4 573 lukukertaa ·
6 vastausta
5k lukukertaa
6 vastausta
Omituinen huokoinen levy
Tässä päivänä eräänä kävimme katsomassa taloa ja näimme sitten jotain, mitä en ollut aiemmin nähnyt:
Talo on 1800-luvulta peräisin oleva hirsirakennus, joka on melko voimakkaasti kunnostettu, luultavasti 70-luvulla. Kun tunsin paneelin alla, siellä oli paksu (ehkä 1,5 cm?) huokoinen levy, siis hirren ja paneelin välissä. Vaikka emme aio tarjota juuri tästä talosta, kiinnostus heräsi silti. Siksi ihmettelen:
1. Mikä kummallinen levy tämä on?
2. Miksi?
3. Kuinka järkevää on sijoittaa tällainen levy tiiviisti hirttä vasten?
Se näyttää, kuten sanottu, huokoiselta ja voisi imeä itseensä paljon vettä, jos se joutuu kosketuksiin veden kanssa, ja kosteushan jäisi suoraan tukkeihin kiinni, suunnilleen kuin märkä wettex... vai mitä? Imee se ehkä vähemmän kuin voisi luulla? (Toisessa kulmassa oli jonkin verran lahoamisvaurioita alahirressä, mutta se voi johtua myös siitä, että eräs kulmakivi oli kallistunut hieman).
Talo on 1800-luvulta peräisin oleva hirsirakennus, joka on melko voimakkaasti kunnostettu, luultavasti 70-luvulla. Kun tunsin paneelin alla, siellä oli paksu (ehkä 1,5 cm?) huokoinen levy, siis hirren ja paneelin välissä. Vaikka emme aio tarjota juuri tästä talosta, kiinnostus heräsi silti. Siksi ihmettelen:
1. Mikä kummallinen levy tämä on?
2. Miksi?
3. Kuinka järkevää on sijoittaa tällainen levy tiiviisti hirttä vasten?
Se näyttää, kuten sanottu, huokoiselta ja voisi imeä itseensä paljon vettä, jos se joutuu kosketuksiin veden kanssa, ja kosteushan jäisi suoraan tukkeihin kiinni, suunnilleen kuin märkä wettex... vai mitä? Imee se ehkä vähemmän kuin voisi luulla? (Toisessa kulmassa oli jonkin verran lahoamisvaurioita alahirressä, mutta se voi johtua myös siitä, että eräs kulmakivi oli kallistunut hieman).
Moderator
· Stockholm
· 57 801 viestiä
Jopa asfaboard voi kyllä tuntua huokoiselta, ja se vaikuttaa ehkä hieman loogisemmalta siinä sijainnissa.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 viestiä
Luultavasti kuten tuulensuoja paneelin sisäpuolella. Muistaakseni se on vettä hylkivä, joten sen ei pitäisi olla mikään suurempi vaara siinä tilanteessa, kunhan siinä on sitten rako sen ja paneelin välillä. Mutta hirsitalot ovatkin vähän oma tieteenalansa, joten varmasti on paljon, mitä voi tehdä väärin siellä.
Luulen, että se on huokoinen puukuitulevy. Käytettiin paljon ennen hirsitaloissa eristeenä. Levy hengittää ja päästää kosteuden ulos lähes samalla tavalla kuin puu. Ne levyt pysyvät koossa puun oman ligniinin avulla. Nykyään ne yleensä kyllästetään asfaltilla ja niitä kutsutaan silloin asfaboardiksi. Mutta on myös sellaisia, joissa on vain tervapinta ja jotka muuten koostuvat vain puukuiduista.
Klikkaa tästä vastataksesi
