto putken ympärille. Ei ongelmaa. Jos sinulla on iso kodinhoitohuone (minulla on 7.5x3.5 = 26 m2), on aika vaikeaa saada koko lattiaan tasainen kaato. On parempi tehdä se tarvittaessa (suihku, allas, lämminvesivaraaja ehkä jne.) mielestäni ainakin.

Sitten busgraabin pitäisi asentaa muovimatto, joten älä sotke BKR:ää, jota käytetään keraamisissa kerroksissa. Se on GVK, joka pätee (katso postaus 2). Sitten voi myös noudattaa varmaa vettä koskien putkiasennuksia, mutta jos se on epäkäytännöllistä eikä tuo lisäturvallisuutta, voi sen jättää huomiotta (esim. lattiaan tulevien putkien kohdalla, mikä on paljon parempi kuin seinässä (kulmaliitokset seinässä voivat vuotaa, mikä on paljon huonompi kuin lattialla oleva vuoto).

Hei

Puhuin juuri asiasta vastaavan henkilön kanssa Boverketissä.

Hän sanoi, aivan kuten se lukee (6:5335). jos lattia ei ole tarkoitettu huuhteluun yms. niin kallistusta EI tarvita, vaikka sinulla olisi lattiakaivo. eli on ok jättää kallistus pois.

lattiaan tuleva vesi koski kylpyhuonetta, eli vyöhykkeitä, jotka altistuvat vedenkastelemiselle. kodinhoitohuoneessa tämä ei koskenut.

ystävällisin terveisin Henke

Kosteatila ovat sellaisia, jos huoneessa on suihku.

busgraab tarkista myös vakuutusyhtiöltäsi

Jos he saisivat päättää, pesutupa kestäisi vedenpudottavaa helikopteria vastaan... :)

vitsi sikseen, olen puhunut heidän kanssaan ja he eivät näytä olevan täysin perillä asioista, rakennan mieluummin sääntöjen mukaan, joita noudatan, vaikka vakuutusyhtiön suositukset olisivat korkeammat. tyhmää, ehkä, mutta jos olen noudattanut sääntöjä niin olen, silloin voin käydä keskustelun tarvittaessa (toivottavasti vältyn siltä).

ystävällisin terveisin Henke

Kuulostaa fiksulta, onhan se edelleen vapaaehtoista, jos haluaa noudattaa försäkringsbolaget sääntöjä, jos onnea on, ei tule vesivahinkoa.

Tuuri?! Se kuulostaa hyvin pessimistiseltä. Tuuri käy rakkaudessa ja uhkapelissä :-)
Tässä tapauksessa, jos noudattaa tervettä järkeä, säädöksiä, ei piiloputkiliitoksia, hyvää rakennusmateriaalia jne., niin on todella suuri epäonni, jos koskaan tulee vahinkoa, johon tarvitsee vakuutusyhtiön apua.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.