1 042 lukukertaa ·
3 vastausta
1k lukukertaa
3 vastausta
Olenko mitoittanut oikein?
Hei!
Aion rakentaa laiturin ja vaikka olen googlaillut ja etsinyt foorumilta, olen hieman epävarma, ovatko mitat riittäviä.
Laituri rakennetaan pilareille ja mitat ovat 5x15 m, jossa noin 1 m ylitys räystäällä. Itse laituri tehdään riittävän korkeaksi kestämään jäätä, mutta pilarit/tolpat tulevat veteen.
Olen suunnitellut seuraavaa (katso kuva)
- pilarietäisyys (pitkäsivu) 3 m
- pilarietäisyys (lyhyt sivu) 3,8 m
- kantava puu 2 kpl 45x220 c24
- koolaukset 45x195, cc 80 cm (jänneliike 3,8m)
- terassilauta 45x145
Joitakin lisätietoja:
- koska laituri on vaikea saada tarpeeksi matalaksi (rakennetaan vanhalle laiturille), en saa mahtumaan kantavaa puuta toiselle pitkälle sivulle, tässä ajattelin kiinnittää joka toisen koolauksen pilarikenkään suoraan alustaan - riittääkö?
- voinko käyttää puurakenteisia tolppia 150x150 yhtä hyvin kuin valettuja pilareita?
Kiitollinen vinkeistä ja neuvoista!
Aion rakentaa laiturin ja vaikka olen googlaillut ja etsinyt foorumilta, olen hieman epävarma, ovatko mitat riittäviä.
Laituri rakennetaan pilareille ja mitat ovat 5x15 m, jossa noin 1 m ylitys räystäällä. Itse laituri tehdään riittävän korkeaksi kestämään jäätä, mutta pilarit/tolpat tulevat veteen.
Olen suunnitellut seuraavaa (katso kuva)
- pilarietäisyys (pitkäsivu) 3 m
- pilarietäisyys (lyhyt sivu) 3,8 m
- kantava puu 2 kpl 45x220 c24
- koolaukset 45x195, cc 80 cm (jänneliike 3,8m)
- terassilauta 45x145
Joitakin lisätietoja:
- koska laituri on vaikea saada tarpeeksi matalaksi (rakennetaan vanhalle laiturille), en saa mahtumaan kantavaa puuta toiselle pitkälle sivulle, tässä ajattelin kiinnittää joka toisen koolauksen pilarikenkään suoraan alustaan - riittääkö?
- voinko käyttää puurakenteisia tolppia 150x150 yhtä hyvin kuin valettuja pilareita?
Kiitollinen vinkeistä ja neuvoista!
Joitakin sääntöjä et kuitenkaan tule murtamaan, vaikka sitä käytetäänkin kuorma-autoparkkina. On mahdollista käyttää puupylväitä, mutta kysymys on miten, ja miten puu on suojattu. Jokaiselle pylväälle kohdistuu suuri kuormitus, ja puu ei ole läheskään yhtä kestävä kuin betoni. Puu ei myöskään kestä vettä yhtä hyvin kuin betoni. Etenkään jos se on pystyasennossa, päät alaspäin tai ylöspäin. Sen täytyy silloin olla NTR-A tai ehkä vanha puhelinkaide.
Kiitos vastauksesta! Etkö usko, että 195-koolaus ja niin pitkä välimatka tekevät sillasta liian heikon?
Ehkä pitäisi valaa sen sijaan, tietenkin se on vähän enemmän työtä. Ajattelemani tolpat ovat 150×150 NTR A mutta ne tulevat tietenkin kulumaan jään vaikutuksesta ja haluan, että silta kestää monta vuotta eteenpäin.
Ehkä pitäisi valaa sen sijaan, tietenkin se on vähän enemmän työtä. Ajattelemani tolpat ovat 150×150 NTR A mutta ne tulevat tietenkin kulumaan jään vaikutuksesta ja haluan, että silta kestää monta vuotta eteenpäin.
Kyseessä on vain 3-4 palkkia, joilla on noin 4 metrin jänneväli. Se on melkein mitä 195-karmi kestää lattiassa. Lattiajärjestelmässä on mitoitettu noin 400 kg/m2, mikä on melkein 10 kertaa enemmän kuin siltaan kohdistuva kuorma. Lupaan, että et huomaa mitään joustoa. Voisit jopa käyttää 45x145 ilman ongelmaa.P PHAS sanoi:
Mitä tulee pylväisiin, en oikein tiedä, mitä neuvoa antaa näkemättä miten se näyttää.
Klikkaa tästä vastataksesi