Aion naulata/ruuvata vaakasuoraan sijoitetut seinäpaneelit (verhous) ulkoseinän sisäpuolelle, ainoastaan esteettisistä syistä (katso esimerkki liitetyssä kuvassa). Ajatuksena on naulata/ruuvata laudat suoraan kipsilevyyn ja sen takana olevaan puurunkoon, toiveena löytää rungot.
Liitän mukaan kuvan, joka on otettu talon rakennuspiirustuksista, talo valmistui vuonna 2002. Mikäli ymmärrän sen oikein, höyrynsulku/muovikalvo sijaitsee suoraan sisemmän kipsilevyn sisäpuolella, mikä tarkoittaa, että folio tulee puhkaistuksi. Kysymykseni on, voiko tämä aiheuttaa ongelmia pitkällä aikavälillä? Vai tuleeko siitä riittävän tiivis puurungon kohdalla? Mitä tapahtuu, jos en osu runkoon ruuvatessani/naulatessani? Se riski on olemassa.
Mitä tapahtuu, jos minä tai joku tuleva omistaja päättää poistaa paneelit?
On vaikea uskoa, että olisimme ainoita, jotka ovat keksineet ajatuksen verhota ulkoseinän sisäpuoli. Jos nyt kuitenkin todella suosittelette välttämään tätä, onko olemassa jokin muu sopiva tapa kiinnittää verhous (ei-salvattu)?
Olisin kiitollinen rakentavista vastauksista teiltä, jotka todella osaatte tämän.
Okei. Ei kuitenkaan ole kovin nättiä jättää väärin naulattua naulaa paneeliin. Täytyy ilmeisesti kittiä siinä tapauksessa.
Onhan se yleistä, että tauluja, hyllyjä ja muuta ripustetaan seinälle. Miten talonrakentaja (Skanska meidän tapauksessamme) kuvittelee sen toimivan tällaisessa rakenteessa? Yleinen ihminen tuskin ajattelee naulata/ruuvata puurekkeisiin. Tämä taitaa olla yleinen rakenne.
Kiinnitä lista (28x70) kipsilevyn ulkopuolelle jokaisen kannatinpuun kohdalle ensin ja kiinnitä se 4-4 ruuveilla. Sitten naulaa paneeli listaan. Vältät muovin puhkaisemisen monesta kohdasta, eikä sinun tarvitse olla niin huolissasi tukipuun ohi menemisestä
On alkanut yleistyä, että muovi asetetaan 45mm seinän sisään uudemmissa taloissa. Tämä johtuu siitä, että muuten on vaikea saada täysin tiivistä. Kaikki sähköasennukset, ruuvit ja läpiviennit puhkaisevat muovin tässä rakenteessa. Mutta näyttää siltä, että se toimii melko hyvin silti. En usko, että on iso asia, jos tulee muutamia pieniä reikiä
Hei, en ole vastannut kysymykseesi, muilla on hyviä vastauksia:
Haluaisin suositella Byggmax vinkkiä, jossa laitetaan musta rakennuspaperi taakse ja jätetään 5 mm rako väliin, tulee todella tyylikäs tummalla raolla, joka korostuu, olen tehnyt niin itse olohuoneessa. https://www.byggmax.se/gor-det-sjalv/vagg-golv-och-tak-/kla-in-vagg-med-panel#ReadMore
Johnsvi: Joo, se voisi olla hyvä idea. Haluaisin kuitenkin, että se rakennetaan mahdollisimman vähän. Onko olemassa ohuempaa kuin 28 mm-rima? Muuten, mikä on 4-4 ruuvi?
Daydreamer: Joo, tuulensuoja toimii varmasti hyvin, tai halvempi musta maali. Etuja, haittoja?
5 mm kuulosti mielestäni aika paljon, varsinkin jos paneelit kutistuvat vielä hieman, kun ne kuivuvat täysin (vaikka paneelit saavatkin levätä muutaman päivän ennen kuin ne asennetaan).
----
Olin muuten ajatellut vaihdella vähän satunnaisesti 95- ja 70 mm paneeleilla.
Johnsvi: Joo, se voisi olla idea. Haluan kuitenkin, että se vie mahdollisimman vähän tilaa. Onko 28 mm-rimaa ohuempaa? Muuten, mikä on 4-4 ruuvi?
Daydreamer: Kyllä, tuulensuojapaperi toimii varmasti hyvin, tai musta maali edullisemman lajin. Edut, haitat?
5 mm kuulosti aika suurelta mielestäni, varsinkin jos paneelit kutistuvat lisää kuivuessaan täysin (vaikka paneelit makaavat muutaman päivän ennen asentamista).
----
Ajattelin muuten vuorotella satunnaisesti 95- ja 70 mm paneeleilla.
Voit käyttää myös 21 mm rimaa, ohuempaa voi olla vaikea kiinnittää kunnolla. Ai, tarkoitinkin 4-5 ruuvia jokaiseen rimakappaleeseen. Saatavilla on myös ohuempia paneeleita, jos haluaa säästää vielä enemmän. Mutta 42 mm ei ole kuitenkaan kovin paljon.
Rako kasvaa melkein kaksinkertaiseksi sen jälkeen, kun se on kuivunut kunnolla. Käytimme mittanauhaa jokaisen laudan välissä ja se oli kaksinkertainen sen jälkeen.
Väri/tuulensuoja käy kumpi tahansa, jos käytät kapeaa rakoa ei tarvita mitään. Ostin 21x145 valmiiksi pohjamaalatun ja ajattelin maalata sen uudelleen myöhemmin, mutta mielestäni se näytti tyylikkäältä ja karkealta kaikkien näkyvien ruuvien kanssa, joten jätin sen sellaiseksi. Olen saanut paljon kehuja seinästä!
Saatan olla turhan huolissani kosteussulun läpäisemisestä, mutta on ehdottomasti etu, jos reikien määrää voidaan vähentää mahdollisimman paljon. Aion kokeilla Johnsvi:n ideaa rimoilla.
Löysin joitakin muita ketjuja/linkkejä, jotka koskevat aihetta:
Otan ketjun uudelleen esille, koska en ole vielä asentanut paneelia, muunlaista on tullut väliin.
Mitä mieltä olette siitä, että kiinnittäisin riman kipsiseinään (tapettiin) esimerkiksi PL600:lla, sen sijaan, että ruuvaisin tai naulaisin sen? Tämä koskee aina ulkoseinää, josta keskustelu edellä on ollut.
Minulla on kysymys seuraavasta seinästä, joka on sisäseinä ja muodostaa kulman toisen kanssa. Minulla on takka tämän vieressä ja paneeliseinä saa ulottua vain enintään 20 mm (tulee olla vähintään 100 mm etäisyys syttyvästä materiaalista takasta). Vaikka höylään sekä paneelin että riman, on todennäköisesti vaikeaa saada se toimimaan. Toimiiko 10 mm kummallakin laudalla teidän mielestänne? Jos ei, kuinka kiinnitän paneelin ilman rimoja, kun seinä on runko metallikiskoilla?