Halloj!

Rev ner ytterväggen i gästrummet igår för att få bort tretexhelvetet och upptäckte då att en del av en regel i taket är helt svart, i princip. Den luktar inte fukt/mögel utan typ sot/avgaser/tjära. Drar man med fingret så blir det svart.Tittar ni på bilden så ser ni att det är ytligt. Det går nog att skrapa bort. Regeln känns förövrigt inte fuktig, den är stenhård men jag bör kanske kolla med en fuktmätare?

Vad gör jag nu? Vågar man bygga in detta igen eller ska man kontakta nån specialist?

Yläreunan mustunut puupalkki vierashuoneen seinän purkutöissä; näyttää pinnalliselta eikä ole kostea, mutta saattaa tarvita puhdistusta tai asiantuntijan arviointia.
 
Minkälainen talo se on, vanhempi ulkorakennus joka on kunnostettu vierastaloksi, vanha brygghus, ulkorakennus jossa poltettiin/keitettiin vettä teurastusta varten? Missä me nyt asumme, on sellainen, huone brygghusissa jossa on poltettu paljon (ennen siis), kaikki on mustanpuhuvaa siellä sisällä. Ehkä se on joskus palanut siellä, ja kunnostettu sen päälle.

Onko se ihmiselle tai talolle haitallista, en tiedä, mutta jos kuvailet vähän tarkemmin, ehkä joku saa jonkun idean kirjoittaa...
 
Talo on vuodelta -68, rivitalo. Savupiippu on noin 4 metrin päässä tästä säännöstä. Ei mitään ihmeellistä, vain yksi huone. Purettu seinä on ulkoseinä.
 
Kun talon "tuulensuoja" on vuotava ja tuulen painama ilma kulkee samasta kohdasta muutaman vuoden ajan, muodostuu sen vuoksi likaantumiskerros, sinä mainitsit ulkoseinän joten mahdollisuus on olemassa. Tuulen tuoma lika on myös värjännyt eristettä, voin havaita sen kuvastasi. Jos ulkona tuulee, pidä steariinikynttilää ylhäällä niin huomaat melko pian, jos on vähän "vetoa". Jos joskus saat mahdollisuuden, vertaa ulkoseinän eristeen likaantumista sisäseinän eristeeseen. Rakenne saattoi tietysti olla likainen jo rakennusajaltaan. Terveisin Hans O.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.