10 019 lukukertaa ·
9 vastausta
10k lukukertaa
9 vastausta
Onko järkevää valaa pilareja? Kuiva betoni tarve
Ajattelin rakentaa pergolan ja olen ladannut Metsäteollisuuden pdf-tiedoston, jossa kerrotaan, miten se tehdään. He suosittelevat joko ajamaan tolppa 60 cm syvyyteen maahan ja täyttämään betonilla, tai ostamaan valmiit perustukset.
Löytämäni tiedon mukaan yhden tolpan osalta kuluu noin 4 säkkiä kuivabetonia! Voiko se pitää paikkansa? Kuulostaa hurjalta määrältä (melkein 100 kiloa). Yksi säkki näyttää maksavan 80 kruunua, mikä tekee 320 kruunua per tolppa.
Eikö tulisi paljon halvemmaksi ostaa valmiit perustukset? Ja helpompaa? Vai olenko ajatellut täysin väärin?
Löytämäni tiedon mukaan yhden tolpan osalta kuluu noin 4 säkkiä kuivabetonia! Voiko se pitää paikkansa? Kuulostaa hurjalta määrältä (melkein 100 kiloa). Yksi säkki näyttää maksavan 80 kruunua, mikä tekee 320 kruunua per tolppa.
Eikö tulisi paljon halvemmaksi ostaa valmiit perustukset? Ja helpompaa? Vai olenko ajatellut täysin väärin?
Karkeabetoni 39,95/säkki Byggmaxilla
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-0103.aspx
Yleensä riittää 2 säkkiä /tolppa, mutta se riippuu maaperästä ja siitä, kuinka kaivat. Voit esimerkiksi myös painaa alas "extra" kiviä, kun valat.
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-0103.aspx
Yleensä riittää 2 säkkiä /tolppa, mutta se riippuu maaperästä ja siitä, kuinka kaivat. Voit esimerkiksi myös painaa alas "extra" kiviä, kun valat.
Sekoita jossakin muovikauhassa. SUURI ämpäri voi käydä.
Usein saatavilla edullisesti.
Olen itse joskus käyttänyt kottikärryä, mutta puhdista se heti, muuten se palaa kiinni.
Usein saatavilla edullisesti.
Olen itse joskus käyttänyt kottikärryä, mutta puhdista se heti, muuten se palaa kiinni.
Jos tulet alas perustuspaaluilla, se on paljon sujuvampaa (ja halvempaa) kuin valaa itse. Jos kyseessä on pergola, perustuspaalut riittävät varmasti. Varmista, että otat paalut, joissa on kaksi lättirautaa etkä niitä, joissa on palkkikenkä "piikissä".
/sponken
/sponken
Ahaa, valetaan siis enimmäkseen itse, kun kyseessä ovat todella suuret rakennusprojektit? Silloin asia alkaa selvitä, en ole erityisemmin perehtynyt tällaisiin asioihin (mitoitus ym.). Kiitos mallivinkistä, tiedän, mitä tarkoitat. Pitänee muistaa se.
Valmis pilari sis. valmis säädettävä palkkikenkä maksaa noin 130 kr Bauhausissa ja silloin sinun ei tarvitse sekoittaa. Jos ostat kaksi säkkiä + pahviputken ja palkkikengän, siitä tulee varmaan yhtä kallista. Kaiva pois, heitä vähän singeliä pohjalle ja laita puutarhalaatta, noin 30x30. Silloin sinulla on hyvä alusta, johon voit asettaa pilarin ja isompi pinta jakaa kuorma.
Klikkaa tästä vastataksesi