Hei!
Olen rakentamassa autotallia, noin 7x6m.
Olen jo räjäyttänyt pohjan ja valan laatan Dorocell-reunaelementeillä 30 cm maaperäeristystä varten.
Aion sitten muurata seinät LECA-harkoilla.
Täytän maata noin 2 m sivuseiniä ja takaseinää vasten.
Autotallissa tulee myös olemaan parvi puisella palkistolla ja peltikatto.

Kysymykseni on, miten kiinnitän/vahvistan seinät laattaan ja kuinka paljon vahvistusta tarvitaan vaakasuorassa ja pystysuorassa maapaineen jne. kestämi​sen varmistamiseksi?

Minkä kokoista LECA-harkkoa minun tulisi käyttää?

Mitä on hyvä valmistella ennen laatan valamista?

Kiitän nöyrimmin etukäteen,
Ystävällisin terveisin
Stefan

hei,

en ajatellut tätä aikaisemmin ja sain jonkin verran ongelmia.

Valitsin isoleca, joka on heikompi kestävyydeltään verrattuna tavallisiin leca, joten valitse tavallinen jos voit.

Sitten voi yleisesti sanoa, että leca on hyvä ottamaan ylhäältä tulevaa painetta, mutta ei sivulta (eli tuulikuormat ja maapaine).

Isolecan osalta voi laskea, että seinä (2,4 m korkea) ei saa olla pidempi kuin noin 2,5 metriä, jos täytetään tavallisella singel ilman tukevia väliseiniä (kuten T). Löysin kaavan tähän suunnitteluohjeesta, jonka löydät osoitteessa www.maxit.se.

Minulla oli 5,2 m pitkä seinä, jota täytin 2,4 metrin korkeuteen ja tein kaksi asiaa:

1. muurattu erottava sisäseinä 2,6 m, johon lisäsin pystyssä olevat raudoitukset sekä 8 mm raudat joka toiseen kerrokseen.
2. täytin 4 m3 lecakuulia, jotka ostettiin suursäkissä

Se meni hyvin.

Voit myös kiinnittää ensimmäisen leca-kerroksen viistämällä laattassa valetessa. Tämä tehtiin meidän souterrain-kerroksessa viime kesänä. Katso kuva:

www.villabroden.se -> Fotoalbum -> Grundarbete -> "Urfasat för att fixera första skiftet leca"

Meillä on myös kolme muurattua tukiseinää ottamassa vastaan maapainetta seinää vasten, joka on maanpinnan alapuolella.

ONNEA MATKAAN!

Kiitos vinkeistä ja mielenkiintoista nähdä kuvia rakentamisesta.

Miten tehdään itse vaihelaakeri Leca-harkkoja varten valmiiseen laattaan?

Koska tämä on autotalli, eivät pitkittäiset väliseinät ole sopivia. Siksi tarvitaan jokin muu pystysuuntainen raudoitus kärkien lisäksi?

Urakoitsija, jonka olen palkannut maanrakennus- ja laattatöihin, ehdottaa, että laatan sisään raudoitettaisiin ja valettaisiin pystysuuntaisia vahvikepalkkeja, jotka myös kiinnitettäisiin pitkittäiseen raudoitukseen Lecassa.
Mielestäni tämä kuulostaa järkevältä, mutta minulla ei ole kokemusta, joten kommentit otetaan kiitollisena vastaan.

Terveisin
Stefan

Brodén sanoi:
Voit myös kiinnittää ensimmäisen lecakerroksen viistämällä pois betonista, kun olet valanut levyn. Tämä tehtiin meidän souterrain-kerrrokseen viime kesänä. Katso kuva:

www.villabroden.se -> Valokuva-albumi -> Perustustyöt -> "Viistetty kiinnittääksesi ensimmäisen lecakerroksen"

Meillä on myös kolme muurattua tukiseinää maanpaineen vastaanottamiseksi seinää vasten, joka on maanpinnan alapuolella.

ONNEA MATKAAN!
Pieni huomautus vain, että kutsua Finjan klinkerblock-muurauskiviä Leca-kiviksi, saattaa Maxitilla olla siitä mielipiteitä..  ;)  

Itse "urfasning" tehdään yksinkertaisesti poistamalla betoni esim. lapiolla, kun se on kovettunut muutaman tunnin ja on hieman helpompi työstää!

stefanlaurelii sanoi:
Koska tämä on autotalli, ei ole sopivaa käyttää pituussuuntaisia väliseiniä. Siksi tarvitaan jonkinlainen muu pystysuuntainen raudoitus laipan lisäksi.

Urakoitsija, jonka olen palkannut maa- ja betonitöihin, ehdottaa, että raudoittaisin ja valaisin pystysuoria vahvikesalkoja laattaan, jotka myös raudoitettaisiin kiinni pituussuuntaiseen raudoitukseen Lecassa.
Minusta tämä kuulostaa järkevältä, mutta minulla ei ole kokemusta, joten otan mielelläni vastaan kommentteja.
Hei Stefan

Olen samoilla linjoilla kanssasi. Autotallistani tulee 18x9 metriä. Minulla on avointa kalliota ympärillä eikä käytännössä lainkaan huomioitavaa maanpaineita. Grundenin ylempi lyhyt puoli on niin matala kuin yksi kierros LECA-blokkeja. Alempi lyhyt puoli on keskimäärin 2,5 metriä (!) syvimmän kuopan ollessa kalliossa 2,8 m. Minulle on neuvottu jättämään paalutuksen tekemättä erissä, vaan poraamaan etukäteen tappeja (raudoitusrautoja, jotka nousevat LECA-blokkien ensimmäisessä kierrossa) varten, ja muuraamaan blokit suoraan kalliota vasten. Tämä edellyttää täysin puhdasta alustaa, mikä tarkoittaa, että painepesuri tulee olemaan ahkerassa käytössä.

Aion raudoittaa joka kolmannen kierroksen LECA-blokkien urissa. Samalla tavalla kuin sinä, teen pari "katkosta" perusmuurissa pystyraudoituksella ja valan "pilarit" muurauksen sisälle.

Mukana oleva ja kokenut muurari, jonka kanssa keskustelen tästä, sanoo, ettei tarvitse mitään tukea korkealla alemmalla muurilla sisä- tai ulkopuolella. Aion silti laittaa takaisin ison maapenkan alemmalle puolelle kaiken ollessa valmis. Tämä antaa luonnollisen tuen noin 1,5 metriä ylöspäin kalliosta. Koska raudoitus on sisällä muurauksessa, seinästä tulee niin voimakas, ettei se anna periksi (muurarini mukaan). Olin melkein aikeissa muotoilla (on varmaan hieno nimi tällaiselle tuelle) vinoa tukea seinän sisäpuolelle liittyen kahteen sisäiseen, täysraudoitettuun pilariin. Vielä pahempaa olisi valaa nämä tuet ulospäin, mutta se ei sitten olisi yhtä kaunista.

Koko seinä muurataan 25x19x59-kivellä (eli seinästä tulee 25 cm paksu, joka kierros on 19 cm korkea + muurauslasta), seinän viimeinen kierros teen 9x19x59, mutta aion tehdä pienen erikoisuuden;

Paikoissa, joissa runko kiinnittyy, annan laatan mennä koko matkan reunaan asti (asetan laatan seinää vasten ulkopuolelle valuformina). Tämä siksi, että haluan rungon olevan koko matkan laatan reunaan. Miksi?

Ajatuksenani on, että runko seisoo ulkopuolella, ulkopuolella oleva pelti kiinnittyy enemmän tai vähemmän suoraan palkkeihin ja ulottuu alle laatan reunan. Kattoon jätän ilmarakoja (katon pelti, I-palkki, eristys) I-palkkien väliin. Sitten otan ilman niskasta ja voin valita joko antaa sen tuulettua ulos tai yksinkertaisilla muoviputkilla ja jollain PC-tuuletin puhaltaa sen ulos lattian tasolta. Tavoitteena on pitää kosteus poissa keväällä ja kesällä erittäin vähäisellä energiankulutuksella. Tarkoitus on, että peltikatto toimisi suurellisesti käyttämättömänä aurinkokeräimenä, joka normaalisti jätetään käyttämättä.

Kuten ehkä olet ymmärtänyt, koko runko, seinät/katto, hitsataan I-palkista. Aion jättää piirustusten pohjan paikalliselle rakennusinsinöörikonsultille lujuuslaskelmaa varten heti kun piirustukset ovat valmiit (tällä viikolla?). Seinäelementit hitsataan kiinni lattiaan valettuihin hitsauslevyihin. Koko autotallin idea on, että siellä pitää pystyä käyttämään kaksipilarinosturia katon harjassa. Vaatimuksena on, että VW-bussi voidaan nostaa 2 metriä ilman ongelmia. Siispä en halua säätää puukattohirsien, tukipuolten ja muun sälän kanssa kaikissa suunnissa, haluan erittäin avoimen ratkaisun, vaikka jänneväli on 18 metriä.

Hei!
Löysin tämän keskusteluketjun Googlen kautta etsiessäni ongelmaa. Minulla on muutama kysymys sinulle, frenchie.

1. Tarvitseeko vahvistaa vain joka kolmas kierros? Vai ymmärränkö tässä jotain väärin?

2. Toimiiko se hyvin, jos pesee seinän korkeapainepesurilla ja kuinka puhdasta sen täytyy olla?

Kiitos etukäteen.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.