Minulla on vanha navetta, jossa ajattelin lämpöeristää sen osan, missä eläimet olivat, ja rakentaa verstaan.
Aion rakentaa eristetyn seinän tämän osan ja muun navetan välille. Luultavasti tässä oli ennen seinä, silloin kun heillä oli eläimiä (mikä tietojeni mukaan lopetettiin 60-luvulla).
Seinän tekemisestä minulla on melko selvä käsitys. Kuitenkin pohdiskelen muita yksityiskohtia.
Joissakin paikoissa (katso kuvat) on tukipilareita, jotka näyttävät tukevan kattotuoleja/kattorakennetta. Haluaisin poistaa nämä tukipilarit (ja jos tarpeellista, korvata ne uusilla tukipilareilla huoneen keskelle). Näyttää kuitenkin siltä, että niissä on painoa paljon, joten pelkään hieman, mitä tapahtuu, jos poistan ne.
Olen tehnyt yksinkertaisen (ei täysin mittakaavassa olevan) piirroksen:
Punaisilla merkinnöillä on paikat, joissa tukipilarit ovat (samoin kuin ne osat vanhasta väliseinästä, jotka ovat jäljellä). Paksummat tukipilarit näyttävät olevan jätetty vanhojen navetan väliseinien jäljiltä. Ehkäpä niissä ei alun perin ollut painoa, mutta nyt tuntuu siltä, että niissä on selvästi painoa. Myös ohut 45x45 lankku (pieni punainen piste) on paineen alla, mutta se ei todennäköisesti vaikuta kantavuuteen.
Jos tukipilareista voisi kokonaan päästä eroon, se olisi todella hyvä, mutta muussa tapauksessa haluaisin saada rivin tukipilareita huoneen keskelle.
Yläkattorakenteen yläpuolella on parvi, jossa on sahanpurua ja joitain tavaroita päällä. Mikään ei pitäisi painaa erityisesti. Suunnittelen säilyttäväni lautoja siellä. Mahdollisesti täytyy rakentaa jotain sahanpurun päälle, jotta se ei litisty liikaa (eristää huonommin).
Tukipilarit vasemmalla puolella:
Tukipilarit oikealla puolella:
Ehkä minun pitäisi lisätä, että huone on muurattu paksuilla seinillä, joista väli näyttää olevan täytetty sahanpurulla tai vastaavalla. Muut navetan osat on rakennettu kokonaan puusta.
Huoneen keskellä kulkee vanha lantakouru, ja aivan perällä, olen tänään huomannut, on syvä lantakaivo tai vastaava (katselin sinne, ja se näyttää lähinnä viemäriltä). Kaivo, tai viemäri, johtaa viereiseen tilaan, jonne johtaa myös lantaluukku. Viemäri kulkee myös vanhan ulkokäymälän alle.
Noin metrin verran lattiapinnan alapuolella on vettä. Ja vettä on melko paljon, koska olen kokeillut tuntea sitä kepeillä, ja uskon, että kuilu on ainakin 2 m syvä. Jossain kohdassa tunnen pohjan ehkä 1,80 syvyydessä, mutta se saattoi olla kivi tai jotain, koska muissa kohdissa en tunne pohjaa ollenkaan, tai tunne on mutainen (vanhaa lantaa?).
Lantaluukun yläpuolella voi nähdä, että seinä on haljennut. Tämä on korjattu jossain vaiheessa, mutta halkeama on kasvanut enemmän sen jälkeen.
Arvaukseni on, että ulkoseinät ovat vajonneet maahan, kun taas huoneen sisäiset tukipilarit pitävät niitä ylhäällä. Ehkäpä ne vain suoristuisivat, jos poistaisin tukipilarit? Mietin myös, voisiko viemärijärjestelmä olla osasyyllinen.
Halkeama seinässä (näkymä navetasta sisäänpäin). "Viemärikaivo" on lattian lautojen alla suoraan lantaluukun alla.
Halkeama katsottuna toisesta suunnasta:
Minulla on siis muutamia asioita tehtävälistallani:
1. Rakentaa eristetty seinä.
2. Täyttää lantakaivo/viemäri soralla/kivillä tai vastaavalla. Pitäisikö vesi pumpata pois ensin?
3. Poistaa tukipilarit ja mahdollisesti korvata ne jollain muulla.
4. Rikkoa osia lattiasta ja valaa umpeen lantakouru, kaivo ym.
5. Löytää ja korjata syy, miksi seinä halkeaa.
Pisteen 5 suhteen olen ajatellut yhdistää ulkoseinät ketjulla estääkseni niiden luisumista kauemmas toisistaan. Vaihtoehtoisesti voisi ajatella nostavansa ulkoseinät (mikä tuntuu vaikealta, kun se on muurattu).
Mitä minun pitäisi täyttää aukot? Siihen kuluu useita kuutiometrejä soraa tai muuta. Onko murskattu kivi sopivin/halvin vaihtoehto?
Mitä arvelette rakennuksen kantavuudesta, jos poistan tukipilarit? Täytyykö minun korvata ne jollain muulla?
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.