6 307 lukukertaa ·
12 vastausta
6k lukukertaa
12 vastausta
Oikaise vino levy
Hei!
Olen työskennellyt kovasti tekemällä ovia 18mm sormijatketusta kuusesta Bauhausista. Ne ovat noin 50x160cm ja tarkoitettu vaatekaappiin. Mutta kun jyrsin reunat ja tein tilaa saranat, huomasin, että ovet ovat vinossa.
Mitä voin tehdä nyt? Molemmat ovilevyt ovat vinossa eri tavalla. Toinen keikkuu noin 2cm diagonaalisesti.
Pitäisikö minun liimata lauta vinoittain ovien taakse ja jättää ne tasaiselle lattialle?
Materiaalista maksoi melkein 800kr ja haluan pelastaa ne
/ Oskar
Olen työskennellyt kovasti tekemällä ovia 18mm sormijatketusta kuusesta Bauhausista. Ne ovat noin 50x160cm ja tarkoitettu vaatekaappiin. Mutta kun jyrsin reunat ja tein tilaa saranat, huomasin, että ovet ovat vinossa.
Mitä voin tehdä nyt? Molemmat ovilevyt ovat vinossa eri tavalla. Toinen keikkuu noin 2cm diagonaalisesti.
Pitäisikö minun liimata lauta vinoittain ovien taakse ja jättää ne tasaiselle lattialle?
Materiaalista maksoi melkein 800kr ja haluan pelastaa ne
/ Oskar
Se ovat kokonaisia levyjä, jotka olet ostanut valmiiksi liimattuina, kaikki sellaiset tapaavat vääntyä, mutta eivät saisi tehdä niin. Missä ne olivat tavaratalossa, lämpimässä vai kylmässä, missä säilytit niitä oston jälkeen. Mielestäni sinun pitäisi mennä tavarataloon ja tarkistaa, miltä muut näyttävät. Ota kuva reunasta, jotta nähdään, miten vääntyminen on, sen pitäisi olla iloinen ja surullinen ukko joka toinen lauta ( vuosirenkaat ).
Epäilen, että se onnistuu, kun se on jo vääntynyt. Tavallisesti urataan tappi perinteisesti ennen kuin se liimataan jännityksen estämiseksi. Mutta sinun levysi kohdalla on vähän myöhäistä.O oskarsch sanoi:
Massiivipuu, jota ei ole itse liimattu, on vaikea ennustaa, miten se liikkuu. Puuseppä, joka on liimannut levyn, on luultavasti liimannut siihen rumia kiertoja ja vastaavia, jotta levy näyttäisi hyvältä. Se toimii, jos käytät levyä hyllynä, etulevynä tai vastaavana, mutta ei, jos se on kantava.
Muuten, niin suuria ovia ei yleensä tehdä massiivipuusta juuri siksi, että ne vääntyvät. Jos haluaa puuta, niin tehdään peiliovi tai viilutettu malli.
Viimeksi muokattu:
Jäsen
· Västerbottens län
· 18 045 viestiä
Jos se on vääntynyt, ei ole paljoa tehtävissä. Jos levy olisi ollut kupera, voi kuivattaa ylimääräistä kuperalta puolelta.
Riippumatta siitä, miten liimaat poikittain tai vinosti, saat uusia ongelmia.
Protte
Riippumatta siitä, miten liimaat poikittain tai vinosti, saat uusia ongelmia.
Protte
Jäsen
· Västerbottens län
· 18 045 viestiä
Jos liimaat vanerin toiselta puolelta, estät sen puolen, kun taas toinen puoli elää omaa elämäänsä kuivumisen ja kosteuden kanssa.
99 % todennäköisyydellä levy käyristyy.
Protte
99 % todennäköisyydellä levy käyristyy.
Protte
Oppitunti: on erittäin vaikeaa tehdä ovia massiivipuusta. Olen tehnyt useita ovia vanerista, mutta se on aivan erilaista. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun yritin käyttää lamelliliimattua.
Seuraavalla kerralla teen tarkemman tutkimuksen, sopisiko materiaali oveen/luukkuun vai ei.
Kiitos kaikista selityksistä ja avusta!
Seuraavalla kerralla teen tarkemman tutkimuksen, sopisiko materiaali oveen/luukkuun vai ei.
Kiitos kaikista selityksistä ja avusta!
Klikkaa tästä vastataksesi