3 552 lukukertaa ·
16 vastausta
4k lukukertaa
16 vastausta
Omat kattolistat solumuovista
Sivu 1 / 2
Olen harkinnut tehdä omia kattolistoja solumuovista Styrofoam-leikkurin avulla. Haluamme "suoran" mallin listalle, joten muodon pitäisi onnistua hyvin. Olen epävarma siitä, tuleeko pinnasta tarpeeksi hyvä, jotta siitä tulisi siisti. Ajattelin ostaa XPS300 tai vastaavaa, koska ajattelen, että niillä on parempi/kauniimpi rakenne. En ole itse käyttänyt polystyreenistä/solumuovista/Styrofoamista tehtyjä listoja aiemmin, joten en tiedä, millainen pinta on saatavilla olevissa listoissa.
Onko jollakin kokemusta samantyyppisestä? Voiko leikatun xps:n pinta olla riittävän hyvä, jotta se olisi siisti kattolistana? Riittääkö "tavallinen" solumuovi (eps)?
/Samuel
Onko jollakin kokemusta samantyyppisestä? Voiko leikatun xps:n pinta olla riittävän hyvä, jotta se olisi siisti kattolistana? Riittääkö "tavallinen" solumuovi (eps)?
/Samuel
Grundstött
· Halland
· 28 345 viestiä
Ehkä aiheen ulkopuolella, mutta miksi ette vain ota "valmiita" puulistoja?
Onhan monia profiileja, joista valita.
Onhan monia profiileja, joista valita.
Se on varmasti oikeutettu kysymys, mielestäni.KnockOnWood sanoi:
Emme ole onnistuneet löytämään valmista puulistaa siinä mallissa, jonka haluamme (syy 1).
Sitten löysin listan oikeassa mallissa (luulin) solumuovista, mutta se osoittautui liian pieneksi; eli oikea malli, mutta väärässä "mittakaavassa". Ennen kuin huomasin, että koko oli väärä, olimme alkaneet ajatella, että se on varmaankin kätevä materiaali kattolistoille. Se on helposti leikattavaa, painaa vähän ja muotoutuu epätasaisuuksiin (syy 2).
Nyt kun olen alkanut pohtia itsetekemistä, on vaikea päästää irti siitä ajatuksesta (se on varmaankin pieni tunnusmerkki monille meistä, jotka roikumme tällä foorumilla?) (syy 3).
Koska on kyseessä kattolistat lähes koko taloon, sahauksen kustannukset ovat pienet (noin 7-8kr/metri). Muut materiaalikustannukset odotan olevan 3-5kr/metri, joten kokonaiskustannus on edelleen huomattavasti alhaisempi kuin valmiin ostaminen (syy 4).
Lisäksi saan mahdollisuuden ostaa uuden työkalun, jota minulla ei ole aiemmin (syy 5).
Sitä minäkin pelkään, ja jos se olisi tavallista solumuovia (eps), solut ovat niin suuria, että se on todennäköisesti ongelma. XPS:ssä solut eivät kuitenkaan ole niin suuria. On jopa mahdollista (löytämäni tuotekuvauksen mukaan) käyttää hiomapaperia XPS:ssä. Tuotteen kuvissa https://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe.01-aa&pi=821035&refKey=Rv_vHICQK pinta on maalattu leikkauksen jälkeen, mutta viimeistelyn laatua ei voi asiasta päätellä.M mlkjhr sanoi:
Se ei tule olemaan hyvä, vaikka sinulla olisi tarkka jiiri leikattavana, joudut tekemään paljon työtä listan kanssa ennen kuin se on kelvollinen asennettavaksi. Joudut hiomaan todella paljon. Ja et myöskään voi tehdä pitkiä osia, enkä usko, että monista lyhyistä osista saisi pitkiä kauniita listoja valitettavasti, tulee paljon saumoja. Sitten se pitää tasoittaa ja maalata ennen kuin saadaan minkäänlaista viimeistelyä. Suosittelen valmiita listoja, paljon työtä hukkaan.
Kaikkitietävä
· Västra Götaland
· 12 296 viestiä
Ne, joita voi ostaa esim. Hornbachista ja Bauhausista, ovat varmaan kalvotettuja?
Kyllä, varmasti sen voi saada aikaan, mutta luulen, että on olemassa riski, että se vaatii paljon näpertelyä saadakseen hyvän viimeistelyn.
Kyllä, varmasti sen voi saada aikaan, mutta luulen, että on olemassa riski, että se vaatii paljon näpertelyä saadakseen hyvän viimeistelyn.
Grundstött
· Halland
· 28 345 viestiä
Miltä listan pitäisi oikeastaan näyttää?
Voisitko ehkä piirtää profiilin, jossa on mitat?
Voisitko ehkä piirtää profiilin, jossa on mitat?
Hei,KnockOnWood sanoi:
Sen pitäisi olla tällainen, mutta hieman isompi.
http://www.moelven.com/se/Produkter...al/Produktguide---List/Taklist/Trapplist-078/
Ehkä se täytyy tilata höyläämöltä. Joka tapauksessa tilataan jo vuorilautoja ja jalkalistoja, joten yhteys on jo olemassa. Suurin motivaationi tehdä itse on tällä hetkellä uteliaisuus.
Grundstött
· Halland
· 28 345 viestiä
Oi, tuo oli monimutkaista, en ole koskaan nähnyt sellaista listaa itse asiassa.
Olen itse pysähtynyt joutsenniskalista, tarpeeksi monimutkainen minulle
Mutta luulen myös, että on vaikeaa jyrsiä käsin vaahtomuovia.
Mutta voit kokeilla ensin pienellä palalla, niin ettei tule liian kalliiksi.
Eikö olisi mahdollista rakentaa se kolmella MDF-levysuikaleella?
Niitä on saatavilla paksuuksissa aina 28 mm asti.
Olen itse pysähtynyt joutsenniskalista, tarpeeksi monimutkainen minulle
Mutta voit kokeilla ensin pienellä palalla, niin ettei tule liian kalliiksi.
Eikö olisi mahdollista rakentaa se kolmella MDF-levysuikaleella?
Niitä on saatavilla paksuuksissa aina 28 mm asti.
Joo, se on tavallaan edistyksellinen, mutta se on vain suoria leikkauksia. En ole ajatellut jyrsiä solumuovia vaan vain leikata nauhoja ja liimata yhteen.KnockOnWood sanoi:
Oi, tuo oli edistyksellinen, en ole koskaan nähnyt sellaista listaa itse asiassa.
Olen itse pysähtynyt joutsenkaulalistaan, tarpeeksi edistyksellistä minulle
Mutta voithan kokeilla ensin pienellä palalla, niin ettei siitä tule liian kallista.
Mutta eikö olisi mahdollista rakentaa se kolmella MDF-nauhalevyllä?
Niitähän on paksuuksina jopa 28 mm.
Hyvä vinkki MDF:stä. Sitä täytyy harkita. Kiitos!