7 127 lukukertaa ·
11 vastausta
7k lukukertaa
11 vastausta
nostaa seinä eloon itse?
Aion laajentaa ja ajattelin tehdä sen yksinkertaisesti, olen katsonut http://www.caboden.se/pdf/mariefred_fasader_37.pdf
se on kuitenkin vähän liian pieni, haluan voida olla makuuhuone, jossa on matala katto yläkerrassa
vain makuuparven sijaan.
mitä luulette, voiko seinän korottamisen tehdä itse...pitää pystyä tekemään ennen kuin
laittaa kattotuolit, tehdä korotus 60 cm? (ehkä riittää)
se on kuitenkin vähän liian pieni, haluan voida olla makuuhuone, jossa on matala katto yläkerrassa
vain makuuparven sijaan.
mitä luulette, voiko seinän korottamisen tehdä itse...pitää pystyä tekemään ennen kuin
laittaa kattotuolit, tehdä korotus 60 cm? (ehkä riittää)
Moderator
· Stockholm
· 57 875 viestiä
Se täytyy todennäköisesti asentaa aivan toisenlainen kattotuoli. Muuten saat palkin noin 60 cm korkeudella, jonka yli täytyy hypätä jokaisella 1,2 metrillä yläkerrassa. Tarvitset jonkun, joka suunnittelee talon uudelleen, todennäköisesti ei mikään iso juttu. Kattotuolitehtaat tekevät tällaisia rakenteita rutiininomaisesti ja usein osana katon hinnasta. Todennäköisesti ei myöskään ole sopivaa vain rakentaa 60 cm:n korkeuteen, seinien pitäisi mieluiten rakentua alun perin siihen korkeuteen oikean lujuuden saavuttamiseksi. Kun seiniä korotetaan, (luulen) että saat ulospäin suuntautuvan voiman siihen osaan seinää, joka ulottuu korkeammalle. Tämä voima tulee kattotuolista.
Kyllä, niin olisin toivonut, mutta ca-boden ei voi valmistaa korotetulla seinäkorkeudella. Voin hyväksyä, että tarvitaan vahvempi runko "yläkerrassa" ja se voi mennä 20 cm lattialle. Koska mökki itsessään on kuitenkin niin pieni, niin ei ehkä tule suuria kuormia?hempularen sanoi:
Ei mitään tietoa, miten muuten teen, tarjousten mukaan lentävätiirrakennusfirman töin juttu maksaisi noin 150.000 kr, jos he tekevät sen. ca-boden ottaa alkaen 70.000 kr, joten jos sijoittaisin 30.000 seinäkorkeuksiin / kattoristikkoihin, se olisi alkaen 100 lakan...
Etkö voisi vain eristää kattoa ja sisustaa ullakkoa, ja sinulla olisi sitten parvella makuupaikka, jossa tosin on hieman matala katto? Peitä sivut, niin saat kissantuulikaapit, ja näyttää siltä, että siinä on korotettu seinänelämä sisältä.swecul sanoi:niin, niin olisin toivonut, mutta ca-boden ei voi valmistaa korotetulla seinänelämällä. voin hyväksyä, että "yläkerrassa" tarvitaan voimakkaampi runko ja se voi mennä 20 cm lattiaan. Koska mökki on itsessään niin pieni, ehkä kuormat eivät ole niin suuria?
en tiedä ollenkaan miten muuten tehdä, joidenkin rakennesuunnittelijoiden tarjouksien mukaan juhla maksaisi noin 150.000 kr jos he tekevät sen. ca-boden perii alkaen 70.000 kr joten jos sitten sijoittaisin 30.000 kr seinänelämään / kattotuoleihin, se maksaisi 100 tili...
swecul sanoi:niin, niin olisin toivonut, mutta ca-boden ei voi valmistaa korotetulla seinämällä.
voin hyväksyä, että "yläkerran" runko tarvitsee olla tukevampi ja se voi mennä 20 cm lattiaan.
Koska mökki itsessään on kuitenkin niin pieni, niin ehkäpä se ei aiheuta niin suuria kuormituksia?
ei ole aavistustakaan miten muuten tekisin, selon tarjouspyynnöt elementtirakentajilta
koko lysti maksaisi noin 150 000 kr jos he tekevät sen. ca-boden ottaa noin 70 000 kr,
joten jos laittaisin 30 000 seinämä / kattotuolit, se tekisi yhteensä noin 100 lakanan...
Etkö voisi vain eristää katon ja sisustaa ullakon, niin sinulla olisi makuuparvi, vaikkakin hieman matala? Peitä sivut, niin saat puolen tuulen ullakkoja, ja silloin se näyttää siltä kuin seinämä olisi korotettu sisältä.
juu mutta sitten saisin juuri kuten sanot, ullakon... ja sitä en halua, saamme rakentaa vain 80kvm joten jos osa niistä voi olla 1 ½ kerroksessa niin olen kiitollinen jokaisesta ylimääräisestä kvm minkä voin hankkia. siksi haluan korotetun seinälinjan...
Moderator
· Stockholm
· 57 875 viestiä
Mitä asemakaava sanoo (tai miksi saat nyt rakentaa vain 80 kvm) rakennuksen korkeudesta?
Rajoituksesi koon osalta arvaan, että on kyseessä vapaa-ajan asuntoalue? Siellä on usein säädetty tiukat säännöt, jotka kieltävät kaiken muun paitsi 1-kerroksisen rakentamisen.
Ehkä on hyvä tarkistaa ennen kuin panostat liikaa mökin uudelleenrakentamiseen.
Rajoituksesi koon osalta arvaan, että on kyseessä vapaa-ajan asuntoalue? Siellä on usein säädetty tiukat säännöt, jotka kieltävät kaiken muun paitsi 1-kerroksisen rakentamisen.
Ehkä on hyvä tarkistaa ennen kuin panostat liikaa mökin uudelleenrakentamiseen.
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 8 600 viestiä
Ehkä teillä on samankaltaisia määräyksiä kuin meillä, kun rakennamme vapaa-ajan asuntoja; Max 80+20, 3,5m seinälinja ja 30 asteen kattokulma...swecul sanoi:
Olen tilannut Onsalasta CABodenilta. Valitettavasti 30 asteen katto tarkoitti, että emme voi saada kunnollista parvella
Ajattelin tuota korotettua seinälinjaa, käsittelijän vinkistä - ongelma on juuri se, ettei CABodenilla toimi.
Olen miettinyt rakennanko vierastalon hieman erikoisella pohjaratkaisulla ja parvella puolikas talosta, sitten työmaalla rakennetuna. Sitten rakennan joko etukäteen tilatuilla kattotuoleilla ilman "poikittaistukea", tai liimapuupalkilla harjassa (vierastalo on vain 6x3 m, joten liimapuupalkki harjassa pitäisi riittää)
CABodenin muokkaaminen noin paljon ei luultavasti ole halpaa valitettavasti - silloin on parempi tilata työmaalla rakennettava, tai valmiit seinämoduulit esim. lunqusit puulta (he myyvät "juoksumetrin" mukaan), ja rakentaa katto muusta, työmaalla rakennettuna tai etukäteen tilatulla...
/K
Klikkaa tästä vastataksesi