Aion pian muurata kellari-ikkunan umpeen valmistaakseni kylpyhuoneen rakennusta varten. En ole koskaan muurausta tehnyt, joten otan vinkkejä ja niksejä kiitollisena vastaan.
Oletan, että käytän leca-harkkoja ja jonkinlaista laastia?
Ajattelin jättää muutaman senttimetrin sisäpuolelle, jonka täytän myöhemmin rappauksella. Ulkopuolella ajattelin, että harkot olisivat tasassa perusmuurin kanssa (myöhemmin lisätään solumuovi).
Pitäisikö minun "täyttää" koko aukko harkoilla? Aion myös asentaa 125 mm putken tuuletinta varten, oletan että muuraisin sen sopivaan kohtaan hieman ulospäin viettäen?
Onko jotain muuta, mitä minun pitäisi ottaa huomioon?
Silloin muurasin lecan ja jonkin laastin kanssa. En muista tarkalleen, mitä käytin. Jätin noin 1-1,5 cm ympäriinsä, jonka sitten täytin vaahdolla. Tämä kiinnittää myös lohkon paikoilleen. Sitten tasoittelin molemmat puolet.
Oikein tai väärin, en tiedä, mutta näin minä tein.
Herättää vanha ketju henkiin, toivottavasti se on ok.
Miten kävi?
Aion nyt tehdä saman ja pohdin kahta asiaa.
1. Pitäisikö vanha rappaus poistaa reiän ympäriltä ennen aloittamista vai voiko se jäädä?
2. Miten tietää, että saa täyteen laastia viimeisessä kerroksessa lohkon päällä kohti yläosaa? Voiko laastia tökkiä sisään ja yrittää painaa, mutta laastihan ei turpoa, joten sen täytyy olla täydellinen, jotta se olisi tiivis?
Sinun tulee poistaa kaikki heikko ja löysä rappaus reiästä. Jos se on maalattu, yritä poistaa suurin osa maalista, vaikka rappaus alla olisi vahva. Sementti tarttuu huonosti tai ei lainkaan maaliin. Saadaksesi laastia ylimpään rakoon, käytä saumauslastaa. Laita laastia asennuslastalle tai hiertolavalle ja kaavi laasti saumaan, se toimii erittäin hyvin.
Ja kastele kunnolla ennen kuin alat muurata! Sen pitää olla märkä!
Ja kuten tavallista, kun aloittaa jotain, seuraavat lisäkysymykset...
Ne puupalaset, jotka menevät "kattoon", katso kuva. (En tiedä miksi kuva kääntyy, mutta nuolet osoittavat siis ylöspäin, ei muuta.) Pitäisikö ne päällystää muovilla vai onko ok laittaa laasti suoraan niitä vasten? Ei kai ole riskiä, että ne imevät mahdollisen kosteuden? Vaikka ne ovatkin jonkin verran sisällä, on yhtä hyvä kysyä.
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.