Hei!

Olen vaihtamassa sisäovia ja karmeja (3 kpl) ja minulla on kysymys siitä, pitäisikö minun muuttaa huoneiden välistä "aukkoa".

Olen juuri repinyt pois vanhat ovikarmit ja aion asentaa uudet. 60-luvun asunto, joten epätavalliset mitat; leveys on 100 cm ja korkeus 207-208 cm. Haluaisin asentaa 9x21 ovia (näyttävät olevan standardi?), mutta korkeus ei riitä niille.

Kysymys: pitäisikö minun sahata kevytbetonia saadakseni korkeudeksi 2100 mm, jotta voin asentaa 21 karmeja, vai pitäisikö panostaa 20 karmeihin? Jälkimmäiset vaikuttavat olevan tavallisia eilen ja kellarissa.

Jos sinulla on mahdollisuus sovittaa oviaukko 2100:aan (kohtuullisella työpanoksella), mielestäni sinun kannattaa tehdä se, on aina helpompaa pysyä standardissa. Sitten 9x21 karmin voi mahduttaa vähän matalampaan aukkoon. Voit leikata 1-2 cm karmin yläosasta, ja jos jätät kynnyksen pois, voit myös leikata kynnyksen korkeuden (9 mm) pois karmin sivujen pohjasta.

Kiitos. Täytyy varmaan olla kynnys, koska on rako parkettilattian k huoneen sekä huoneen ulkopuolella. Aion ostaa 9x21 karm ja katsoa, saanko sen ensin sisään, sitten sahaan. Kevytbetoni ei ole helpoin, mutta myös ei supervaativa. Ajattelen laittaa 70x45mm koolaukset kummallekin puolelle karmista täyttämään aukon. Varmasti helpompi kiinnittää karmi niihin sen sijaan, että betoniseiniin.

Olin tilannut ovet, jotka sopivat aukkoihin! Sitten, tiiliovenaukossa ei ole raudoitettua yläsarjaa? Olen sähköasentaja, en muurari, mutta varoisin sahaamasta oven yläpuolelle muuratussa seinässä?

• Tykkään
MVJK
  • Laddar…
Tilasimme äskettäin mittatilaustyönä ovet Swedoorilta. Voidaan tehdä kaikilla heidän massiivisilla ovillaan. Maksaa 1-2kkr extra per ovi.

Voidaan tilata esimerkiksi XL byggistä.

• Tykkään
MVJK
  • Laddar…
Fotografen Fotografen sanoi:
Olin tilannut ovet, jotka sopivat aukkoihin!
Entä, eikö oviaukon yläpuolella ole vahvistettua ylämurlohkoa? Olen sähkömurhe, en muurari, mutta varoisin sahaamasta oven yläpuolelle muuratulle seinälle?
Mietin sitä, mutta haluan mielellään asentaa "standardikarmin" siltä varalta, että ovi täytyy vaihtaa tulevaisuudessa.

Standard ja standardi - 10x21-tarjonta ei ole yhtä laaja kuin 9x21, mutta jonkin verran löytyy jos etsii. 10x21 on yhtä paljon ”standardi” kuin 9x21, mutta yleisin on kuitenkin 9 moduuli.
Itse laittaisin mieluiten 10x21, sillä se tekee tilasta ilmavamman ja vältän useiden oviaukkojen muokkaamisen.
Karmien ja ovien lyhentäminen 1 cm alareunasta ratkaisee korkeutta koskevan ongelman erinomaisesti.

21-karmin korkeus on yleensä 2085 mm.

• Tykkään
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Lyhyt päivitys:

Sahasin pois noin 2-3 ylimääräistä "reikien" päältä. Helppoa pistosahalla, koska se on kevytbetonia. Joitain raudoituksia jouduin sahaamaan, mutta ei suurempia ongelmia.

Sen jälkeen 45x70 koolaukset molemmille puolille, jotka ruuvasin kiinni (tulpalla) ja liimasin molemmille puolille. Nyt pitäisi asentaa itse karmi.

Kaiken kaikkiaan melko helppoa.

• Oviaukon reuna, josta yläosaa on sahattu pois. Karmissa näkyvät kiinnitetyt puukehykset ja osittain avoin kaappi taustalla.
  • Tykkään
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nyt näyttää siltä, että olet jo saanut sen kuntoon, mutta se oli varmaankin standardi 10*21-karmeja mitä sinulla oli. Vaikea uskoa, että he olisivat käyttäneet mitään erikoisratkaisua niin myöhään kuin 60-luvulla. Mutta ehkä talo on vähän asettunut.

Mahdollisesti. Laitoimme myös parkettilattian linoleumimaton päälle, joka oli laminaattilattian alla, jonka purimme, joten se vaikutti varmasti myös korkeuteen.

Nyt 2/3 ovista on paikoillaan. Ei olisi pitänyt olla niin antelias oven yläpuolella olevan raon kanssa, mutta uskon, että se on hyvä, kun koristelistat ovat paikoillaan.

• Valkoinen ovi asennettuna aukkoon, jossa puinen kajakehys ja selkeä rako ylhäällä, kunnes listat lisätään.
Rako yläpuolella peitetään hyvin ilman ongelmia vuorilaudalla, mutta kuinka teet sivuilla? Eiväthän vuorilaudat ole niin leveitä, että ne peittäisivät koko koolauksen?

• Tykkään
MVJK ja 1 muu
  • Laddar…
S Snappahaneklanen sanoi:
Rako yläpuolella peittyy luultavasti ilman ongelmia listalla, mutta kuinka teet sivuilla? Eivätkö listat ole tarpeeksi leveitä peittämään koko kiskoa?
Kiitos, ajattelin laittaa nauhan saumojen päälle ja sitten levittää tasoitetta, kun tasoitan seinää. Maalaan sitten kaiken ja laitan tavallisen listan päälle. Luulen, että se toimii, koska seinä on 70 mm ja myös kisko.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.