Hei!

Olen tekemässä autotalliprojektia.
Koska pidän siitä tosi paljon, olen päättänyt tehdä mahdollisimman paljon itse.
On selvää, että se tulee kalliimmaksi ja vie kauemmin aikaa, mutta koska se on harrastus, se saa olla niin jossain määrin.
Koska olen maallikko alalla, olen joutunut opiskelemaan ostamalla kirjoja ja lukemalla eri työvaiheista.

Nyt olen kohdannut hienovaraisen ongelman.
Jos olisin kääntynyt suunnittelijan puoleen, tämä ei olisi tapahtunut, joten toivon nyt voivani jakaa ideoita kanssanne siitä, kuinka ratkaisen tämän parhaiten.

Autotallista tulee 33 neliömetriä (5,5 m * 6 m). Korkeus tulee olemaan 4,85 m harjaan.
Siellä tulee olemaan pienempi yläkerta ja koska jänneväli on aika iso (5,5 m), olen valinnut ostaa kattotuolit ja asentaa ne.

Tähän mennessä olen pystyttänyt rungon, joka koostuu 45*145 mm:n lankuista. Ympäröivästä sorasta rungon yläosaan on 2,27 m.
Kattotuolien kokonaiskorkeus tulee olemaan 2,58 m.
Kattotuolien ja lattian palkit tulevat olemaan Kerto-palkkeja 45*260 mm.

Seuraavalla verkkosivustolla olen tehnyt piirustukseni saataville. Mutta huomioi, että niitä ei ole luotu suunnittelijan toimesta, joten niiden muu käyttö on ehdottomasti kielletty.
http://sqflqq.blu.livefilestore.com...0pQYhXK7x8joNnEjYjMoxMXFeKTCmvH2A/garage.html

Kuten sanottu, runko on pystyssä ja odotan nyt kattotuoleja.
Mutta sain seuraavan neuvon kattotuolitoimittajalta, jolla on hyvä maine:

"Mielestäni sinun pitäisi asentaa 45 x 170 hammarbandien alle pitkille sivuille, joissa kattotuolit tulevat sijaitsemaan.
Ellet ole ajatellut, että kattotuolit tulevat sijoittumaan kohtiin, joissa on pystypilari alla, siinä tapauksessa sinun ei tarvitse asentaa kantavia palkkeja hammarbandin alle."

Ainoa oikea tapa on luultavasti toimia hänen neuvojensa mukaan, jotta saadaan kunnollinen kantokyky, mutta se tuntuu hieman vastenmieliseltä, koska runko on jo pystyssä.

Mielestäni minulla on seuraavat vaihtoehdot:

1) Poista yksi pystylankku kerrallaan pitkiltä sivuilta ja leikkaa täsmälleen yhdelle vaakatasossa olevalle 45*175 koko kantavalle palkille ja asenna takaisin ennen kuin siirryt seuraavaan. Asenna sitten vaakatasossa oleva 45*175 koko sivulle.

2) Poista yksi pystylankku kerrallaan pitkiltä sivuilta, mutta vain niistä pari pystylankuista, jotka kantavat kantopita. Leikkaa täsmälleen yhdelle vaakatasossa olevalle 45*175:lle ja asenna takaisin ennen kuin siirryt seuraavaan. Asenna sitten tarvittavat osat vaakatasossa olevalle 45*175:lle.

3) Verkkosivustolla, johon linkitin, näette minne kattotuolit sijoitetaan pystylankuihin nähden. Esimerkiksi "Ritning ovanifrån som visar takstolarnas placering". Yksi idea, jonka sain, oli siirtää kattotuolit niin, että ne sijoitetaan todella pystylankkujen päälle. Haittapuolena on, että eristämisestä tulee hieman hankalampaa, koska ne eivät ole cc 1200 mm. Suuri haitta on, että joidenkin kattotuolien välillä cc 1200 mm ylittyy, en tiedä onko se erittäin vaarallista. Tuntuu yksinkertaisimmalta ratkaisulta.

Jos katsotte piirustuksia, näette, että hammarbandi koostuu kaksinkertaisesta 45*145 kerroksesta, ja joissain kohdissa kolmesta kerroksesta, kuten ikkunoiden yli jne. Toivoin, että tämä riittäisi. Kirjan "Garageboken" mukaan muistaakseni, jos kantopuu on yli 100 mm etäisyydellä pystylangusta, tarvitaan vahvistus. Omassa tapauksessani uskon, että minulla on enintään 100 mm ero, joten toivoin, että kaksinkertainen, joskus kolminkertainen hammarbandi ratkaisisi tämän. Mutta esimerkki ei käsittele autotallia yläkerralla, joten voi olla, että se on kuitenkin hiukan heikko.

Olen erittäin kiitollinen vinkeistä ja kommenteista.

Kiitos paljon etukäteen
Fredrik

Näyttää tosi hyvältä! Katsoin laittamaasi kuvaa. Mutta kuten sanottu, jotta saat kantavuutta, sinun olisi pitänyt tehdä kuten autotallin ovessa, eli laittaa se pystyyn. Ei pitäisi olla niin hirveän paljon työtä upottaa se. Sahaleikkaus ja sitten taltta. Sinun ei olisi tarvinnut niin hirveän paljon BMF-kulmia rakenteessasi, riittää naulaus. Muuten näyttää superilta!!

Juuri niin...Kantava jääkkö käännetty pystyasentoon vasarapuun alla

Hei!

Kiitos viesteistä!

Mutta mitä mieltä olette vaihtoehdosta 3?
Eli varmistaa, että kattotuolit asetetaan suoraan "pylväiden" päälle, mutta silloin on riski saada noin cc 130 cm väli joillekin kattotuoleille?

Puhuin naapurin kanssa, joka on yhtä tietämätön kirvesmiestaidoista kuin minä, ja hän epäili, että sen pitäisi olla ratkaisu, joka toimii.
Kysymys on, vaikuttaako tämä kattorakenteen kantavuuteen?

Suuret kiitokset etukäteen
Fredrik

Et voi lisätä ylimääräisiä pystytukia sinne, missä kattotuolit sijoitetaan, vai osuvatko tukipalkit ikkunaan silloin?

Hei!

Joo, jotkut joutuvat ikkunoihin, muille se voisi onnistua uskon.
Ehkä se onkin neljäs ratkaisu itse asiassa.

Terveisin
Fredrik

Hei taas!

Minun virheeni, kattotuoli ei oikeastaan pitäisi kulkea ikkunan yllä. Jos katsot tätä linkkiä ylhäältä päin, minun pitäisi pystyä siirtämään joitakin pystytolppia ikkunan puolella niin, että ne kaikki osuvat kattotuolin alle.
http://sqflqq.blu.livefilestore.com...iC1nShtjpJkHSgVFw7FSXAw/vaggplan_takstol.html

Sama juttu on toisella puolella, ehkä yksi lisäpystytolppa pitäisi upottaa, jotta ei tule isompaa cc:tä kuin 600. Vähän hankalaa siitä tulee, jos tällä puolella on ovi. Ehkä voisi upottaa pätkän vaakasuoraa 45*170.

Mitä mieltä olette siitä?

Ystävällisin terveisin,
Fredrik

Milkshaken
Ensimmäinen asia, joka iskee minuun, on että sinulla näyttää olevan ylimitoitettu hanbjälke... miksi???
ja kyllä.. Sen sijaan että lisäisit kaikkea ylimääräistä, voisit suoraan 1 kpl 45x145 hammarbandet, laittaa 1 kpl 45x220 korkealle sijaan että tuplaisit hammarbräder....

minä asentaisin pystysuoran 45X145 tai vastaavan. Se antaa sinulle kaiken tarvitsemasi voiman ja on helpompi käsitellä kuin hallita ei-CC 60 pystyasennossa.

Hei!

Kiitos vastauksestasi Milkshaken!

Palkin mitoitus perustuu siihen, että yläkertaan tulee pieni, erittäin pieni tila. Esimerkiksi nukkumaparvi tai varastointi.
Koska jänneväli on 5535 mm pitkien sivujen välillä, minulle on suositeltu käyttämään Kerto 45 * 260 palkkeja.
Olen tarkistanut sekä Moelevenilta että yritykseltä, joka toimittaa kattotuolit, ja molemmat sanovat, että tämä on välttämätöntä yläkerran heilahtamisen estämiseksi.

Tai olenko unohtanut jotain?

Ystävällisin terveisin
Fredrik

Hei!

Kiitos kaikista vastauksista.

Kuulostaa siltä, että useimmat suosittelevat minulle sisäänrakentamista. Tuntuu vähän vastenmieliseltä nyt kun kaikki on asennettu.

Olin toivonut, että voisin ratkaista sen joko siirtämällä kattopalkkeja ja saaden cc 130 joihinkin väleihin tai siirtämällä runkotolppia niin, että ne osuvat kattotuolien alle.

Kiitos kaikista vastauksista.

Ystävällisin terveisin
Fredrik

Hei!

Puhuin juuri lauta-aukon kanssa ja he sanoivat, että helpoin tapa ratkaista ongelma on laittaa lisätuet sinne, missä aion sijoittaa kattotuolit. Siten saan sitten cc 1200 kattotuolien väliin, mutta joudun vähän leikkelemään ja muokkaamaan eristystä alakerrassa.
En ole varma, onnistuisinko asettamaan makuulla olevan 45*170 niin hyvin, että se todella kantaisi. Pieni ärsyttävä välys voisi aiheuttaa, ettei se toimi niin kuin pitäisi.

Toivottavasti tämä on hyvä ratkaisu.

Yst. terv.
Fredrik

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.