Olemme poistaneet vanhan puuhellan ja nyt meidän täytyy muurata uudelleen aukko savupiipun kylkeen. Onko vinkkejä, miten sen voi tehdä hyvin? Onko jotain erityistä, mitä pitäisi ottaa huomioon?

Vanha muuriseinä auki vedspisen poistamisen jälkeen, edessä tuoli, oranssi laatikko ja puulevy, taustalla eristysmateriaalia.
 
"Ajatella"
Että sen pitäisi olla avattavissa ja käytettävissä uudelleen.
Ei ole mahdotonta, että meillä on yhtäkkiä globaali sähköpula, silloin on erittäin hyvä olla savupiippu, jonka voi ottaa esiin.
 
  • Tykkään
Vardagsrum
  • Laddar…
Claes Sörmland
Hakatkaa pois kapalevy, laasti ja kivet, kunnes saatte tasaisen reiän.

Puhdistakaa ja kantakaa pois kaikki roskat. Lakaiskaa ja imuroikaa pinnat. Poistakaa noki pinnoilta teräsharjalla ja imuroikaa.

Ostakaa muutamia massiivisia punatiilisiä ja muurausvasaraa. Iskekää tiilet sopivaan kokoon reikää varten.

Kostuttakaa kivet ja reiän ympäristö. Muuratkaa kiinni valitsemallanne laastilla ja varmistakaa, että saumat täyttyvät kokonaan. Minä valitsisin kalkkilaastin, esimerkiksi 3 osaa muuraushiekkaa ja 1 osa kalkkipastaa, jonka olette sekoittaneet muutamia päiviä aikaisemmin Murkalk E:stä ja säilyttäneet kannen alla. C-laasti toimii myös, mutta se on vaikeampi saada siistiksi, ja siitä tulee ongelma seuraavalle omistajalle, joka haluaa asentaa takan uudelleen.

Rapastakaa savupiippu kahdella kierroksella kalkkilaastilla.
 
  • Tykkään
PNO ja 1 muu
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland sanoi:
Poista stos, laasti ja kivet, kunnes aukosta tulee tasainen.

Siivoa ja vie ulos kaikki roska. Harjaa ja imuroi pinnat. Poista noen pinnoilta teräsharjalla ja imuroi.

Osta muutamia punatiilisiä massiivitiiliä ja muurausvasara. Muotoile tiilet aukon oikean kokoisiksi.

Kastele kivet ja aukon ympäristö. Kiinnitä tiilet valitsemallasi laastilla ja varmista, että täytät saumat kokonaan. Itse käyttäisin kalkkilaastia, kuten 3 osaa muurimurskaa ja 1 osa kalkkipastaa, jonka olet sekoittanut muutama päivä etukäteen Murkalk E:stä ja säilyttänyt kannen alla. C-laasti toimii myös, mutta sen saa vaikeammin siistiksi, ja se on seuraavalle omistajalle helvetti asentaa takka uudelleen.

Puhdista savupiippu kahdesti kalkkilaastilla.
kiitos! Juuri tällaisen vastauksen toivoin. Olin vähän epävarma myös siitä, montako kerrosta tarvitaan.
 
Mutta käytetäänkö kanavaa johonkin muuhun? Jos siellä ei kulje savukaasuja, ei tarvitse liioitella.
 
  • Tykkään
Staffans2000
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.