Hei!

Työstän autotallia, jonka koko on 5,5m*6m. Seinien välinen jänneväli on 5,5m, mikä mielestäni on melko pitkä jänneväli. Olen suunnitellut, että minulla olisi pieni vierasmökki yläkerrassa, joten jotta siitä tulisi hyvä, ajattelin tilata kattoristikot.

Olen saanut kaksi tarjousta samalta toimittajalta. Ensimmäinen tarjous koostuu viidestä kertopuupalkista 45*260m lattianiskat sekä 6 kattoristikkoa samalla palkkityypillä kuin niskapalkki. Kaikki asennetaan k600 jaolla kuten seuraava kuva suunnilleen näyttää:
http://sqflqq.blu.livefilestore.com...iC1nShtjpJkHSgVFw7FSXAw/vaggplan_takstol.html
Nämä ovat siis yhtenäisiä palkkeja, mikä kuulostaa hyvältä.

Toinen tarjous koostuu 10 lattianiskasta, jotka asetetaan k300 jaolla sekä 6 kattoristikosta. Erona on, että kaikki tämän tarjouksen palkit koostuvat K24 45x220 (korjatkaa, jos olen väärässä sanoessani, että K24 on liimapuuta). Haittapuoli on se, että nämä palkit liitetään yhteen naulalevyillä. Niskapalkit liitetään kahdessa kohdassa ja lattianiskat yhdessä kohdassa.

Kysymykseni on nyt, onko tunteeni, että nämä liitokset aiheuttavat huomattavan heikennyksen, sillä aion periaatteessa pystyä asumaan yläkerrassa. Vai onko tunneeni perustelematon?

Kerto-materiaalin hinta on hieman kalliimpi, mutta toimitusaika on huomattavasti pidempi. Toinen etu K24:issa on, että saan ylimääräiset 4 cm korkeutta yläkerrassa. Saattaa kuulostaa vähäiseltä, mutta minulle jokainen sentti on merkittävä. Saan näin 198 cm korkeuden katonharjaan. Syy tähän on, että kunta on asettanut enimmäiskorkeuden, jota ei saa ylittää.

Suuri kiitos etukäteen.

Fredrik

K24 on rakennuspuutavaraa. Se on siis massiivipuuta, ei liimapuuta.

Oletan, että tarjouksen antanut henkilö on tehnyt lujuuslaskelmat kaikille palkkeille, joten hän tietää, että ne kestävät. Ja olet kertonut, että aiot asua yläkerrassa?

5,5 metriä pitäisi olla saatavilla. Sitä ei ainakaan tarvitse liittää suoraan keskeltä. Esimerkiksi voidaan liittää 4,8 + 0,7 ja sijoittaa liitokset vuorotellen eri suuntiin.

Hei!

Kiitos vastauksesta!

Kyllä, niiden, joille tarjous on annettu, pitäisi saada kaikki tiedot.

Uskallatteko kuitenkin arvata, miten liitos toteutetaan? Tuntuu, että pelkät naulalevyt molemmin puolin liitosta ovat liian heppoiset.

Toivon, että on tavallista käyttää liimausta, joka levitetään siksak-liitokseen naulalevyjen lisäksi.

Tietenkin tarkistan toimittajalta, mutta olisi hienoa, jos haluaisitte kommentoida tätä.

Ystävällisin terveisin
Fredrik

Kuulin kaverilta, joka sanoi, että kyseessä ei todennäköisesti ole siksak-sauma (tai ns. fingerfog) liimauksella.

Tämä mietityttää minua, kestääkö tämä todella?

Kiitollinen kommenteista!

On todennäköistä, että kattoristikkojen rakentajalla ei ole laitteita figersarvaukseen.

Fingersarvaus on yhtä vahva kuin muu materiaali, joten jos hän olisi tarkoittanut, että koolaukset oli fingersarvattuja, hänen ei olisi tarvinnut edes mainita sitä tarjouksessa.

Tuhannet kiitokset vastauksesta!

Saako kysyä, mitä luulet? Tuntuuko se heikolta?

Olen tilannut kattotuolit autotalliini, näiden jänneväli on 7180mm.
Alarunko koostuu kahdesta 45x220, 'vahvistus' naulataan paikoilleen.
Ne ovat liitetty naulalevyllä. Asetetaan c/c60:een.

Parvi/vierashuone/varasto (mitä siitä sitten tuleekaan, kun autotalli on valmis) tulee olemaan yläkerrassa.
Toimii valmistajan mukaan.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.