P
Hei.

katso valokuvat kiitollinen avusta/input.
olen omistanut talon yli 10 vuotta.
voiko vihreän pestä pois etikalla tai rikkaruohoviinietikalla koskien, että talon alla olevat palkit ovat muuttuneet vihreiksi? eikö näiden lattian palkkien/lautojen pitäisi olla painekyllästettyjä?
Terassin laudat ovat terassin alla peruspilariharkkoperustuksessa yhtäkkiä aivan vihreitä leviä tai hometta?
Lautoja, palkkeja
jotka muodostavat talon lattian alhaalla kun katsoo ylöspäin - vaikuttaa myös hieman vihertävän. katso valokuva.
kuinka tämä on mahdollista?
kuinka talo voi muuttua vihreäksi alhaalta kun katsoo lattian levyjä/lautoja talon alla?

terassi on ollut yli 10 vuotta. pesen sen joka vuosi mm. etikkaa vastaan levää vastaan, mutta yhtäkkiä kaikki terassin alla muuttui vihreäksi.
talo seisoo korkeammilla pilareilla, jotta tuuli voi tuulettaa talon alla.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Näyttää aivan tavalliselta levältä/sammaleelta. Sinulla on ilmeisesti oikeat olosuhteet, jotta se viihtyy siellä. Ei ole hometta! En olisi huolissani.

en olisi koskaan jaksanut tehdä alla olevaa, mutta jos välttämättä haluat...

Jos pääset käsiksi alapuolelta, sen voi pestä pois terassipesulla. Anna kuivua. Käsittele sitten rautasulfaatilla, joka on sekoitettu veteen (huomaa, värjää puun harmaaksi, joten jos suihkutat sen päälle, on riski, että saat värjäytymiä yläpuolelle). Tämä ehkäisee kasvustoa pidemmän aikaa, vaikea sanoa kuinka kauan, mutta levät/sammalet eivät pidä raudasta.

• Tykkään
1
  • Laddar…
P
1977bjorn 1977bjorn sanoi:
Näyttää ihan tavallisilta leviltä/sammaleilta. Näyttää siltä, että olosuhteet ovat sopivat niiden viihtymiselle. Se ei ole hometta! En olisi huolissani.

En olisi jaksanut tehdä alla olevaa, mutta jos välttämättä haluat...

Jos pääset käsiksi alapuolelle, se voidaan pestä pois terassinpesuaineella. Anna kuivua. Käsittele sitten rautasulfaatilla, joka on sekoitettu veteen (huom, värjää puun harmaaksi, joten jos suihkutat, on riski, että saat värjäytymiä yläpinnalle). Tämä estää kasvun pidemmän aikaa, vaikea sanoa kuinka kauan, mutta levät/sammal eivät pidä raudasta.
vastaus minulta:

kiitos! eikö puun pitäisi olla kyllästetty painekyllästettynä)
olen yläpuoliselle terassille käyttänyt etikkaa, joka poistaa vihreät levät heti,
mutta en ole koskaan kokeillut rautasulfaattia - mitä mallia käytetään tai levitetäänkö
rautasiliviä?

Light Angel sanoi:
vastaus minulta:

kiitos! eikö puun pitäisi olla painekyllästetty? olen pessyt terassin päällisen etikalla, joka poistaa vihreät levät heti, mutta en ole koskaan kokeillut rautasulfaattia - minkälaista ruiskua käytetään tai levitetäänkö rautasulfaattia?
siis, en ole koskaan pessyt lautaani alapuolelta. Se oli vain vinkki perustuen siihen, että rautasulfaatti ja levät eivät sovi yhteen. On selvää, että oma käsittelysi on valunut alas ja irrottanut kerrostumaa paikoin. Rautasulfaattiseoksen voi laittaa tavallisella Bilteman paine-ruiskulla. Jos se sumutetaan, on riski, että seosta joutuu paikkoihin, joissa sitä ei halua. Myös pensselillä voi levittää.

Kuten sanottu, en olisi itse käyttänyt siihen aikaa.

Näyttää olevan painekyllästettyjä kantopalkkeja kyllä. Mikään ei näytä estävän leviä hyökkäämästä. Kuitenkin painekyllästetty, luokituksesta riippuen, kestää pitkään, vaikka altistuisi vedelle.

Leikkasin pois osan meidän puuterassista tänä kesänä remontin vuoksi. Se näytti oikein kuluneelta pinnaltaan. Leikkauskohdassa näkyi erityisen selvästi, että vain pinta oli kulunut. Kaukana siitä, että tarvitsisi hylätä toisin sanoen.

• Tykkään
Skoog77
  • Laddar…
Anna olla, kuulostaa siltä, että huolehdit turhaan, sillä kyse ei ole mistään homeesta, joka voisi levitä. Lisäksi kyllästetty painekyllästys on käsittelymenetelmä, jolla puu kestää hieman pidempään. Se ei estä sammalta, levää tai hometta kasvamasta siihen. Se, mitä näytät noissa kuvissa, on aivan normaalia ja se näyttää varmasti siltä monien terassien ja vastaavien alapuolella, jotka altistuvat kosteudelle.

P
1977bjorn 1977bjorn sanoi:
siis, en ole koskaan pessyt terassilautaa alapuolelta. Se oli vain vinkki, joka perustui siihen, että rautasulfaatti ja levät eivät sovi yhteen. Voi selvästi nähdä, että oma käsittelysi on valunut alas ja liuottanut pinnoitettasi paikoitellen. Rautasulfaattiseoksen voi levittää tavallisella painepullolla biltemasta. Jos se sumutetaan, on olemassa riski, että saat seosta paikkoihin, joissa et halua sitä. Suti käy myös hyvin.

Kuten sanoin, en itse olisi käyttänyt siihen aikaa.

Näyttää siltä, että kantopalkit ovat painekyllästettyjä. Mikään ei vaikuta estävän levien hyökkäystä. Painekyllästetty materiaali, luokituksesta riippuen, kestää kauan, vaikka altistuukin kosteudelle.

vastaus sinulle:
olen niin iloinen ja kiitollinen vastauksestasi - olen juuri yrittämässä löytää jonkun poistamaan koko taloa kiertävän pylväiden varassa olevan terassin - purkaa koko roskan. Meillä talonomistajilla on usein huono taloudellinen tilanne.. Tarkoitatko, että koska olen tehnyt kuten kaikki ovat neuvoneet, pesemällä biltemasa rikkakasvietikalla kanisterista vihreitä leviä pois terassilaudan yläpinnalta (hyvä ja nopea tulos), tämä olisi valunut alas terassilaudoituksen välistä ja aiheuttanut ongelmia? kuten sanoit, ehkä ne ovat huonosti painekyllästettyjä.

sahasin pois osan terassistamme tänä kesänä remontin takia. Se näytti todella huonolta pinnalta. Sahauspinnasta näki erityisen selvästi, että se oli juuri pinnaltaan huonossa kunnossa. Ei lainkaan hävittämisen tarpeessa, toisin sanoen

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.