Minulla on pohdintaa ulkoseinien suoristamisesta tilaelementtirakentamisessa.

Olen aloittamassa autotallin rakentamisen, se on kiinteä autotalli, jonka koko on 30m2
Perustus on valmis, maanvarainen laatta lattialämmityksellä.

Kysymykseni on:
Miten saan ulkoseinät pysymään pystysuorassa?

Olen aiemmin rakentanut vajoja ja taloja puualustalle, jolloin on helppo laittaa väliaikaisia tukia seinien ja alustan väliin tavallisilla nauloilla.

Tässä minulla on maanvarainen laatta, johon on hankala naulata. Olen myös nähnyt, että ihmiset ovat kiinnittäneet kakkosnelosia laattaan ja kiinnittäneet tukia niihin. Mutta en halua riskeerata lattialämmitysputken puhkaisemista poraamalla laattaan.

Voiko kiinnittää kakkosnelosia vaikkapa pl400:lla, ja saako ne sitten irti?
Olisin todella kiitollinen, jos jollain on ehdotuksia.

Et voi tukea heitä ulkopuolelta?

Voitko lyödä jonkin säännön maahan laatan ulkopuolella ja sitten kiinnittää ströörit tähän?

Mikael_L
Vasen seinä tukee sitä vasemmalta sen vasemmalta päätypalkista vinosti alas räystääseen oikean seinän ja toisinpäin.

Jos on pitkät etäisyydet, se saattaa mennä hieman vinosti räystääseen 90 asteen seinästä tuetusta.

Minulla oli reilun kokoinen, noin 2-3 tonnin kivi maassa muutaman metrin päässä, johon kiinnitin palan säännöin kahdella kohtalaisen tukevalla ruuvilla, 5-6 mm. Sitten ruuvasin tukipuun kiinni siihen. Jos aiot porata graniittiin, tarvitset varmaan poravasaran.

Joitan vinkkejä.

edit: laitin kuvan ylös

• Rakennusprojekti käynnissä, puisia tukirakenteita ja keskeneräistä seinää ulkoilmassa, taustalla talo ja tikkaat.
Viimeksi muokattu:
Mikael_L sanoi:
Vasen seinämä tukee sinua sen hammarband-kiinnityksestä vinottain sylliin oikealla seinällä ja päinvastoin.

Jos matkat ovat pitkiä, se saattaa olla hieman vinossa sylliä kohti seinää 90 astetta tuetusta.

Minulla oli todella suuri, noin 2-3 tonnin kivi maassa pari metriä sivussa, mihin kiinnitin osan sääntöjä kahdella kohtalaisen vahvalla ruuvilla, 5-6mm. Sitten ruuvasin siihen tuen.
Jos aiot porata graniittia, sinun täytyy luultavasti käyttää poravasaraa.

Muutama vinkki.

edit: latasin kuvan
Kiitos vastauksista! ja kuvasta...

Autotallin mitat ovat 4,8 * 6,3 m, joten sisätilojen etäisyydet ovat melko pitkiä, vinottain sylliin voi toimia joissakin kohdissa, mutta keskellä pitkää seinää en todennäköisesti yllä, siellä on varmaan pakko lyödä jotain maahan poraamista varten.
Valitettavasti ympäristössä on suuri kivien puute, joten se ei tule kysymykseen minun osaltani. Poravasara ei olisi ongelma, minulla ei ole puutetta koneista, mutta ideoita kylläkin joskus.

Ota yksi tai todennäköisesti useampi lastpall och aseta ne alustalle, aseta sitten sadevesitynnyri/oljefat jokaisen lavan päälle ja täytä vedellä. Tukesi voidaan helposti naulata tai ruuvata palleihin.

Eikö ole tyhmää porata/kiinnittää laattaan? Ehkä lähellä on jokin träd, johon voit kiinnittää ne? Muuten käytä uffes mallia kuormalavoilla :)

Kukaan ei ole ehdottanut, että ne porattaisiin levyyn. :)
Teroita sääntöpalikka, iske se nurmikkoon ja naulaa tuki siihen - yksinkertaista!

Kiitos taas, lastipallevaihtoehto oli luova! Katsotaan mitä siitä tulee.
Ehkä laitan kipsin pallerien päälle ja naulaan niihin, muuten varmaan lyön maahan teräväreunaisia puupalojen pätkiä viereen.

// Marta

Mikael_L
Jos jatkat kuormalava-vaihtoehdolla, voi hieman lisävarmistaa "tappiin" avulla.

Poraa 4 tai 5mm betoniporanterällä lavan alempaan lankkuun ja vain noin 5-10mm betoniin asti, kierrä sitten 4,8 x 25mm puuruuvi (tai sopivan pituinen), niin saat tapin, joka estää lavan liukumisen niin kauan kuin sillä on muutama sata kiloa lastattuna.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.