Täällä ullakkotila, jossa näkyy vähän mustia pilkkuja sisäkatossa.
Oletan, että se on mustahometta tai voiko se olla jotain muuta?
Yksi lauta näyttää siltä, ettei siihen ole koskettu, arvelen että se johtuu esim. sydänpuusta tai toisesta puulajista, joka tekee siitä kestävämmän?
Olen lukenut hieman yleistilanteesta kylmäullakkojen kanssa, onko tämä kasvu melko yleistä taloissamme vai voiko sanoa, että tämä tapaus on pahempi kuin tavallisesti?
Pitäisikö panikoida ja puhdistaa talo heti, vai onko se ei-inarmeellinen ja ongelman voi ratkaista ullakon uudistamisella + ruiskuttamalla sopivalla homeenestoaineella muutaman vuoden kuluttua?
Olen aikeissa ostaa talon, ja tämän löysin eilen, kun tarkastin taloa, joten harkitsen, pitäisikö tehdä ostos tai jättäytyä pois.
Talossa on asuttu ullakko, jossa kissanvindit näyttävät olevan kunnossa, mutta tila katon harjalla (jonka korkeus on vain noin 40 cm) näyttää kuvan mukaiselta. Ilmanvaihto on räystäillä ja tuuletusaukon kautta harjalla.
On mahdotonta arvioida mahdollista kasvustoa pelkän kuvan perusteella. Voi olla voimakasta kasvustoa ilman, että se näkyy, ja voi myös olla värjäytymiä ilman, että se on hometta.
Jos olet huolissasi, ota mukaan pätevä henkilö ja pyydä hänen täysin subjektiivista lausuntoaan. Jos haluat tietää tarkalleen tilanteen, ota näyte ja lähetä analyysiin - se on (paitsi täällä Byggahus-asiantuntijat) ainoa, mikä on täysin varmaa.
Kiitos vastauksesta, mielenkiintoista, että se ei tarvitse olla mitään.
Onko tietoa, miten tämä tuuli vertautuu ruotsalaiseen keskiarvoon? Ovatko useimmat kylmäullakot värjäytyneitä vai ovatko ne yleensä ilman näkyviä muutoksia?
On hieman huolestuttavaa ostaa talo, jossa on tällainen kylmäullakko, mutta jos useimmat muutkin potentiaalisesti ostettavat talot näyttävät samanlaisilta ja niissä on samoja ongelmia, ei sillä ehkä ole niin suurta merkitystä – se täytyy korjata joka tapauksessa.
Ja lopuksi, minne lähetetään näyte analysoitavaksi? Anticimexille vai jollekin valtion laitokselle?
On tehty pitkäaikaistutkimuksia kylmillä ullakoilla ja periaatteessa on todettu, että aina syntyy kasvua. Kyse on siis laajuuden rajoittamisesta.
Ongelmia syntyy usein, kun ihmiset alkavat sahata enemmän tuuletusta varten tai tekevät lisälämmöneristystä ullakon palkistoon ilman, että ymmärtävät, miten tämä vaikuttaa ilmastoon siellä ylhäällä.
SP, WSP, Botanisk Analys - googlaa ja katso.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.