22 144 lukukertaa ·
18 vastausta
22k lukukertaa
18 vastausta
Onko 30 cm ruuviväli kattokipsille ok?
Sivu 1 / 2
Hyvää huomenta kaikille!
Aion asentaa kipsilevyjä uuteen kattoon, olen asentanut rimoituksen cc 30. Mutta silloin ruuvien väli on 30 cm. Onko se ok, vai miten muuten tehdään? Ajattelin asentaa kipsilevyt poikittain verrattuna rimoitukseen saadakseni tukea lyhyille sivuille, onko sillä merkitystä? Muuten voisin asentaa kipsin rimoituksen suuntaisesti, jolloin voi ruuvata todella tiiviisti pitkien sivujen suuntaisesti, mutta silloin ei ole tukea lyhyille sivuille.
Kiitos etukäteen!
Aion asentaa kipsilevyjä uuteen kattoon, olen asentanut rimoituksen cc 30. Mutta silloin ruuvien väli on 30 cm. Onko se ok, vai miten muuten tehdään? Ajattelin asentaa kipsilevyt poikittain verrattuna rimoitukseen saadakseni tukea lyhyille sivuille, onko sillä merkitystä? Muuten voisin asentaa kipsin rimoituksen suuntaisesti, jolloin voi ruuvata todella tiiviisti pitkien sivujen suuntaisesti, mutta silloin ei ole tukea lyhyille sivuille.
Kiitos etukäteen!
Kiitos nopeasta vastauksesta!
Silloin tulee paljon tukea lyhyille sivuille, mutta hyvin harvaa pitkille sivuille, kipsivalmistajien mukaan ruuvien välin tulisi olla enintään 20 cm mutta saan noin 30, mitä voi tapahtua, voiko se alkaa pullistua ja roikkua ajan myötä tai?
Silloin tulee paljon tukea lyhyille sivuille, mutta hyvin harvaa pitkille sivuille, kipsivalmistajien mukaan ruuvien välin tulisi olla enintään 20 cm mutta saan noin 30, mitä voi tapahtua, voiko se alkaa pullistua ja roikkua ajan myötä tai?
Kaikkitietävä
· Västra götaland
· 10 933 viestiä
Minulla on ollut 60x120 kipsilevy katossa jo pitkään, kiinnitettynä vain kuudella ruuvilla, yksi jokaisessa kulmassa ja kaksi pitkien sivujen keskellä...
Siihen ei ole tapahtunut mitään erityistä...
Siihen ei ole tapahtunut mitään erityistä...
Kuulostaa hyvältä!
Ajattelin laittaa seinäkipsilevyä, joka on suurta ja painavaa, mutta kiinnityspisteitä tulee joka tapauksessa paljon. Valmistajat ovat tarkkoja ja haluavat, että ruuvataan todella tiukasti. Toivottavasti he liioittelevat vähän...
Ajattelin laittaa seinäkipsilevyä, joka on suurta ja painavaa, mutta kiinnityspisteitä tulee joka tapauksessa paljon. Valmistajat ovat tarkkoja ja haluavat, että ruuvataan todella tiukasti. Toivottavasti he liioittelevat vähän...
Jos kyseessä on suurempi katto ja sinun täytyy jatkaa lyhyitä sivuja, katso kattokipsi. Ne ovat upotetut kaikilla neljällä sivulla, esimerkiksi Norgips Plan.
https://www.norgips.se/kunskapsbank/slata-tak-med-norgips-plan/
https://www.norgips.se/kunskapsbank/slata-tak-med-norgips-plan/
Aha, kiitos vinkistä. Olen aiemmin asentanut oikeaa kattokipsiä, mutta saumojen tasoituksesta tulee kamalan paljon työtä, haluan täysin sileän katon, ei mitään ruutukuviota. Ajattelin siksi, että seinäkipsi olisi hyvä. Katsotaan miten teen.
Keksin tavan saada ruuvit hieman tiheämmäksi pitkille sivuille: Laittaa 2 ruuvia jokaiseen gles, lähelle kumpaakin reunaa, sen sijaan, että laittaisi vain 1 keskelle. Silloin ruuvien väli yhdestä gles seuraavaan olisi noin 25 senttimetriä.
Voisiko se olla sen arvoista? Tai onko mitään haittaa, jos ruuveja ruuvataan hyvin tiheästi ja sitten harvakseen, esimerkiksi kipsilevyn jännityksiä?
Voisiko se olla sen arvoista? Tai onko mitään haittaa, jos ruuveja ruuvataan hyvin tiheästi ja sitten harvakseen, esimerkiksi kipsilevyn jännityksiä?
Saitko tämän kuntoon ja tuliko hyvä?S Sir Duke sanoi:Keksin tavan saada ruuveja tiheämmin pitkille sivuille: Asettamalla 2 ruuvia jokaiseen harvaan lähelle kumpaakin reunaa, sen sijaan että olisi vain 1 keskellä. Silloin ruuvien väliksi tulee noin 25 senttimetriä yhdestä harvasta seuraavaan.
Onko se vaivan arvoista? Vai onko haittapuolia ruuvata hyvin tiheästi ja sitten harvaan vuorotellen, tyypillisesti jännityksiä kipsissä?
Aion huomenna asentaa kattokipsin harvaan cc30 ja olen juuri tajunnut, että asennus on paljon helpompi, jos asentaa kipsin pitkittäissivut kohtisuoraan harvoja vastaan. Mutta sitten minulla on ongelma, että en voi ruuvata pitkittäissivuja tiheämmin kuin 30 cm välein.
Olisi todella mielenkiintoista kuulla päivitys siitä, miten teit ja miltä se näyttää!
Se on mm. syy, miksi haluan asentaa niin, että ikkunasta katsottuna huoneen "leveys" on 2.52.mexitegel sanoi:
Sitten on oviaukkoja ja muita kulmia, jotka tekevät siitä epäsäännöllisen muotoisen, mutta jos asennan 2.50-kipsilevyt pituussuunnassa ikkunan kanssa, en saa oikeastaan yhtään saumoja valon suuntaan. Miksi asensin kiskot toisinpäin, jätän kommentoimatta
Huolenaiheeni oli, että pitkien sivujen tasoitus voisi murtua, jos ruuvit on liian harvassa, mutta 30 cm näyttäisi riittävän!