Hei!

Olen purkamassa lattioita uudessa talossani ja löysin nämä muovimaton alta:
Vanhan muovimaton alta paljastunut ruskea liimakerros, jossa näkyy kulumisjälkiä ja tummempia kohtia mahdollisesti asbestin arvioimiseksi.

Talo on vuodelta 1974 ja sen perusteella mitä olen lukenut foorumilta, materiaalissa saattaa olla asbestin riski, mutta palkkaamani rakentaja sanoo, ettei se ole asbestiliimaa! Sen pitäisi hänen mukaansa olla kuin tumma tervaa ollakseen mustaliima.
Kun googlaan mustaliimaa, se näyttää olevan tummempaa (tämä on enemmän ruskea sävyltään), pitäisikö minun lähettää tämä analyysiin? vai onko rakentaja oikeassa? :o

Mustaliima ei tarvitse olla täysin musta. Se on riittävän tumma voidakseen sisältää tervaa (ja asbestia).
Jos aiot käsitellä liimaa, sinun tulisi ensin analysoida se.

Kiitos vastauksesta! Olin ajatellut laittaa uuden lattian (parketti tai laminaatti) tämän päälle, mutta ehkä on yhtä hyvä hankkia tuuletin suodattimella ja antaa sen olla päällä muutaman päivän ajan ilmassa olevan roskan poistamiseksi.

Luulisi, ettei ole riskiä, että asbestia nousee esim. imuroinnin yhteydessä tai muutenkaan, jos se jätetään paikoilleen?

Cue sanoi:
Kiitos vastauksesta! Olin ajatellut asentaa uuden lattian (parketti tai laminaatti) tämän päälle, mutta ehkä on parasta ottaa sisälle tuuletin suodattimella ja antaa sen olla päällä muutaman päivän ajan, jotta saadaan poistettua kaikki ilmassa leijuva roska.

Et usko, että onko riski, että asbestia nousee esimerkiksi imuroimalla tai vastaavalla, jos se jää paikoilleen?
Jos liima on kuivunut ja muuttunut jauheeksi, kuidut voivat mahdollisesti imeytyä imuroinnissa. Muuten ei ole vaaraa. Jos liima on kuivaa, voit mahdollisesti sitoa liimapinnan jollain maalilla tai muulla ja laittaa vaahdon parketin/laminaatin alle.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.