1 387 lukukertaa ·
10 vastausta
1k lukukertaa
10 vastausta
Onko lämpölevy pakollinen?
Jäsen
· Korpilombolo
· 3 610 viestiä
Levyt vähentävät riskiä, että lattiaan tulee kuumia raitoja kylmän väliin. Lisäksi levyt pitävät itsepäisen letkun paikoillaan urissa asennuksen aikana. 10 mm ei ole kovin upotettu, luulen ettei lastulevy itse levitä lämpöä kovin hyvin.
Ei, ei ole pakko olla levyjä, mutta se, onko lopputulos hyvä vai katastrofi, riippuu.
1 kuinka paljon lämpöä niiden pitää siirtää (vähän lämpöä toimii paremmin)
2 kuinka tiheästi ne ovat (tiiviimmin toimii paremmin)
3 haluatko lattian mukavuuden siinä, että lämpö on tasainen.
4 onko energialähde lämmin, esimerkiksi puu, jolloin se ei ole yhtä herkkä. Jos taas on kyseessä lämpöpumppu, halutaan mahdollisimman viileä lämpö eli hyvä jakautuminen =levyt
1 kuinka paljon lämpöä niiden pitää siirtää (vähän lämpöä toimii paremmin)
2 kuinka tiheästi ne ovat (tiiviimmin toimii paremmin)
3 haluatko lattian mukavuuden siinä, että lämpö on tasainen.
4 onko energialähde lämmin, esimerkiksi puu, jolloin se ei ole yhtä herkkä. Jos taas on kyseessä lämpöpumppu, halutaan mahdollisimman viileä lämpö eli hyvä jakautuminen =levyt
Viimeksi muokattu:
Tämä lämpimän ja kylmän yhdistelmänä yhdessä on taipumus "huijata" mieltä. Kylmä koetaan kylmempänä, jos sen vieressä on jotain lämpimämpää ja päinvastoin.
Olin Luonnontieteellisessä museossa muutama viikko sitten, siellä oli juttu, joka havainnollisti tätä ilmiötä tehokkaasti. Siellä oli ohuita kupariputkia (kuten auton jarruputki), toisesta suunnasta kiersi "viileä" vesi putkessa, toisesta suunnasta "haalea".
He olivat sitten kietoneet nämä vuorotellen käsikahvan ympärille, johon piti koskea kädellä, ja luonnollinen spontaani selkärankarefleksi oli repäistä käsi pois sieltä..... Ei suoraan oivaltanut miksi, tuntuiko se liian kylmältä tai liian lämpimältä, se tuntui vain "väärin"....
Arvaan, että on jonkinlainen riski, että saat tämän ilmiön lievemmässä muodossa, jos lattialla on lämpimiä ja kylmempiä kiemuroita. Ei ole varmaan syyttä, että nämä levyt on kehitetty.
Olin Luonnontieteellisessä museossa muutama viikko sitten, siellä oli juttu, joka havainnollisti tätä ilmiötä tehokkaasti. Siellä oli ohuita kupariputkia (kuten auton jarruputki), toisesta suunnasta kiersi "viileä" vesi putkessa, toisesta suunnasta "haalea".
He olivat sitten kietoneet nämä vuorotellen käsikahvan ympärille, johon piti koskea kädellä, ja luonnollinen spontaani selkärankarefleksi oli repäistä käsi pois sieltä..... Ei suoraan oivaltanut miksi, tuntuiko se liian kylmältä tai liian lämpimältä, se tuntui vain "väärin"....
Arvaan, että on jonkinlainen riski, että saat tämän ilmiön lievemmässä muodossa, jos lattialla on lämpimiä ja kylmempiä kiemuroita. Ei ole varmaan syyttä, että nämä levyt on kehitetty.
Olin ehdottomasti laittanut lämmönlevityslevyn. Puu johtaa huonosti lämpöä, joten on vaikea saada leviäminen sivusuunnassa putkistojen välillä. Lisäksi urat on suunniteltu levylle, joten letkun ja lastulevyn väliin jää aika paljon ilmaa, mikä lisää huomattavasti riskiä huonoon lopputulokseen. Lämmönjohtavuus vaatii kontaktin.
Sitten on käytännössä lähes mahdotonta saada letku pysymään urissa, kun asennat sen. Se on oikein itsepäinen, kunnes se on paikallaan.
Joten parempi lämmönsiirto, helpompi asentaa. Ei missään nimessä kannata ottaa riskiä säästääkseen muutaman 1000:-. On olemassa vaihtoehtoisia lämmönlevityslevyjen toimittajia, ja useimmiten ne on helppo löytää Blocketista, jos hinta on ongelma.
Olen käyttänyt sekä pläät billigvvs.se:stä että LK pläätä, jonka olen löytänyt halvalla Blocketista. Ei suurta eroa niissä.
Sitten on käytännössä lähes mahdotonta saada letku pysymään urissa, kun asennat sen. Se on oikein itsepäinen, kunnes se on paikallaan.
Joten parempi lämmönsiirto, helpompi asentaa. Ei missään nimessä kannata ottaa riskiä säästääkseen muutaman 1000:-. On olemassa vaihtoehtoisia lämmönlevityslevyjen toimittajia, ja useimmiten ne on helppo löytää Blocketista, jos hinta on ongelma.
Olen käyttänyt sekä pläät billigvvs.se:stä että LK pläätä, jonka olen löytänyt halvalla Blocketista. Ei suurta eroa niissä.
Mutta sen pitäisi siten toimia ohuen alumiinilevyn kanssa suurina levyinä. Mielestäni "kauppalevyt" ovat niin hirveän kalliita!K Kasken sanoi:Tämä lämpimän ja kylmän yhdistelmä "huijaa" usein mieltä. Kylmä tuntuu kylmemmältä, jos vieressä on jotain lämpimämpää ja päinvastoin.
Olin pari viikkoa sitten Luonnontieteellisessä museossa, jossa oli juttu, joka demonstroi tämän ilmiön tehokkaasti. Siellä oli ohuita kupariputkia (kuten auton jarruputkia), josta toisesta päästä kiersi "viileä" vesi putkessa ja toisesta päästä "lauhkea". Ne oli sitten kiedottu vuorotellen kahvan ympäri, jota piti koskettaa kädellä, luonnollinen ja spontaani selkäydinrefleksi oli vetää käsi pois sieltä... Ei heti ymmärtänyt, miksi se tuntui liian kylmältä tai kuumalta, se tuntui vain "väärältä"...
Arvelen, että on jonkinlainen riski saada lievempi muoto tästä ilmiöstä, jos lattiassa on lämpimämpiä ja kylmempiä linjoja. Ei varmaankaan ilman syytä näitä levyjä ole kehitetty.
Laita levyt, alumiini on materiaali, joka johtaa lämpöä parhaiten..
se on kertakustannus, joten ajan myötä se on sen arvoista joka päivä viikossa...
se on kertakustannus, joten ajan myötä se on sen arvoista joka päivä viikossa...
HeiR roglie sanoi:
Levyjen on osa lattialämmitysjärjestelmää ja niitä käytetään saadakseen riittävä teho huoneen lämmittämiseksi.
Jos sinulla on vanha talo, ei ole varmaa, että pelkkä lattialämmitys riittää saavuttamaan normaalin huoneenlämpötilan. Uskon, että useimmat toimittajat laskevat vain 45-50W neliömetrillä.
Muista myös, että lastulevy eristää myös lämpöä, toimittajalla on yleensä taulukoita tästä.
Kylpyhuoneissa lattialämmitys tasoitetaan valmistajan ohjeiden mukaisesti.
Onnea!/ Björkskär
No, jos voit ostaa alumiinilevyn muualta parempaan hintaan kuin valmistajalta, ei ole väliä kuka on tehnyt ne.R roglie sanoi:
Mutta, vaikka saisit "puhtaan" levyn halvemmalla, sinun on otettava huomioon, että sinun täytyy taivuttaa levy putken ympärille ja varmistaa, että se todella on tasainen jälkeenpäin, joten sinun on varmaan tehtävä jonkinlainen jigi ja panostettava huomattavan paljon työtä, jotta saat sen oikein.
Joten harkitse tarkkaan, onko se todella sen arvoista.
Jos onnistut saamaan levyn hieman epätasaiseksi, on suuri riski, että lastulevy ei riitä tasoittamaan kaikkea, ja voit saada lattian, joka narisee ja muistuttaa sinua säästämistäsi muutamasta kruunusta aina, kun kävelet lattian yli...
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Måste jag ha bärlina på bjälklaget?
Fritidshus -
Ikeakök med ugn och häll måste bänkskivan vara 2.8cm
Kök -
Måste man ha en ackumulatortank till en vattenmantlad kamin?
Värme allmänt -
Måste man ha sladdar i taket?
El -
Bygga staket själv – tips, inspiration och regler du måste ha koll på
Artikelkommentarer