2 312 lukukertaa ·
1 vastausta
2k lukukertaa
1 vastausta
Muovi hirsirungon sisäpuolella
Hei,
Asun vanhassa hirsitalossa, joka on rakennettu noin vuonna 1870.
1970-luvulla talo remontoitiin kokonaan ja vain hirsirunko säilytettiin alkuperäisestä talosta.
Nyt on aika seuraavalle remontille. Sähköt vedetään pian uudelleen ja olen alkanut purkaa ulkoseinien sisäpuolta.
Kun he remontoivat 70-luvulla, he poistivat/siirsivät pari ovea ja ikkunaa. Ne vaikuttavat olevan korvattu lasikuitueristeellä tai kivivillalla ja seinät on sen jälkeen muovilla päällystetty. Kuitenkin näyttää siltä, että kaikki seinät eivät ole muovitettu, vaan vain ne, joissa on tukittu aiemmat aukot (En ole vielä purkanut kaikkea, mutta olen löytänyt seinäosuuksia, jotka ovat ilman muovia).
Kysymykseni on, pitäisikö minun muovittaa kaikki, jättää se sellaiseksi kuin se on, poistaa kaikki muovi tai korvata muovi esimerkiksi höyrynsulkukalvolla? Vai tehdä jotain muuta? Ei vaikuta olevan suoraan kosteusvaurioita tai vastaavia missään eri rakenteissa tällä hetkellä.
Seinärakenne ulkoa päin on laudoitus, Asfaboard, 45 mm kivivilla, noin 5 tuuman hirsirunko, muovi (joskus), rimoitus ja lopuksi kipsilevy tai lastulevy, riippuen huoneesta.
Olen ajatellut vaihtaa sisimmäisen kerroksen OSB- ja kipsilevyyn.
Olemme nyt korvanneet painovoimaisen ilmanvaihdon koneellisella poistoilmanvaihdolla.
Huomio, tämä talo on 70-luvulta lähtien ollut pelastuksen ulkopuolella kulttuurisen rakennusperinteen kannalta.
Haluan vain kestävän ratkaisun talon eliniän kannalta.
Kiitollinen vinkeistä.
Asun vanhassa hirsitalossa, joka on rakennettu noin vuonna 1870.
1970-luvulla talo remontoitiin kokonaan ja vain hirsirunko säilytettiin alkuperäisestä talosta.
Nyt on aika seuraavalle remontille. Sähköt vedetään pian uudelleen ja olen alkanut purkaa ulkoseinien sisäpuolta.
Kun he remontoivat 70-luvulla, he poistivat/siirsivät pari ovea ja ikkunaa. Ne vaikuttavat olevan korvattu lasikuitueristeellä tai kivivillalla ja seinät on sen jälkeen muovilla päällystetty. Kuitenkin näyttää siltä, että kaikki seinät eivät ole muovitettu, vaan vain ne, joissa on tukittu aiemmat aukot (En ole vielä purkanut kaikkea, mutta olen löytänyt seinäosuuksia, jotka ovat ilman muovia).
Kysymykseni on, pitäisikö minun muovittaa kaikki, jättää se sellaiseksi kuin se on, poistaa kaikki muovi tai korvata muovi esimerkiksi höyrynsulkukalvolla? Vai tehdä jotain muuta? Ei vaikuta olevan suoraan kosteusvaurioita tai vastaavia missään eri rakenteissa tällä hetkellä.
Seinärakenne ulkoa päin on laudoitus, Asfaboard, 45 mm kivivilla, noin 5 tuuman hirsirunko, muovi (joskus), rimoitus ja lopuksi kipsilevy tai lastulevy, riippuen huoneesta.
Olen ajatellut vaihtaa sisimmäisen kerroksen OSB- ja kipsilevyyn.
Olemme nyt korvanneet painovoimaisen ilmanvaihdon koneellisella poistoilmanvaihdolla.
Huomio, tämä talo on 70-luvulta lähtien ollut pelastuksen ulkopuolella kulttuurisen rakennusperinteen kannalta.
Haluan vain kestävän ratkaisun talon eliniän kannalta.
Kiitollinen vinkeistä.
Jäsen
· Stockholm
· 831 viestiä
Hei. Foorumilla on paljon keskusteluja juuri siitä, miten eristää ja tiivistää hirsitaloja. Yleensä useimmat ovat sitä mieltä, että muovia ei käytetä. Muovin puuttuessa ei lasikuitueristys ole sopivaa, jos haluat esimerkiksi eristää myös sisäpuolelta. Monet rakentaisivat sisäpuolelle puukehikon, jotta voi vetää sähköjä ja kiinnittää levyt. Silloin voisi harkita laittavansa esimerkiksi pellavaeristettä uuteen kehykseen. Höyrynsulkuna käytetään silloin jotain muuta kuin muovia. Ei muovia sisäpuolelle, eristyksellä tai ilman. Lisäksi on olemassa hieman edistyneempiä menetelmiä, kuten esimerkiksi savirappausta hirsille sisäpuolelta. Mutta jos et pyri palauttamaan 1800-luvun menetelmiä, se voi olla liioittelua.
Klikkaa tästä vastataksesi