Se on luultavasti kuonaa. Hyvin yleinen rakennusmateriaali 1700- ja 1800-luvulla aina 1900-luvun puoliväliin saakka.
Kuonaväliseinät on usein päällystetty kaislamatoilla ja rappauksella.
Eli ei syytä huoleen. Paitsi tavallinen pöly, jolta on hyvä suojautua. Asbesti (jota arvelen, että olet ollut huolissasi) tuli yleiseksi paljon myöhemmin, noin vuodesta 1940 eteenpäin.
aah se kuulostaa melko yksinkertaiselta selitykseltä. Se ei näyttänyt erityisen kovalta, mitä mieltä olet seinän sahaamisesta auki käsisahalla, pitäisi toimia vai mitä?
Käsisaha toimii kyllä erinomaisesti, tigersåg vielä paremmin, jos ei oteta huomioon, että se tuottaa enemmän pölyä. Itse en ole koskaan joutunut purkamaan koko tai osia kuonahtyvistä seinistä, mutta tiedän, että reikäpora syö kuonahtyviä aamiaiseksi.
Se on terässhalager. Älä käytä hienosahaa, sillä se on vuorotellen erittäin huokoista ja vuorotellen kivenkovaa. Hiukan hankalaa sahata, älä odota hienoja leikkauksia. Se sisältää todennäköisesti erilaisia epämiellyttäviä aineita, mutta ei asbestia tai mitään muuta, joka vaatisi erityisiä suojatoimenpiteitä.
Sahaaminen vaikuttaa työläältä... se toimii aika hyvin, kun vain lyö sellaista alas moukarilla ja talttapäävasaralla, silloin et myöskään riskeeraa mahdollisten kaapeleiden katkaisua. Toisaalta et saa yhtä hyvää lopputulosta.
Varoitus ihan kamalasta mustasta pölystä, jota on vaikea poistaa. "Kysy miten tiedän..."
Käsisaha toimii hyvin itse kuonakiven osalta, mutta tylsyy nopeasti kivien välissä olevan laastin vuoksi. Käytin lopulta laajaa talttaa poravasarassa piikkausasennossa. Se mahdollisti tehokkaan mutta kuitenkin hallitun seinän purkamisen.
Kuten sanottu, kivi ei ole ongelma, mutta laasti saumassa tuhoaa kaikki työkalut.
Sahaa/kolkuta varovaisesti käsin, pöly on hirvittävää. Uusi öljytty tammilattia piti hioa uudelleen, se oli suojattu seinän vieressä, mutta likaantui useita metrejä siitä, eikä sitä voitu puhdistaa.
Olen sahannut alas kaksi seinää samasta materiaalista. Molemmilla kerroilla tiikerisahalla.
Voin vain vahvistaa mitä muut ovat jo maininneet, pölyää uskomattoman paljon ja värjää helposti. Peitä huolellisesti ne kodin osat, joita ei ole tarkoitus maalata uudelleen.
Itsekin olisin säikähtänyt tästä materiaalista ja miettinyt asbestia.
Näyttää kuitenkin vähän lasikuitulta?
Miksi tällaista seinäpintarakennetta kutsutaan?
academia: joo, minulla on huono käsitys siitä, miltä asbesti näyttää, mutta luulin sen olevan vain joku kuitukangas seinän tasaamiseksi sen sijaan, että se leveästi tasoitellaan, ehkä jokin vanhempi versio siitä, mitä nykypäivän rakennuskaupoista löytyy, mutta ehkä olen aivan väärässä? Nyt tulin huolestuneeksi siitä sen sijaan :eek:
Muuten voin vain vahvistaa mitä te kaikki muut sanoitte, sauma-aine tuhoaa työkalut, vei alle 20 cm ennen kuin yli 1 mm sahan hampaita oli poissa. Siitä tuli kuten joku muu mainitsi, käsitaltta ja vasara. Ehkä ei ollut hauskin tapa viettää eilistä, mutta nyt se on alhaalla ainakin
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.