1 797 lukukertaa ·
4 vastausta
2k lukukertaa
4 vastausta
Musta, kuin hiili
Huomasin paksun palkin torpan perustuksessa, joka näyttää täysin mustalta. Ensimmäinen reaktioni oli: "Onko täällä palanut?". Talo on 1800-luvun lopulta, ja ajattelin, että ehkä aikoinaan on käytetty yksinkertaisesti "poltettua"/hiiltynyttä puuta. En kuitenkaan tiedä miksi niin olisi tehty. En ole koskaan kuullut siitä.
En ajatellut tätä enempää, ennen kuin nyt. Luin nimittäin talosienestä ja siitä, että se hajottaa puuta niin, että se näyttää ruutukuvioiselta, kuin hiiltynyt puu.
Tietääkö joku?
Muuttuuko talosienen vaurioittama puu täysin mustaksi, kuin noki?
Toivon todella, että puu on vain hiiltynyt jostain muusta syystä.
Jos kyse on talosienestä, eikö pitäisi näkyä myös muita tyypillisempiä "sieniä" palkissa, niitä ruskeita kamalia?
Kiitollinen vastauksista!
En ajatellut tätä enempää, ennen kuin nyt. Luin nimittäin talosienestä ja siitä, että se hajottaa puuta niin, että se näyttää ruutukuvioiselta, kuin hiiltynyt puu.
Tietääkö joku?
Muuttuuko talosienen vaurioittama puu täysin mustaksi, kuin noki?
Toivon todella, että puu on vain hiiltynyt jostain muusta syystä.
Jos kyse on talosienestä, eikö pitäisi näkyä myös muita tyypillisempiä "sieniä" palkissa, niitä ruskeita kamalia?
Kiitollinen vastauksista!
Åsa Lund
Talon omistaja
· Skåne
· 6 971 viestiä
Åsa Lund
Talon omistaja
- Skåne
- 6 971 viestiä
Ei, siitä ei tule mustaa kuin noki, googlaa vähän kuvia niin rauhoitut;-)
Tässä on todella tietorikas sivu luettavaksi: http://www.lfs-web.se/hussvamp.htm
Tässä on todella tietorikas sivu luettavaksi: http://www.lfs-web.se/hussvamp.htm
Kiitos Åsa!
Olin nimittäin lukenut tämän:
"Puuaine halkeilee hyvin tunnusomaisesti neliökuviolla ja näyttää hiiltyneeltä puulta sienen mustanruskean värin takia."
Olen myös huomannut täysin lahonnutta puuta, esimerkiksi lasiverannan ympärillä, joku lauta julkisivussa jne. Puu on niin lahonnut, että sen voi helposti murentaa käsissään. Murenee. Mutta tämä ei ehkä ole sieni? Onko olemassa muotoja "lahonnut puu", joka on yksinkertaisesti lahonnut puu ilman sienihyökkäystä? Tai onko lahonnut puu/mädäntynyt puu juuri sientä?
Olin nimittäin lukenut tämän:
"Puuaine halkeilee hyvin tunnusomaisesti neliökuviolla ja näyttää hiiltyneeltä puulta sienen mustanruskean värin takia."
Olen myös huomannut täysin lahonnutta puuta, esimerkiksi lasiverannan ympärillä, joku lauta julkisivussa jne. Puu on niin lahonnut, että sen voi helposti murentaa käsissään. Murenee. Mutta tämä ei ehkä ole sieni? Onko olemassa muotoja "lahonnut puu", joka on yksinkertaisesti lahonnut puu ilman sienihyökkäystä? Tai onko lahonnut puu/mädäntynyt puu juuri sientä?
Pilarin kärjet hiilletään, jotta ne eivät joutuisi sienen hyökkäykseen/mätäne. Eli vanhan ajan kyllästys.Stina71 sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi