Hei!

Yhdessä huoneessa on outo haju, joka muistuttaa tallia/hevosta. Ei mitään pistävää, mutta hämmentävää. Aiemmat omistajat ovat asentaneet uuden laminaattilattian ja peittäneet vanhan 100-vuotiaan kuusilattian, mutta pohdin josko kyseessä on trätex tai masoniitti, joka haisee? Ei hometta, mutta enemmänkin ukko/hevonen/talli-tyyppinen haju. Ja vain yhdessä huoneessa.

Huone on pohjoispuolella, mutta viereisessä huoneessa ei haise mikään. Sillä ei olekaan laminaattilattiaa tai mitään, mikä peittäisi seinien puupaneelin.

Onko joku muu käyttäjä kohdannut samanlaista ongelmaa? Vinkkejä ja neuvoja ennen kuin puran sen.

Terveisin, V

S
sinun täytyy etsiä ongelma. voi olla periaatteessa mitä tahansa tuholaisista viemäreihin

Voisi olla vanhoja treetex-levyjä.

A
Arvaan myös treetex.
Että se haisee hevoselle, näkisin vain plussana. :)

Sinun pitää mennä ympäriinsä ja nuuskia ja katsoa, voitko paikantaa hajun lähteen. Seinä vai lattia?

Kiitos nopeista vastauksista:

Samaa mieltä, että se voi olla melkein mitä tahansa. Se sijaitsee kuitenkin täsmälleen siinä huoneessa. Viemärit ym. olisivat levinneet - mukaan lukien home. Kallistun kuitenkin siihen, että se on jotain materiaalia, jota on käytetty siinä huoneessa. Tietenkin on ihanaa, että on hevosia :) mutta en halua sitä tuoksua huoneeseen. Olen haistanut lattiaa/seiniä eikä niissä haise - vaan se on huoneen ilma. Se on kuin ilmasilta (juuri oven kohdalla). Häviää, kun tuulettaa, mutta palaa takaisin.

Epäilen kuten sanottua masoniittia/puukuitulevyä tai vastaavaa, koska vain se huone on "remontoitu" (jos piilottamisen voi kutsua hyväksi/näyttäväksi remontoinniksi).

Hullua oli juuri talli/hevosen tuoksu. En ole koskaan kuullutkaan, että materiaali/ongelma talon hajussa voisi haista siltä. Eikä myöskään, että se olisi paikannettu juuri yhteen paikkaan. Uskon, että se remontoitiin oikeasti (eikä vain uudelleenmaalattu) myöhäisellä 60-luvulla olutpurkkien perusteella (jotka näyttävät olevan kunnossa).

Täytynee purkaa ja katsoa, mitä sieltä löytyy. Kiitos nopeista vastauksista! Palaan asiaan, kun se on ohi - halusin vain tarkistaa, tiesikö kukaan mitään juuri tästä erityisestä tuoksusta...

/V

Viimeksi muokattu:
V -Vinnie- sanoi:
Kiitos nopeista vastauksista:

Olen samaa mieltä siitä, että se voi olla mitä tahansa. Kuitenkin se on täsmälleen paikallistettu juuri siihen huoneeseen. Viemäri ym. olisivat levinneet - mukaan lukien home. Kuitenkin se viittaa johonkin materiaaliin, jota on käytetty siinä huoneessa. Onhan hevonen kiva :) mutta en halua sitä tuoksua huoneeseen. Olen haistellut lattiaa/seinää eikä se tuoksu - vaan se on huoneen ilma. Se on kuin ilmasuoja (juuri oven vieressä). Häviää kun tuulettaa, mutta palaa takaisin.

Epäilen, kuten sanottu, masoniittia/puukuitua tai vastaavaa, koska vain se huone on "remontoitu" (jos voi kutsua kaiken piilottamista talosta remontoimiseksi).

Hullua oli juuri talli/hevosen tuoksu. En ole koskaan kuullut edes puhuttavan, että materiaali/ongelma talon hajussa voi tuoksua siltä. Eikä myöskään että se on paikallistettu juuri yhteen paikkaan. Luulen, että se remontoitiin oikeasti (eikä vain maalattu päälle) myöhään 60-luvulla, päätellen oluttölkeistä, jotka näyttävät olevan kunnossa perustuksessa.

Täytyy varmaan repiä auki ja katsoa mitä löytyy. Kiitos nopeasta vastauksesta! Palaan raportilla kun se on ohi - halusin vain varmistaa, tietääkö joku tuosta erityisestä tuoksusta mitään...

/V

Hei Vinnie!

Miten se päättyi? Mitä löysitte? Ratkaisitteko ongelman?
Minulla on sama ongelma, talossa haisee hevostallilta.

/Ulf

Ulf_123 Ulf_123 sanoi:
Hei Vinnie!

Miten se loppui? Mitä löysitte? Saitteko ongelman ratkaistua?
Minulla on sama ongelma, talossa haisee hevostallilta.

/Ulf
Moi!

Olen purkanut hieman seiniä ja aivan oikein, siellä oli vanhoja puuhiokolevyjä (arvaukseni on puukuitulevy). Kuitenkin paljon hajusta hävisi sisätiloista sen jälkeen, kun korjasin sisätilan ilmanvaihdon sekä muurauksen (reiät/tiiviys)/vedenpoiston ulkona. Aion purkaa sisäseinät kokonaan, mutta se on myöhempi projekti. Kuten sanottu, moni pieni asia ratkaisi ongelman minulle.

Nähdään!

/V

V -Vinnie- sanoi:
Terve!

Olen purkanut hieman seinistä ja aivan oikein, siellä oli vanhoja puulastulevyjä (arvelen, että kyseessä on trätex). Sisäilman haju katosi kuitenkin suureksi osaksi sen jälkeen, kun korjasin sisätilojen ilmastoinnin sekä rakennelmia (reikiä/suletut)/vedenpoistoa ulkotiloissa. Aion purkaa sisäseinät kokonaan, mutta se on myöhempi projekti. Kuten sanottu, pienet tekijät yhdessä ratkaisivat ongelmani.

Hyvää päivänjatkoa!

/V
Kiitos vastauksesta!
Olen tutkinut vanhaa majaani ja löytänyt tretexiä joistakin seinistä, tosin ei sieltä missä haisee, mutta se voi olla, että gyproc on asetettu tretexin eteen, sillä tretexiä näyttää olevan siellä täällä talossa. Toivottavasti se on ongelman syy, on aika työlästä metsästää ja arvata mistä haju voi tulla.

/Ulf

Ulf_123 Ulf_123 sanoi:
Hei Vinnie!

Miten se päättyi? Mitä löysitte? Ratkaisitteko ongelman?
Minulla on sama ongelma, talossa haisee hevostalli.

/Ulf
Hei, löysitkö mikä se oli, mikä haisi teillä? Olemme juuri asentaneet rustan coffe wide oak laminaattilattian koko asuntoon ja maalanneet seinät heidän seinämaalillaan vain, että yhdessä makuuhuoneessa haisee nyt talli ja emme pääse eroon hajusta.

L lailajohansson sanoi:
Hei, löysitkö mikä aiheutti hajun sinulla? Meillä on juuri asennettu coffe wide oak -laminaattilattia rustalta koko asuntoon ja maalattu seinät heidän seinämaalillaan, mutta yhdessä makuuhuoneessa haisee navetta ja emme pääse eroon hajusta.
Valitettavasti en, mutta epäilen kosteutta. Tuulettelin ja lämmitin huonetta hieman enemmän, sitten käytin kjell o companyn otsonigeneraattoria muutaman päivän. Sen jälkeen haju katosi. Mutta veikkaan kosteutta liiman/puun kanssa.

L lailajohansson sanoi:
Heips, löysitkö, mikä siellä aiheutti hajun? Meillä on juuri asennettu coffe wide oak -laminaattilattia Rustasta koko asuntoon ja maalattu seinät heidän seinämaalillaan, mutta yhdessä makuuhuoneessa haisee nyt tallilta emmekä pääse eroon hajusta.
Kyllä, löysin syyllisen lopulta.
Revin koko lattian auki ja löysin paloja vanhoista valkoisiksi maalatuista levylaudoista, jotka aiheuttivat hajun, vaikka ne olivat kuivia ja siistejä. Erittäin odottamatonta. Näytti siltä, että levyjä oli käytetty lattian tasoittamiseen vanhassa epätasaisessa kesämökissäni.

• Tykkään
LCJ67 ja 1 muu
  • Laddar…
V -Vinnie- sanoi:
Valitettavasti en, mutta epäilen kosteutta. Tuuletin ja lämmitin huonetta hieman enemmän, sitten käytin Kjell o Companyn otsonigeneraattoria muutaman päivän. Sen jälkeen haju katosi. Mutta veikkaan kosteutta liimassa/puussa.
Vuokraa otsonikone ja kokeile 👍🏼👍🏼

L LCJ67 sanoi:
Vuokraa otsonikone ja kokeile 👍🏼👍🏼
Saitko selvitettyä mikä haisee?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.