Olen äärimmäisen noviisi talonrakentamisen alueella...
Olen kuitenkin laskenut hieman, jos rakennetaan talo...jos tehdään se 180kvm...eli 10*15 metriä suuri...muurauksen kivet maksavat 48000 kr. (yksikerroksinen talo) Tämä kuulostaa mielestäni erittäin halvalta. Mikä sitten tekee siitä, että omakotitalo maksaa useita miljoonia? (ei siksi, että olisin niin typerä, että uskoisin saavani talon 500 tuhannella, mutta... ::))

Onko joku joka tietää hyvän sivun, jossa kerrotaan hieman siitä, mitä tarvitaan perustukseen ym...talon rakentamiseen yksinkertaisesti, jotta voi vähän laskea.
Mielestäni ei voi laskea, että talo maksaa niin ja niin paljon per kvm, koska se riippuu täysin siitä, mitä puuta käytät ja kuka sen tekee...

Olen äärimmäisen avun tarpeessa.
 
Neliömetrihinnat ovat kuitenkin melko hyviä ohjeita. Katso taloja, joilla on jokseenkin sama taso, ja kuule, mitä ne ovat maksaneet. Huomioi myös, laskevatko ne kokonaisneliöt vai asuinpinta-alan.

Itse kuori on pienempi kustannus. Elementtitalojen kohdalla on tapana laskea, että itse elementit ovat 30-40% kokonaiskustannuksista. Loput ovat muut materiaalit, työ ja taas työ, sähkö & lvias jne.

Kun teimme budjetin, käytimme samanaikaisesti rakennettuja vastaavia taloja ja suomalaista ohjelmaa nimeltä Koti-optimi. Syötät kaikki talon parametrit ja se antaa sinulle noin-hinnan, jaettuna perustukseen, runkoon, sähkö & lvia jne.
 
Emelie, et ole ollenkaan väärässä. Neliöhinta ei ole vertailukelpoinen mittari, koska se sisältää liian monia tekijöitä. Ennen kaikkea on kyse siitä, kuinka paljon teet itse. Vain avaimet käteen -taloa ostettaessa neliöhinnasta tulee mielenkiintoinen. Henkilökohtaisesti katson, että talotoimittajat viittaavat siihen mielellään peittääkseen todelliset kustannukset.

Kivitaloissa tämä ero on vielä selvempi. Itse kiven osuus on vähäinen, 80-90 % runkorakennuskustannuksista on talon muurauksen kustannuksia. Jos olet kohtalaisen kätevä käsistäsi, on täysin mahdollista muurata talo itse. Olemme arvioineet 280 neliömetrin kaksikerroksisen talon kivikustannuksen olevan 120 000 kr.

Toinen korkea kivitalojen kustannus on putkistojen vetäminen. Putkistojen asentamiseksi seinään on uritettava kouruja, jotka sitten muurataan umpeen. Se on aikaa vievää mutta ei erityisen vaikeaa. Muiden mitä osiin liittyvät kustannukset eivät muutu riippumatta siitä, rakennatko kivestä vai puusta. Jos haluat tietää enemmän kivitaloista, suosittelen kevytsorahandbookia: http://www.ytong.se/lattbetonghandboken/index.html

Ytongin lisäksi on muitakin toimittajia. Olemme muun muassa tarkastelleet H+H Celconia.

Monet rakentavat kivitaloja puupalkkikoolauksilla, ja mielestämme siinä kannattaa olla varovainen. Kiven suuret edut ovat sen kyky varastoida ja hengittää, mikä parantaa sisäilmaolosuhteita. Tämä tarkoittaa, että kivi on aina kostea. Kuinka hyvin puupalkkikaistoitus on suojattu kosteudelta, se vahingoittuu ennemmin tai myöhemmin jatkuvan kosteuden vuoksi.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.