Åsa Lund
Tässä on mojord ja harju aivan vieressä, joten se on melko hapanta mäessä. Ja sen pressun öljyreiät olivat kuitenkin rikkoutuneet tuulessa, joten se pääsi hyötykäyttöön toisella tavalla ;)

• Tykkään
1
  • Laddar…
A
Åsa Lund Åsa Lund sanoi:
Täällä on mojord ja heti vieressä harju, joten maasto on aika hapanta. Ja sen pressun purjerenkaat olivat jo tuhoutuneet tuulen vuoksi, joten se päätyi hyötykäyttöön toisella tavalla ;)
harju:thinking:
jotain, mitä käytetään kaviaarin kanssa? ;):rofl:
(vitsi)

• Tykkään
  • Haha
Rigor ja 1 muu
  • Laddar…
Epävarmaa, kestääkö kattoni lumen :rofl:
Mutta olen nyt täyttänyt puilla katon korkeuteen asti, joten helmikuussa lumien kanssa käy miten käy.

• Puukatos metsässä täynnä halkoja, reunassa ruosteinen öljytynnyri ja puisia lautoja maassa, kirkas aurinkoinen talvipäivä.
  • Tykkään
1
  • Laddar…
A
Norrtull Norrtull sanoi:
Epäilyttävää, kestääkö kattoni lunta :rofl:
Mutta olen nyt täyttänyt puilla katon yläreunaan asti, joten helmikuussa tulee mitä tulee kaiken lumen kanssa.
pari rimaa poikittain niin se pysyy(y)

Tulee kai jotain sellaista, oli tytär mukana eilen ja tänään, joten tuli vain täytettyä halkaistuilla haloilla. Ajattelin rakentaa jotain kunnollista keväällä. Mutta nyt alkaa taas olla aika kaataa, minulla on kuitenkin vielä joitakin hankalia jättipölkkyjä jäljellä kuusesta, 90cm halkaisijaltaan, ei ole hauskaa käsitellä niitä. Mutta yksi pölkky antaa kuitenkin paljon polttopuuta.

• Tykkään
1
  • Laddar…
A
Norrtull Norrtull sanoi:
Taitaa tulla jotain sellaista, eilen ja tänään oli tytär mukana, joten tuli vain täytettyä pilkotulla polttopuulla. Ajattelen rakentaa jotain kunnollista keväällä. Mutta nyt alkaa taas olla aika kaataa, mutta jäljellä on vielä pari ikävää jättipölliä kuusesta, 90 cm halkaisijaltaan, ei ole hauskaa käsitellä. Mutta yksi pölli antaa kuitenkin paljon polttopuuta
ota saha, se käy nopeimmin..

A
Aseta kubbi pystyasentoon.
Sahaa kakkupalat, jotka ovat niin suuria tai pieniä, että sinun ei tarvitse halkaista niitä uudelleen.
Tee näin koko kubbin ympäri, niin voit siirtyä seuraavaan.. Pian se on valmis..
Ja vain kantaa sisään ja pinota..

vähiten vaivaa.. (y)

Tobbe.A
Maskintok sanoi:
Hieno(y)
tuleeko suuria ongelmia maankosteuden kanssa?
en ole koskaan kokenut tätä, vaikka halkoni ovat suoraan maassa suojissa... :thinking::thinking:
Tai onko teillä parempaa tietoa? :D
Kun olen lukenut polttopuun varastoinnista, olen lukenut, että on hyvä olla tuuletus alapuolelta jollain tavalla ja että maasta voi tulla jonkin verran kosteutta. Tämä ei tietenkään automaattisesti tarkoita, että polttopuusta tulee huonoa, jos sitä ei ole. Arvelen, että se koskee lähinnä tapauksia, joissa puut eivät ole täysin kuivia alussa.

Näin tein. Lavat, jotta saadaan ilmaa alapuolelta, jos se sattuisi kostumaan, sillä varasto on kuitenkin melko avoin. Lavojen alla on puutarhalaatat ja niiden päällä bitumihuopaa suojaamassa puuta.

• Puinen halkovaja, jossa on puupino ja lastpalleja ilmankierron takaamiseksi. Ajatuksena on estää kosteuden vaikutukset.
  • Tykkään
1
  • Laddar…
A
joo minä, joka myyn puita ja olen tehnyt polttopuita lapsesta asti... Olen aiemmin käyttänyt kuormalavoja, mutta sillä ei ollut merkitystä, jos puuvaja oli hyvin rakennettu ja puut pohjalla olivat kohtuullisen kuivia.

tärkeintä on, että kasa pääsee tuulettumaan kaikista suunnista..
alhaalta on tärkeää, jos puita säilytetään yli 1 kauden.

Tobbe.A
Maskintok sanoi:
jo jag som säljer ved och eldat tillverkat ved sedan barnsben...
Silloin kuulostaa siltä, että sinulla on aika hyvä käsitys asioista :)

• Tykkään
Kerbjo
  • Laddar…
Åsa Lund
Toivomme, että puuvarastomme riittää useaksi vuodeksi.
Silloin voi olla hyvä, että pressu on betonilaattojen alla ja sen päällä kuormalavat puiden alla. Huomasin, että lavojen läpi tuulee kunnolla :)

• Tykkään
1
  • Laddar…
A
Åsa Lund Åsa Lund sanoi:
Toivomme, että halkovarastomme riittää useiksi vuosiksi. Silloin voi olla hyvä käyttää pressua betonilaattojen alla ja sen päällä kuormalavoja halkojen alla. Huomasin, että kuormalavojen läpi tuulee kunnolla :)
Joo-o (y)
kaikki riippuu suunnittelusta ja kuinka kauan halutaan pitää halot varastossa.. Minä, joka poltan loppuun ja myyn ne halot, jotka ovat vajassa.. en käytä mitään alla.. kun taas minun seuraavan vuoden halot ovat sisätiloissa.. Ja kuivaavat... Harvojen seinien takana... Ja alla olevalla alustalla... ;)

B
Meillä on melko savinen maa, joka on usein märkä. Jos olen laittanut polttopuut suoraan maahan, on maa kanssa kosketuksissa oleva puu kosteampaa, selvästi suurempi taipumus homeeseen jne. Mutta kyse on vain muutamasta klapista per m3.

Lava poistaa ongelman, vaikka se onkin pieni. Ja jossain määrin kuivattaa kasaa, koska tuuli pääsee paremmin läpi. En ole mitannut, dokumentoinut tai tarkistanut, mutta minusta tuntuu oikealta tehdä niin.

Sitten se on ehkä enemmän teoreettinen ongelma kuin käytännöllinen ongelma, tärkeää saada todella kuivaa puuta on se, että puu pilkotaan ja saa kuivua pitkään (pilkkoa ennen pääsiäistä, mielellään 2 vuoden kuivumisaika). Ja että se on peitetty katolla. Uskon, että tuulettuva lattia vaikuttaa marginaalisesti. Samoin seinä tai sen puuttuminen. Jos puussa on vähän vähemmän energiaa, sillä ei ehkä ole niin suurta merkitystä? Minulla on lavaja, joten ne tulevat käyttöön. En olisi ostanut uutta puuta rakentaakseni tuulettuvan lattian puuvajaan.

Voin kuvitella, että sorakerros olisi myös toiminut hyvin kostean maan ja puun kontaktin katkaisemiseksi.

Tyylikkäitä kuvia!

Seuraavaksi tärkeämpää on, että pinot eivät ole vastakkain, jotta ilma voi kiertää niiden välissä. Noin 5 cm rako niiden välillä on hyvä, sen voi tehdä työntämällä säännöllisin välein puupala takana olevaa pinoa kohti, se lukittuu paikalleen kun pinoa lisätään., Minulla on muovialustoja, ne eivät lahoa, minulla on muutama jäljellä 12001200 mm

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.