Olen tekemässä autotalliprojektia harjakatolla, jonka jänneväli on 7,5 m, lumialue 1,5.

Perusajatuksena oli olla kantava sisäseinä keskellä, joten jänneväli on 3,25 m per osasto.

Kantavan sisäseinän koolaukset ovat 45x95 mm cc 60, ja niissä on 45 mm paksu yläreunus, jonka päällä kattopalkit lepäävät.

Jos haluaisin korvata kantavan sisäseinän noin 120 cm välein olevilla pilareilla ilman levypinnoitusta, kuinka paljon minun täytyy suurentaa yläreunan mitoitusta?

Olen etsinyt kaikkialta, mutta en löydä mitään taulukkoa tai selitystä siitä, kuinka paljon kantavuus heikkenee, jos lisään pilarien välistä etäisyyttä klassisen sisäseinän cc60 sijasta?

Ajattelin spontaanisti 95x95 pilarit, joissa on kaksinkertaisesti yhteennaulatut 45x145 cc120. Toimiiko tämä vai voinko pienentää mitoitusta edelleen?

Kattokorkeus on ongelma...

Olen erittäin kiitollinen vastauksista.

N Novisfixaren sanoi:
så spännvidden är 3,25m per fack.
Bör väl bli ca 3,75 m?
Det saknas lite uppgifter för att man ska kunna räkna på det ordentligt. Hur ser takstolarna ut? Vad ska loftet användas till etc. I normalfallet bör dubbla skruvlimmade 45x95 räcka. Observera att fristående stolpar måste dimensioneras med hänsyn till knäckningsrisken.

J justusandersson sanoi:
Pitäisi olla noin 3,75 m?
Puuttuu hieman tietoa, jotta voisi laskea kunnolla. Miltä kattoristikot näyttävät? Mihin parvi tulee jne. Normaalisti kaksinkertaiset ruuviliimatut 45x95 riittänevät. Huomaa, että vapaasti seisovat tolpat täytyy mitoittaa huomioiden nurjahdusriski.
Minulta virhe, tietenkin 3,75m.

Ei ole parvea, olin selvästi huolimaton ja kyseessä on pulpettikatto. Katso mielelläni viestini tässä mitä yritän rakentaa:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ring-konstruktionsvirke-till-baerlina.391630/

Olisin hyvin kiitollinen, jos voisit katsoa sitä.

Voit ladata ohjekirjan playbutikista.
Ilmainen sovellus svenskt trä:ltä.
Siellä voi mitoittaa asioita.

T Toffelhjälten sanoi:
Voit ladata muistilapun play-kaupasta.
Ilmainen sovellus suomenruotsalaista puutavaraa.
Siellä voi mitoittaa asioita.
Siellä ei oikein ole mitoitusta kantavan sisäseinän kantavalle palkille.

Eikö ole hyvä laittaa kattopalkit c/c 1200 mm:lle?

Mikä on etu, jos kattopalkit asennetaan cc 120?

Jos asennan ne cc 120, pitää minun suurentaa kattopalkkien kokoa ja se vie huonekorkeutta?

Mitkä mitat olet ottanut huomioon?

J justusandersson sanoi:
Mitä mittoja olet käyttänyt?
Ajattelin käyttää kattopalkkeina 45x145 C24 ja keskisalkona/kantavana lankkuna/ylätasona 2 skruvaten kiinnitettyä pystyasennossa olevaa 45x145 ylätasona, tolppien ollessa cc 120. Haluaisin mielelläni siirtää kuormalavoja tolppien väliin, mutta tällöin tolppien välin täytyy olla noin 130.

Ajatuksesi laittaa kattopalkit suoraan tolppien päälle cc 120 on hyvä jollain tavalla, mutta se ei ole joustava, jos haluaa siirtää jonkun tolpan jostain syystä ehkä?

Peter1986 Peter1986 sanoi:
[linkki]
Mutta ei kai siinä ole mahdollisuutta laskea keskisalkoa pulpettikaton alla?

Näin se voi mahdollisesti tapahtua esimerkiksi näin.
Onko 2 kpl ruuviliimattuja 45x145 suhteessa 45x170 yhtä vahva tai vahvempi?

Kattoviisteinen rakennussuunnitelma, jossa näkyy katon palkit ja mittatiedot liittyen 45x145 ja 45x170 rakenteisiin.

45x145 C 24, jänneväli 3,75 m, lumialue 1,5 on melko heikko. C/C 600 mm tarvitaan 45x220 nopean tarkistukseni mukaan. Voit laittaa kaksinkertaiset ruuviliimatut 45x220 c/c1200 mm (tai 1300 mm) samalla tuloksella.

J justusandersson sanoi:
45x145 C 24, jänneväli 3,75 m lumivyöhykkeellä 1,5 on hieman heikko. C/C 600 mm tarvitaan 45x220 nopean tarkistukseni mukaan. Voit asettaa kaksinkertaiset ruuviliimatut 45x220 c/c1200 mm (tai 1300 mm) samalla tuloksella.
Ok joten ajattelet, että kuvan mukainen laskelma on hieman heikko, ymmärränkö sinua oikein?

Ongelmani on, että pulpettikaton korkeus reunoilla on erittäin matala, ja se on ongelmani.

Tarkoitatko, että 2 kpl ruuviliimattuja kattopalkkeja 45x220 C24 suoraan pilareilla cc 130 toimisi? (Ilman kantolinjaa siis)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.