Korjasimme irtonaisen rappauksen kellarin seinästä Finja Laga inne -tuotteella. Nyt korjauksessa on hiuksenhienoja halkeamia, katso kuva alhaalta.

Mistä se johtuu? Liian paksu kerros (1-1,5 cm)? Liian nopea kuivuminen? Vai oliko tuote väärä tähän tarkoitukseen? Kysyimme kaupasta, mutta siellä kaveri raaputti päätään enemmän kuin me, joten hän ei tiennyt. Meillä on lisää rappauksen irtoamisia korjattavana, joten olisi hyvä tietää, mitä tehdä toisin seuraavalla kerralla.

Tarvitseeko halkeamille tehdä jotain? Ei ole varmaa, että ne näkyvät, kun olemme maalanneet, ja edessä tulee olemaan hylly, joten ei ole kovin tärkeää miltä se näyttää.

Kellariseinän rappaus, jossa näkyy hienoja halkeamia, korjattu Finja Laga inne -aineella. Mahdollinen liian paksu kerros tai nopea kuivuminen.
 
Kukaan jolla olisi jokin teoria?
 
Johhhan
On helppoa, että se kuivuu liian nopeasti eikä ehdi kovettua kunnolla. Tämä voi ilmetä halkeamina, ja voi käydä niin, että pohjaan ei synny hyvää kiinnitystä. Tämän välttämiseksi pohja esikastellaan, jotta se ei ime vettä uudesta laastista, ja tulee varmistaa, että se pysyy kosteana, kunnes se on kovettunut. Yleinen vinkki, jonka olen nähnyt, on jälkikastella kolmen vuorokauden ajan.
 
  • Tykkään
mrsnhp ja 1 muu
  • Laddar…
Johhhan Johhhan sanoi:
On helppoa, että se kuivuu liian nopeasti eikä ehdi kovettua kunnolla. Tämä voi ilmestyä halkeamina ja voi olla, että kiinnitys alustaansa on heikko. Tämän välttämiseksi alusta kastellaan etukäteen, jotta se ei ime vettä uudesta laastista, ja tulee huolehtia, että se pysyy kosteana kunnes se on kovettunut. Yleinen vinkki, jonka olen nähnyt, on kastella uudelleen kolmen vuorokauden ajan.
Kiitos! Me kastelimme seinän, mutta meidän olisi ehkä pitänyt peittää laasti sen jälkeen, jotta se ei kuivuisi niin nopeasti. Se oli jo kuivunut ja haljennut seuraavaan päivään mennessä, joten oli liian myöhäistä kastella lisää silloin. Tänä vuodenaikana huoneessa (ruokakellari) on aika viileää ja kuiva ilma.

Toivotaan, että se kestää. Pahimmassa tapauksessa joudumme tekemään sen uudelleen muutaman vuoden päästä. Emme ole vielä tehneet salaojitusta, joten on kuitenkin riski uusista rappailupuutteista.
 
Maalaamisen jälkeen näkyy vain suurin halkeama eikä mikään kuulosta ontoholta (vielä). Nyt toivomme, että se kestää vähintään yhtä kauan kuin muu vanha rappaus :)

(Pinta on tarkoituksella karkea ja epätasainen yrittäen matkia ympäröivää vanhaa pintaa)

Karkea maalattu seinäpinta, jossa näkyy pieniä halkeamia, yrittää jäljitellä vanhan rappauksen tekstuuria.
 
  • Tykkään
cpalm
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.