Parkkipaikkamme laajennusta varten tehdyssä maanrakennustyössä valettiin uusi muuri. Tämän muurin yläreuna ei estetisesti vastaa odotuksiani eri syistä, joten mietin nyt, voisinko korjata asian itse.

Halusin, että uuden muurin yläosa seuraisi vanhan muurin yläosan jatkettua linjaa. Tavoitteena on, että portaiden aukko näyttäisi olleen osa jatkuvaa muuria, sen sijaan että uusi muuri olisi rakennettu erikseen.

Tältä se näyttää:

Uuden betonimuurin ja portaiden viereen on laitettu kukkaruukku. Muurin päällä on karheaa laastia ja portaikko nousee ylemmäs taustalla.

Kuten näkyy, se ei ole kovin paha. Muurin sivulinja on kauniisti vanhan muurin kanssa, mutta minua häiritsee, että uuden muurin yläreuna on "lähellä" jatkettua linjaa, mutta ei aivan.

Näin ajattelen, että jatkettu linja näyttäisi ja kuinka paljon muuria pitäisi nostaa saavuttaakseni sen:

Betoniseinän ja portaan reuna, jota ympäröivät pensaat. Punainen viiva osoittaa muurin ja portaiden linjaa. Ruukku muurin päällä.

Onko mahdollista tehdä tämä korotus ja miten se tehdään, jos on? Poraamalla reiät raudoitustangoille, rakentamalla muotti muurin yläosan ympärille ja täyttämällä betonilla? Muurissa on osittainen rappaus, joten ajattelin rapata sen uudelleen samalla, kun vanha muuri rapataan. Näin pinnasta tulee samanlainen, mikä myös edistää kokonaisvaikutelmaa.

Minulla on paljon muita valu/rappauskysymyksiä tämän talon osan ympärillä, mutta otan ne myöhemmin. Joko tässä ketjussa tai sitten luon uusia.

Toivon vinkkejä ja neuvoja
/Fred

Ehkä muuraa leca-kivellä tai vastaavalla, sitten rappaa? Olisin peittänyt muurit kerroksella jotain ohutta kiveä, tulee aivan erilainen tunne ja on tyylikkäämpi!

Ero on todennäköisesti liian pieni lecasten-kerroksen sijoittamiseksi... en ole vielä mitannut kovin tarkasti, olen vain asettanut suunnilleen suoran lankun pystyasentoon vanhan muurin yläreunalle, mutta arvioin, että korotus lähellä portaita tulee olemaan alle kaksi desimetriä.

Pysäköintialueen toisella puolella on myös muuri, joten sekin täytyy vuorata, jos kuvan näyttämät muurit vuorataan. Talo perustukset on myös rapattu, joten ajatuksena on maalata kaikki samalla harmaalla sävyllä, jotta siitä tulee yhtenäinen.

Kramla
Hei!

Jos korotettava seinä on valettu betoniin, sinun tulisi tehdä korotus kuten olet kirjoittanut, muotilla, poraa raudoitusdubbeli jne. Tärkeintä on poistaa rappauslaasti seinän harjalta ensin, muuten kerrokset irtoavat toisistaan ja näkyviin tulee halkeama!

Jos seinä on muurattu leca-kivestä, voit tehdä korotuksen samalla tavalla lecalla, mutta sinun on peitettävä harja jollakin krönstenillä tai peltikatolla, riippumatta siitä, rapataanko se vai ei. Varmista, että käytät a-laastia tai sokkelilaastia, sillä rakenne vaatii sitä.

Terveisin Kramla

Hei Kramla ja kiitos vastauksesta!

Seinä, jonka haluan korottaa, on valettu betonista. Hyvä vinkki puhdistaa rappaus yläosasta...en ole varma, olisinko itse ajatellut sitä.

Kun kirjoitat armeringsdubb, mitä tarkoitat? Onko se jokin erityinen tyyppi vahviketuotteesta?

Onko myös mitään tapaa tiivistää muotin ja olemassa olevan seinän väliin? En halua, että betoni valuu sivuja pitkin ennen kuin se on kovettunut.

Kramla
En tiedäkseni, tarkoitan lyhyitä raudoitustankoja, jotka poraat pystysuoraan yläreunaan ja jätät ne 5 cm uuden reunan alapuolelle, näyttää kuvassa olevan noin 20 cm leveä muuri, joten zik-zakkaa nämä 5 cm reunan päässä ja kiinnitä jotkut tangot myös vaakasuunnassa. (8 mm tanko pitäisi riittää)

Muotti ei ole minun juttuni. Mutta tee se niin tiukasti olemassa olevaa muuria vasten kuin mahdollista, en suosittele mitään lateksia saumaa varten, sen ei pitäisi olla ongelma romuttaa/kaapia puolta jälkeenpäin, kun sinulla on tasoitetta sivuilla ja tarvitsee täydentää uudella tasoitteella tähän!

uskon itse asiassa, että ajattelet esteettisesti väärin...........mielestäni se näyttää hyvältä niin kuin se on nyt, koska kun katsoo vanhaa muuria, se kallistuu hieman, ja jos seuraa sitä linjaa, uusi yhdistyy vanhaan. Valokuvaajan näkökulmasta näkee lisäksi portaikon yläreunan. Niin korkealla muurilla kuin haluat, sitä ei voi nähdä.

Jos ajatellaan esteettisesti kaikilta osin, sahaisin muurin pois niin paljon kuin mahdollista ja tekisin hienot kaiteet takorautaista, mutta se olenkin vain minä..........

• Tykkään
MagHam ja 1 muu
  • Laddar…
Stefan1972 sanoi:
luulen itse asiassa, että ajattelet väärin esteettisesti... Minusta se näyttää hyvältä sellaisena kuin se on nyt, sillä kun katsoo vanhaa muuria, se kallistuu hieman ja jos seuraa sitä linjaa, uusi yhdistyy vanhaan..
Se ei pidä paikkaansa, kuten kirjoitin, laitoin laudan pystyyn vanhan muurin päälle, joka ulottui uuden ylitse, ja sitten tulee se rako, jonka punainen viiva osoittaa toisessa kuvassa.

Stefan1972 sanoi:
Valokuvaajan näkökulmasta näkee myös portaat ylhäällä. Niin korkealla muurilla, jonka haluat, ei sitä tule näkemään.
Kuva valehtelee. En seiso suorana, kun otan kuvan, sillä muuten muurien välisten linjojen ero ei kävisi ilmi. Tämä olisi ehkä pitänyt selittää viestissäni. Tässä on kuva, joka on enemmän normaalilla silmätasolla:

Betoninen porraskäytävä, jonka molemmin puolin on muurit. Vasemmalla näkyy keltainen auton etukulma. Oikealla muurin päällä kukkaruukku.

Stefan1972 sanoi:
Jos ajatellaan esteettisesti kaikilta osin, sahaisin muurin pois niin paljon kuin mahdollista ja tekisin kauniita rautaportaita, mutta se olen minä...
Muurien leikkaaminen ei ole ajankohtaista monista syistä. Esimerkiksi ne pitävät suuria määriä maata, joten puolet tontista pitäisi suunnitella uudelleen, ja vanha muuri on erittäin kova ja valtavan työläs käsitellä ylipäänsä. Kuitenkin voin olla samaa mieltä siitä, että vanha muuri tuntuu hieman "karkea", joten jos olisin rakentanut sen, olisin tehnyt siitä hieman siromman...mutta se oli siellä ja hyödynsimme tilannetta parhaamme mukaan.

Viimeksi muokattu:
tarkoitan, että seuraa koko seinän kaltevuutta, eli linjaa vasemman seinän ulkoreunasta uuteen. Silloin saat ikään kuin saman kaltevuuden koko seinälle kokonaisuudessaan. Oletan, että näin he tekivät, kun he rakensivat uuden.

Aha, ajattelet niin...ei, he eivät ajatelleet niin, eikä se pidä paikkansa todellisuudessa.

On hyvin vaikeaa kuvata niin, että te, jotka ette ole koskaan olleet täällä, saisitte oikean käsityksen siitä, miten kaikki liittyy toisiinsa, mutta kuten kirjoitin aiemmin, halusin luoda illuusion siitä, että vanhan muurin osa, joka kulkee julkisivusta, olisi oikeasti jatkunut koko matkan siihen, missä rantakivilaatta on. Eli että se olisi ollut yhtenäinen muuri, ilman avausta portaille ja ilman käännettä ulos. Sitten joku (me) keksi, että portaat olisi hyvä olla siinä, joten aukko leikattiin, portaat asetettiin ja käänne ulos pystytettiin luomaan pieni rajattu alue talon ja portaiden väliin.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.