7 679 lukukertaa ·
21 vastausta
8k lukukertaa
21 vastausta
Jälkiasenna poikkipuut lattianiskojen väliin
Hei
Olen siirtämässä seinää kylpyhuoneremontin yhteydessä, jossa olemassa oleva lattia vaihdetaan aina lattianiskojen tasolle, joita lisäksi madalletaan hieman, jotta märkätilan lattia ja ulkopuolinen lattia olisivat samalla tasolla.
Nykyiset tukipuut ovat noin 21,5 cm korkeat, 6 cm leveät. (mahdollisesti 22 cm, mutta en ole vielä päässyt pohjaan asti)
Nykyiset seinät seisovat tukipuilla joka suuntaan, jotkut tukipuut ovat asennettuina alas niskaan ja toiset lattianiskoihin.
Leikkauspalkit vaikuttavat olevan kooltaan 4,5 x 4,5 cm. Seinien alla on tukipuut, joiden paksuus on suunnilleen sama.
Paikassa, johon uusi seinä rakennetaan, ei ole leikkauspalkkeja tai tukipuita. Noin 1 m.
Se osuu kahden tukipuun väliin, joten minun on rakennettava sinne uusi tukipuu.
Jotkut leikkauspalkit on naulattu lattianiskojen läpi tukipuun vastakkaiselta puolelta.
Toiset leikkauspalkit lepäävät tukipuilla, jotka on naulattu lattianiskojen viereen.
Tarvitsen vinkkejä siitä, miten luon uuden tukipuun uutta seinäpätkää varten ja vinkkejä siitä, miten kiinnitän uudet leikkauspalkit.
Ehdotuksia, mitä mittoja minun tulisi käyttää lattian vakauden takaamiseksi.
Yksi ajatus on laittaa tukipuut lattianiskojen viereen ja pystysuorassa leikkauspalkki kahden tukipuun väliin, sen päällä uusi lattianisko seinää varten. Tässä tapauksessa tulee kolme puuta korkeudella, mikä rajoittaa mittoja jonkin verran.
Palkkikengät ruuveilla? kuinka vakaa se on tässä yhteydessä?
Kiitollinen vastauksista ja vinkeistä.
Olen siirtämässä seinää kylpyhuoneremontin yhteydessä, jossa olemassa oleva lattia vaihdetaan aina lattianiskojen tasolle, joita lisäksi madalletaan hieman, jotta märkätilan lattia ja ulkopuolinen lattia olisivat samalla tasolla.
Nykyiset tukipuut ovat noin 21,5 cm korkeat, 6 cm leveät. (mahdollisesti 22 cm, mutta en ole vielä päässyt pohjaan asti)
Nykyiset seinät seisovat tukipuilla joka suuntaan, jotkut tukipuut ovat asennettuina alas niskaan ja toiset lattianiskoihin.
Leikkauspalkit vaikuttavat olevan kooltaan 4,5 x 4,5 cm. Seinien alla on tukipuut, joiden paksuus on suunnilleen sama.
Paikassa, johon uusi seinä rakennetaan, ei ole leikkauspalkkeja tai tukipuita. Noin 1 m.
Se osuu kahden tukipuun väliin, joten minun on rakennettava sinne uusi tukipuu.
Jotkut leikkauspalkit on naulattu lattianiskojen läpi tukipuun vastakkaiselta puolelta.
Toiset leikkauspalkit lepäävät tukipuilla, jotka on naulattu lattianiskojen viereen.
Tarvitsen vinkkejä siitä, miten luon uuden tukipuun uutta seinäpätkää varten ja vinkkejä siitä, miten kiinnitän uudet leikkauspalkit.
Ehdotuksia, mitä mittoja minun tulisi käyttää lattian vakauden takaamiseksi.
Yksi ajatus on laittaa tukipuut lattianiskojen viereen ja pystysuorassa leikkauspalkki kahden tukipuun väliin, sen päällä uusi lattianisko seinää varten. Tässä tapauksessa tulee kolme puuta korkeudella, mikä rajoittaa mittoja jonkin verran.
Palkkikengät ruuveilla? kuinka vakaa se on tässä yhteydessä?
Uskon, että pari kuvaa, jossa olet piirtänyt, olisivat paikallaan. Ainakin minulla on vaikea pysyä mukana tekstissä.
Mutta yleinen ajatus. Älä leikkaa mitään! Kortalien lisääminen tai vahvistaminen rinnakkaisella laskilla on harvoin vaarallista. Mutta älä leikkaa mitään saadaksesi tilaa vahvistuksille.
Mutta yleinen ajatus. Älä leikkaa mitään! Kortalien lisääminen tai vahvistaminen rinnakkaisella laskilla on harvoin vaarallista. Mutta älä leikkaa mitään saadaksesi tilaa vahvistuksille.
Kuinka pääset laskemaan reglereita? Jos sinulla on mahdollisuus laskea reglereita, voitko myös laittaa uuden regleren suoraan uuden seinän alle?Tååmten sanoi:
Hei
Olen siirtämässä seinää kylpyhuoneremontin yhteydessä, jossa olemassa oleva lattia vaihdetaan aina lattiareglereihin asti, jotka lisäksi lasketaan hieman, jotta kostean tilan lattia ja ulkopuolinen lattia ovat samalla tasolla.
Nykyisten reglereiden korkeus on noin 21,5 cm, leveys 6 cm. (mahdollisesti 22 cm, mutta en ole vielä päässyt pohjaan asti)
Olemassa olevat seinät seisovat reglereiden päällä kaikissa suunnissa ja kulmissa, jotkut lyhyissä poikkipalkeissa ja toiset lattiareglereiden päällä.
Lyhyet poikkipalkit näyttävät olevan mitoiltaan 4,5 x 4,5 cm. Seinien alla on reglereita suunnilleen samassa paksuudessa.
Siellä, mihin uusi seinä tulee, ei ole lyhyitä poikkipalkkeja tai reglereita. Noin 1m.
Se sijaitsee kahden reglereiden välissä, joten minun on rakennettava uusi reglere sinne.
Jotkut lyhyistä poikkipalkeista on kiinnitetty lattiareglereiden läpi regleren vastakkaiselta puolelta.
Muut lyhyet poikkipalkit lepäävät reglereiden päällä, jotka on kiinnitetty lattiareglereiden vieressä.
Tarvitsen vinkkejä, kuinka luon uuden regleren uudelle seinäpätkälle ja vinkkejä, kuinka kiinnittää uudet lyhyet poikkipalkit.
Ehdotuksia myös siitä, mitkä mitat tulisi käyttää vakaan lattian saamiseksi.
Yksi ajatus on laittaa reglereita lattiareglereiden viereen ja asettaa lyhyt poikkipalkki poikittain kahden reglerin väliin ja siihen uusi lattiaregel seinälle. Siinä tapauksessa olisi kolme reglereita korkeudessa, mikä rajoittaa mittoja jonkin verran.
Palkkikengät, jotka ruuvataan? kuinka vakaa se on tässä yhteydessä?
Lyhyet poikkipalkit 4.5x4.5 tarkoittavat kai vähintään vähäistä pystysuuntaisia kuormia varten ja eivät sovi juuri seinän asettamiseen.
Laskeminen on ehkä väärä ilmaus, minä lasken lattiaa, en reglejä. Se oli mattamies, joka antoi vähän vinkkejä siitä, miten. Ilmeisesti voi laittaa lastulevyt lattianregelien väliin regleille, jotka kiinnittää lattianregleihin, mutta silloin täytyy käyttää tasoitemassaa, joka nostaa korkeutta hieman, joten lopulta ei pääse paljon alas. Vaihtoehto, jota hän ehdotti ja joka mainitaan https://www.sakervatten.se/download...B05FC4C2265405C1/Bygg-Badrummet-Ratt-2014.pdf on reglejen yläosan leikkaaminen niin, että ne ovat 195mm sen sijaan, että ovat noin 220 kuten ovat nyt. Taivun siihen menetelmään, mutta varmistaakseni että yläosa on täysin tasainen, aion kuitenkin asettaa reglen rinnakkain, jolloin on helpompi myös varmistaa, että lattia on täysin tasainen, jos sattuu ottamaan alas palkin liikaa jostain kohtaa.D Dr Jumping Jack sanoi:
Aika paljon työtä laskea lattiaa 2,5 cm, mutta kyllähän se onnistuu.Tååmten sanoi:
Laskea on ehkä väärä ilmaus, lasken lattiaa, en palkkeja. Se oli lattianpäällystäjä, joka antoi muutamia vinkkejä siitä, miten.
Ilmeisesti voi laittaa lastulevyt lattianpalkkien väliin kiinnittämällä ne palkkien reunoihin, mutta silloin pitää levittää tasoitemassaa, mikä nostaa jonkin verran korkeutta, joten loppujen lopuksi ei pääse paljon alemmas.
Vaihtoehto, jota hän ehdotti ja joka on mainittu [linkki] on sahata palkkien yläosa niin, että ne ovat 195 mm sen sijaan, että ne olisivat noin 220 mm kuten nykyään.
Kallistun siihen menetelmään, mutta varmistaakseni, että yläosa tulee täysin tasaiseksi, aion kuitenkin laittaa palkin rinnakkain, jolloin on helpompi varmistaa, että lattia on täysin tasainen, jos sattuu ottamaan palkista liikaa jostain kohtaa.
Ehkä niin, mutta toisaalta se parantaa kylpyhuoneeseen pääsyä vähentämällä korkeuseroa lattioiden välillä. Ja on varmaan helpompaa ottaa alas palkit ilman, että tarvitsee olla turhantarkka, jos sen ratkaisee viereisellä palkilla. Vain ajatus. Katsotaan, kun koko lattia on auki, kuinka paljon työtä jaksan tehdä, mutta mieluummin hyvä kuin nopea.D Dr Jumping Jack sanoi:
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Täytyy tietää enemmän kylpyhuoneen geometriasta, jotta voidaan vakavasti keskustella ongelmastasi. Se on ilmeisesti vanha talo. Tämä ilmenee palkkien mitoista, ne voivat olla 21/2x9 tuumaa. Aina tuuman mittoja taloissa ennen vuotta 1970. Yleisesti ottaen lattianpalkkien korkeutta ei koskaan lasketa. Sitä on saattanut ehdottaa vain joku, jolla ei ole tietoa rakennusrakenteista. On olemassa monia vaihtoehtoisia ratkaisuja, mutta silloin on tiedettävä edellytykset.
Viktor.J sanoi:

Karkea luonnos osasta projektia, ei täysin oikeat mitat.
Kysymys siitä, miten parhaiten kiinnittää kortlingit, on kuitenkin yleisempi.
Mutta vähän selityksiä luonnokselle.
Palkit kulkevat siis ylhäältä alas luonnoksessa, mutta eivät olemassa olevien seinien alla.
Nämä seisovat sen sijaan koolinkien päällä, jotka joko ylittävät lattian koolinkit, vaakasuora seinä luonnoksessa, tai ylittävät kortlingit koolinkien välillä, pystysuora luonnoksessa. Lisäksi ei ole lainkaan koolinkia siellä, missä seinän on tarkoitus olla.
Seinien alla olevat koolingit ovat noin 45mm korkeita ja ehkä 90mm leveitä, vaikea mitata, kun lattiat ovat seinien toisella puolella. Kortlingit ovat 45x45mm.
Uuden seinän alla, joka on pystysuora luonnoksessa, minun täytyy olla koolinki, joka on kortlingien päällä ja sen täytyy olla vakaa. Mielestäni 45x45 tuntuu vähän heiveröiseltä kortlingeiksi, joiden päällä seinän pitäisi seisoa ja lisäksi kantaa lattian ulkoreuna.
Siellä, missä olen kirjoittanut kortling luonnokseen, ei tällä hetkellä ole mitään, mutta niitä tarvitaan tukemaan lattian ulkoreunaa.
Minun täytyy myös laittaa koolingit pystysuorien, luonnoksessa esitettyjen, seinien mukaan tukemaan lattian ulkoreunaa seinän kohdalla, mutta joissain paikoissa se leikkaa seinää tukevat kortlingit. Se tietty tekninen asia hoituu.
Joihinkin lattian koolinkeihin pääsen käsiksi vain yhdeltä puolelta, siltä, missä kortlingin pitäisi olla.
Yksi vaihtoehto on laittaa koolinki rinnakkain ja kiinnittää lattian koolinkiä pitkin, jotta kortlingin voi asettaa tämän päälle, mutta silloin on syytä mennä syvälle sahanpuruihin tai lasivillaan.
Palkkikenkä voisi toimia, mutta on kulmia, joissa en pääse käsiksi lattian koolingin kauemmaksi puolelle tai kortlingiin, jos sen pitäisi olla seinää pitkin tukemassa lattiaa.
Joten kysymys oli siis, miten kiinnitän kortlingit parhaiten niin, että ne ovat vakaita ja millaisia mittoja tarvitaan, jotta kortlingit, koolingit, lattiat ja seinät olisivat tukevat?
Toivottavasti kysymys tuli selkeämmäksi.
Talo on rakennettu 66. lattian alennusta ehdotti lattianasentaja, mutta olin jo saanut idean Säker vattens -sivustolta ja dokumenteista, joissa tätä ehdotettiin. Joitakin vaihtoehtoisia ratkaisuja tähän en ole löytänyt, paitsi sitten että asettaa lattialevyt palkkien väliin, mikä ei lopulta antanut erityisesti mitään.J justusandersson sanoi:Täytyy tietää enemmän kylpyhuoneen geometriasta, jotta voisi vakavasti keskustella ongelmastasi. Ilmeisesti kyseessä on vanha talo. Se ilmenee palkkien mitoista, voisi olla 21/2x9 tuumaa. Aina tuumamittoja taloissa ennen vuotta 1970. Yleisesti ottaen lattianpalkkien korkeutta ei koskaan alenneta. Sen on voinut ehdottaa vain joku, jolla ei ole tietoa rakennusstaatiikasta. On monia vaihtoehtoisia ratkaisuja, mutta silloin täytyy tietää lähtökohdat.
Minun on vaikea kuvitella, että turvallinen vesi antaisi huonoja neuvoja.
Kylpyhuoneen geometria on melko yksinkertainen, tällä hetkellä suorakaiteen muotoinen 2,6x1,6m ja laajennus on noin 1x0,5m, joten huoneesta tulee hieman L-muotoinen. Katso luonnos, jonka latasin.
Mutta jälleen kerran, kysymys ei ollut siitä, kuinka lasken lattiaa, vaan kuinka kiinnitän lyhyet palkit ja mitkä mitat minun pitäisi käyttää palkkeihin, lyhyisiin palkkeihin jne.
Tååmten sanoi:
Talo on rakennettu vuonna 66. Lattian alentamista ehdotti lattian asentaja, mutta olin jo saanut idean Säker vattens verkkosivuilta ja asiakirjoista, joissa tätä ehdotettiin. En ole löytänyt mitään vaihtoehtoisia ratkaisuja tähän, paitsi lattialevyjen asettaminen palkkien väliin, mikä lopulta ei antanut paljon. Minun on vaikea kuvitella, että turvallinen vesi antaisi huonoja neuvoja. Kylpyhuoneen geometria on melko yksinkertainen, tällä hetkellä suorakulmainen 2,6x1,6 m ja lisäys on noin 1x0,5 m, joten huone muuttuu hieman L-muotoiseksi. Katso luonnos, jonka latasin. Mutta jälleen, Kysymys ei ollut siitä, miten minä alennan lattian vaan miten kiinnitän kortlingat ja mitkä mitat minun pitäisi käyttää palkkeihin, kortlingiin jne.
Uuden seinän asetat kortlingit 195x4.5, jotka kiinnität olemassa oleviin palkkeihin balkskoilla.Tååmten sanoi:
[bild]
Karkealuonnos projektin yhdestä osasta, ei täysin oikeat mitat. Kysymys siitä, miten parhaiten kiinnittää kortlingat, on kuitenkin yleisempi.
Mutta hieman selvennystä luonnokselle. Palkit menevät siis ylhäältä alas luonnoksessa, mutta eivät nykyisten seinien alla. Nämä seisovat sen sijaan palkkien päällä, jotka ovat joko poikittain lattianpalkkien päällä, vaakasuorassa seinässä luonnoksessa, tai poikittain kortlingat palkkien välillä, pystysuorassa luonnoksessa. Lisäksi siellä, missä seinän pitäisi olla, ei ole mitään palkkia. Seinien alla olevat palkit ovat noin 45 mm korkeita ja ehkä 90 mm leveitä, vaikeasti mitattavissa, koska lattia on toisella puolella seiniä. Kortlingat ovat 45x45 mm.
Luonnoksessa pystysuoran uuden seinän alle minun täytyy laittaa palkki, joka lepää kortlingien päällä ja sen on oltava vakaa. Mielestäni 45x45 tuntuu hieman heikolta kortlingeille, joiden päällä seinän pitäisi seistä, ja lisäksi kantaa lattian ulkoreunaa.
Siellä, missä olen kirjoittanut kortlingi luonnoksessa, ei tällä hetkellä ole mitään, mutta niitä tarvitaan tukemaan lattian ulkoreunaa. Minun on myös asetettava palkit pystysuorien, luonnoksessa, seinien viereen tukemaan lattian ulkoreunaa seinän vieressä, mutta joissakin paikoissa ne leikkaavat kortlingat, jotka pitävät seinän. Tekninen puoli siitä ratkeaa.
Joihinkin lattianpalkkeihin voin ottaa yhteyttä vain yhdeltä puolelta, missä kortlingin pitäisi olla. Yksi vaihtoehto on asettaa palkki rinnakkain ja kiinnittää kiinni lattianpalkkiin, jotta kortlingin voi laittaa siihen, mutta silloin on mentävä syvälle sahanpuruun ja lasivillaan. Balksko saattaa toimia, mutta on kulmia, joissa en pääse lattiaan kiinni lattianpalkkiin tai kortlingiin, jos sen pitäisi olla seinän vieressä tukemassa lattiaa.
Joten kysymys oli siis, miten kiinnitän kortlingat parhaiten niin, että ne ovat vakaita ja mitkä mitat tarvitaan vakauteen kortlingeille, palkkeille, lattialle ja seinille?
Toivottavasti kysymys selkiytyi.
Kiitos,D Dr Jumping Jack sanoi:
Hauskaa tulee kuitenkin kiinnittää joitakin palkkikenkiä, kun alusta estää pääsyn toiselle puolelle
Tällä mitoituksella palkkikenkä on ainoa vaihtoehto.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Liian korkeuden alentaminen laskemalla alalattia samaan tasoon lattianiskojen kanssa on OK, mutta palkkien höylääminen ei ole. On aina lähdettävä liikkeelle lattianiskojen jännevälistä ja c/c etäisyydestä. Niskojen mitat olivat melko järeitä, joten jos jänneväli ei ole liian suuri, ei pitäisi olla ongelmia. Uudet seinät, jotka lepäävät poikkipuiden päällä, vaikuttavat myös taipumaan, mikä täytyy ottaa huomioon. 45x95 poikkipuu, jolla on vain 600 mm jänneväli, taipuu 1,5 mm, kun kuorma on 1000 kg. Tarvitaan siis ainoastaan karkeita mittoja. Sen sijaan poikkipuu siirtää kuorman kahdelle lattianiskalle, jotka saattavat vaikuttua enemmän. Kokonaisuus on otettava huomioon.
On olemassa tapoja vahvistaa lattianiskoja ilman, että korkeus kasvaa. Myös vaihtoehtoisia lastulevyjä, joilla on korkeampi jäykkyys (ja matalampi korkeus), on saatavilla. Säker Vatten ei ole 100 % luotettava. Neuvot on laadittu laattojen myyjien toimesta, eikä perusteita heidän ehdotuksilleen aina julkisteta.
On olemassa tapoja vahvistaa lattianiskoja ilman, että korkeus kasvaa. Myös vaihtoehtoisia lastulevyjä, joilla on korkeampi jäykkyys (ja matalampi korkeus), on saatavilla. Säker Vatten ei ole 100 % luotettava. Neuvot on laadittu laattojen myyjien toimesta, eikä perusteita heidän ehdotuksilleen aina julkisteta.
En tiedä, kestääkö lattia seinän ilman tukea alapuolella. Ja sitten oli se kysymys alemman lattiasta kylpyhuoneessa, jolloin minulla olisi eri tasot lattialla seinän alla tai saumaa, ilman tukea. Parempi varmistaa tuki seinän alla.raveper sanoi:
Nyt en oikein pysy mukana.J justusandersson sanoi:Korkeuden laskeminen upottamalla aluslattia niin, että se tulee lattiahoukkujien tasolle, on OK, mutta kanttaimien höylääminen ei ole. On aina otettava huomioon lattiahalkojen jännemitta ja keskiväli. Halkojen mitat vaikuttivat aika tukevilta, joten jos jännemitta ei ole liian suuri, ongelmia ei pitäisi olla. Uudet seinät, jotka lepäävät lisäsäkeillä, vaikuttavat myös taipumaan, se on huomioitava. 45x95 lisäsäke, jonka jännemitta on vain 600 mm, taipuu 1,5 mm kuormalla 1000 kg. Ei siis tarvita karkeita mittoja. Kuitenkin lisäsäke siirtää kuorman kahdelle lattiahalkojalle, jotka saattavat vaikuttaa enemmän. On katsottava kokonaisuutta.
On olemassa tapoja vahvistaa lattiahalkoja ilman korkeuden lisäämistä. On myös vaihtoehtoja lastulevyille, joilla on korkeampi jäykkyys (ja pienempi korkeus). Turvalliseen veteen ei voi luottaa 100 %. Ohjeet on laadittu laattamyyjien toimesta, jotka eivät aina ilmoita ehdotustensa perusteita.
Kaikki tiedot siitä, että lattia asennetaan halkojen väliin, sanovat, että minun on vahvistettava lattia 13 mm vahvistetulla massalla jostakin tyypistä. Alennan lattiaa 22 mm, mutta lisään 13 mm. Ei jää paljon voittoa, kun tavoitteena on saada märkähuoneen lattia samalle tasolle kuin ulkoinen lattia.
Myös GVK mainitsee, että säleet tulisi laskea 195 mm, mutta kuormituslaskelmat on oltava. Ajatuksena on myös kiinnittää säle olemassa olevaan rinnakkain ja ruuvata ja liimata nämä olemassa olevaan säleeseen. Eikö tämän pitäisi vahvistaa lattiaa tarpeeksi?
Mitä vaihtoehtoisia menetelmiä on muuten olemassa?