Hei,
Suunnittelen pientä puukantta pergolalla ja aion käyttää purjekangasta aurinkosuojana. Sen pitäisi olla vedettävissä edestakaisin, ja minulla on muutamia kysymyksiä.

Puukansi tulee sijaitsemaan olemassa olevan kiveyksen päällä, riittääkö 145x45 kehykseen ja palkeiksi? Koska jänneväliä ei tule, pitäisikö pienempikin riittää?

Rungossa kiinnitetään kaksi 95x95 tolppaa. Yksi pergolalle ja yksi, johon portti kiinnitetään, olen tehnyt vahvistuksia tolppien kohdalle. Miltä se näyttää? Tarvitsenko lisätä palan pergolan tolpalle seinää vasten?

Pergolan rungon etureunalla on 4,4 metrin jänneväli (195x45), onko se liikaa? Sen pitäisi olla vain itsekantava ja kestää ehkä hieman tuulta, joka vaikuttaa purjekankaaseen?

Pergolan tolppa on katkaistu ylhäältä siten, että jäljelle jää 195mm korkea ja 50mm neliönmuotoinen pala. Tämä luo tasanteen pergolan tueksi. Onko tämä oikea ja luotettava tapa rakentaa? Onko tasanne liian heikko tai onko jäljellä oleva "tappi" liian heikko ruuvattavaksi?

Esteettinen kysymys. Mikä mielestänne näyttää parhaalta:
1. Rakentaa kehys ja upottaa palkit niin, että kehystää puukannen lautapinnan.
2. Rakentaa kehys ilman upotettuja palkkeja, laittaa laudat ja sitten ruuvata pystysuoraan laudat kehyksen ulkopuolelle, jotka kehystävät laudat.
3. Rakentaa kehys ilman upotettuja palkkeja ja laittaa trallin kehys kehyksen reunoille ja sitten laudat sisäpuolelle.

Periaatteessa kolme eri tapaa kehystää laudat.

Kiitollinen neuvoista ja vinkeistä
/Tim

• Kuisti- ja pergolarakenne suunnitelmapiirroksessa, jossa näkyy puupalkit sekä seinään kiinnitettävät tolpat. Rakenteessa on violetillä merkitty pergola.
Sen saat päättää itse. Mikään siitä ei ole väärin, se on sinun arvioitavaksesi, kun katsot sitä... :)

Olen laittanut kaksinkertaiset terassilaudat reunalistaksi. Mutta onko se tyylikkäintä, en tiedä. ;)

Jos olen ymmärtänyt oikein, purjekankaan katto tulee olemaan 4 metrin leveä. Se tulee notkistumaan merkittävästi tuolla pituudella. Minulla on purjekankaan katon leveys on tuskin 2,50 metriä ja se on vahvistettu kevyellä metallitangoilla, jotka on ommeltu ulkoreunaan. Lisäksi siitä tulee merkittävä tuulenpiru, vaikka se onkin huomattavasti lyhyempi leveydeltään.

Hei,
Ajatukseni on, että purjekangas on 4,5x2,3 metriä ja kulkee silmukoiden kautta vaijeria pitkin lyhyestä sivusta lyhyeen sivuun. Eli 4,5 metrin matkalta se ei pysty roikkumaan, koska se kulkee vaijeria pitkin. Se roikkuu sivulta ja taloon päin, mutta jos se roikkuu liikaa, ajattelin laittaa vielä yhden vaijerin keskelle, joka pitää sen ylhäällä. Suunnitelma ei ole vielä täysin valmis.

Eikö kenelläkään ole neuvoja/vastauksia rakentamiskysymyksiini?

R rqx sanoi:
Terassilauta tulee olemaan olemassa olevan kivilaatan päällä, riittääkö 145x45 runkoon ja palkkeihin? Koska ei tule mitään jännematkaa, luulisi myös pienemmän riittävän?
Joo, tämä riippuu pylväiden välimatkasta. Jos sinulla on koko kivilaatta alla, voit teoriassa käyttää 45x45, mutta onhan hyvä olla jotain mihin ruuvata, ja jos lisäksi aiot laittaa pylväitä, jotka kohoavat ylös, on hyvä, että on järkevä runkorakenne kirjoittaa niihin. Lisäksi riippuu myös siitä, kuinka korkealle haluat lattiasi sijoittuvan? Henkilökohtaisesti en menisi alle 145x45, ei ole suuria rahoja tässä pienessä rakenteessa kuitenkaan.

Rungossa kiinnitetään kaksi 95x95 pylvästä. Yksi pergolaan ja yksi mihin portti kiinnitetään, olen tehnyt vahvistuksia pylväiden kohdalla. Miltä se näyttää? Tarvitsenko lisätä palan pergolan pylväälle seinää vasten?
Aiotko kiinnittää pylväitä olemassa oleviin seiniin? Jos näin on, nämä vakauttavat ainoan ulomman pylvään poikkipalkkien kanssa, eikä lisävahvistusta tarvita. Vai tarkoitatko ehkä niitä lyhyempiä pylväitä, jotka piirsit sisään? En oikein ymmärrä, missä portti tulee olemaan? Lyhyemmälle pylväälle terassissa sinun olisi luultavasti pitänyt valaa perustustolppa, jos haluat sen olevan oikein vakaa, eikä siihen pitäisi rakentaa mitään kaiteita, jotka vakauttaisivat sen.

Pergolan runko etureunassa on jännematkalla 4,4 metriä (195×45), onko se liikaa? Sen pitäisi vain kantaa itseään ja ehkä kestää vähän tuulta, joka kohdistuu purjekankaaseen?
Riippuu täysin siitä, kuinka paljon siedät sen taipuvan omasta painostaan. Purjekangas poimii aika paljon tuulta, mutta tuskin se katkaisee 195’a, ei edes 90mm, vaan se liittyy enemmän pylväiden kiinnitykseen ja kaikkeen muuhun. Onko sinulla poikkipuita? Vai vain täysin avoin ja purjekangas? Luulen, että 195mm on hyvä, kun se on niin pitkä, muuten se näyttäisi erittäin heikolta? Mutta voit varmaan mennä alas 170mm, jos haluat.

Pergolan pylväs on leikattu yläosasta siten, että jäljelle jää 195mm korkea ja 50mm neliön muotoinen pala. Tämä luo pergolalle alustan. Onko tämä oikea ja luotettava tapa rakentaa? Onko alusta liian heikko tai onko jäljelle jäävä "tappi" liian heikko ruuvattavaksi?
Ok, tässä sinulla on heikoin lenkki. Mutta jos yhdistät 195mm palkit toisiinsa ja sitten vain kiinnität yhden näistä 50mm “tapin” kanssa kaksoispultilla tai mitä ajatteletkin käyttää, sen pitäisi mennä. Tarkoitan, ettet poraa tai kiinnitä liian monta ruuvia ja heikennä tätä tappia edelleen.

C crazytok sanoi:
Joo, tämä riippuu plinttien välisestä jännevälistä. Jos sinulla on koko kiveys alla, voit teoriassa käyttää 45x45, mutta haluat kuitenkin mielellään jotain, mihin voi ruuvata, ja jos aiot lisäksi asentaa pylväitä, jotka ulkonevat, on hyvä käyttää järkevää palkistoa kiinnittämiseen. Lisäksi se riippuu siitä, kuinka korkealle haluat lattiasi sijoittuvan? Henkilökohtaisesti en olisi valinnut alle 145x45, tämä pieni rakenne ei juuri maksa mitään.
Se on suoraan kiveyksen päällä, mutta ymmärrän mitä tarkoitat. Parempi olla tukeva puuterassi pylväille.

C crazytok sanoi:
Aiotko kiinnittää pylväät saatavilla oleviin seiniin? Jos näin on, nämä vakauttavat ainoan ulkopylvään poikittaispalkkien kanssa eikä tarvita lisävahvistusta. Vai tarkoititko ehkä lyhyempiä pylväitä, jotka olet piirtänyt? En oikein ymmärrä, missä portti tulee olemaan? Lyhyempi pylväs terassissa pitäisi varmasti valaa plinttiin, jos haluat sen todella vakaaksi eikä siihen kiinnitetä kaiteita, jotka vakauttaisivat sitä.
Kyllä, pylväät kiinnitetään talon seinään. Vapaasti seisova pylväs on aita, jossa "sulkusokka" asetetaan portista. Lyhyt pylväs puuterassissa on vain portille, joten sen on oltava melko vakaa. Korkeus vain 1 metrissä tai vähemmän. Lisään kuvan siitä, miten "portti" osa pitäisi olla. Portti on uloin ja aitarimat kiinnitetään talopylvästä vasten.

C crazytok sanoi:
Riippuu täysin siitä, kuinka paljon sallit sen taipuvan oman painonsa alla. Purjepeite kerää paljon tuulta, mutta se ei luultavasti katkaise 195'a, ei edes 90 mm, vaan kysymys on enemmän kiinnityksestä pylväisiin ja muuhun. Aiotko käyttää poikittaisia rimoja? Vai pelkästään täysin avoin ja purjepeite? Luulen, että 195 mm toimii hyvin, kun se on niin pitkä, muuten se näyttää todennäköisesti hyvin hennolta? Mutta voit varmasti mennä 170 mm, jos haluat.
Ei, se on vain avoin ja purjepeite, mutta purjepeite kiinnitetään vaijeriin, joka kulkee lyhyeltä puolelta lyhyelle puolelle.

C crazytok sanoi:
Okei, tässä on luultavasti heikoimmassa lenkissäsi. Mutta jos kiinnität 195 mm kehikon toisiinsa ja vain kiinnität yhden niistä 50 mm ”tapilla” kaksinkertaisilla vaunupulteilla tai sillä, mitä aiot käyttää, se pitäisi onnistua. Tarkoitan, että sinun ei luultavasti tulisi porata tai ruuvata liian monta ruuvia ja heikentää tätä tappia entisestään.
Niin, sitä ajattelinkin, ehkä myös tee uraa jokaiselle 195 kehikolle niin, että ne ovat sisäkkäin? Vai pitäisikö minun käyttää 3 kpl 120x45 saadakseni vielä suuremman pylvään sinne ulos? Onko mitään haittaa käyttää 95x95, joka on uritettu verrattuna kahden 95x45 käyttöön?

Suuret kiitokset vastauksista!

/Tim

En ole lisännyt kaikkia rimoja luonnokseen, mutta ymmärrätte :)

• Piirros puisesta terassirakenteesta talon seinän vieressä, kaksi ikkunaa taustalla, kaiteet ja portti näkyvissä.
Lisäkysymyksiä nousi esiin:

Minulla on kaksi ulkokulmaa, jotka ovat kulmassa. Miten kiinnitän ne parhaiten? Ei ole kiinnikettä, jonka voisin ruuvata sisäpuolelta oikeassa kulmassa. Vai ruuvaanko vain vinon kantavan palkin läpi ja sisään suoran kantavan palkin kylkeen?

Jos ei käytä palkkikenkkiä, ruuvataanko lattiajuoksut ulkopuolelta? Vai vinosti ruuvataanko ne sisäpuolelta ulospäin? Vai ovatko palkkikengät välttämättömiä?

R rqx sanoi:
Lisää kysymyksiä tuli esille:

Minulla on kaksi kulmaa, jotka ovat kulmassa. Kuinka kiinnitän ne parhaiten? Eihän ole kulmaraudat, jotka voisin ruuvata sisäpuolelta oikeassa kulmassa. Vai ruuvaanko vain viistosti kulkevan kantavan palkin läpi suoraan suoran kantavan palkin päätyyn?
Ruuvaa viistosti kulkevan läpi päätyyn. Sitten voit vahvistaa sen jollain sisäpuolelle laitettavalla laudalla.

Jos ei käytetä seinäkannattimia, ruuvataanko lattiahirret sitten ulkopuolelta? Vai ruuvataanko ne viistoon sisältäpäin ulospäin? Vai ovatko seinäkannattimet pakollisia?
Ruuvaa ulkopuolelta, 3kpl 6x120 ruuvia on sopivia.

Suuret kiitokset !

Vielä yksi kysymys:

Kivetykseni kallistuu 45 mm talosta terassin reunaan. Pitäisikö minun:
1. Asentaa terassi vaakasuoraan
2. Asentaa terassi samaan kaltevuuteen
3. Säädä niin, että saan pienemmän kaltevuuden mutta ei vaakasuorassa

Jos asennan terassin vaakasuoraan, ulompi kantolinja ilmassa 45 mm. Ratkaisenko sen kahdella terassilaudalla hameeksi? Sitten minun on leikattava hameen lyhyt sivu viistosti saadakseni kiilamaisen palan.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.